۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
آیین نامه ساماندهی بازار فولاد؛ چالش موافقان و مخالفان

آیین نامه ساماندهی بازار فولاد؛ چالش موافقان و مخالفان

نگاهی به پروسه تولید فولاد از تامین‌کنندگان مواد اولیه تا مصرف‌کنندگان این کالا در حلقه‌های تکمیلی نشان می‌دهد «مداخله دولت از طریق مالکیت عمومی بر بخشی از منابع و مواد اولیه جهت تولید فولاد» و نیز «مدیریت بر بخشی از مصرف‌کنندگان محصولات فولادی» موجب شده تا سیاست‌گذار، منطق علم اقتصاد و بسیاری از مکانیزم‌های بازار را در تدوین آیین‌نامه ساماندهی بازار فولاد نادیده بگیرد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، بیانیه اتاق ایران در موافقت با آیین‌نامه ساماندهی بازار فولاد، داستان تصمیم تازه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت درباره ساماندهی بازار فولاد را وارد دور تازه‌ای کرد. اتاق ایران در این اطلاعیه ضمن اعلام موافقت خود با آیین‌نامه ساماندهی بازار فولاد، «آزادسازی قیمت از طریق کشف و تعیین در بورس کالا برای همه زنجیره فولاد» و «تخصیص بهینه منابع در بازار فولاد» را دو دلیل عمده در دفاع از شیوه‌نامه عنوان کرده است. پیش از این اتاق تهران و تولیدکنندگان فولاد نسبت به شیوه‌نامه تنظیم بازار فولاد دولت، انتقاداتی را مطرح کردند. شواهد حاکی است آیین‌نامه جدید ساماندهی عرضه و تقاضای بازار فولاد به عرصه‌ای برای صف‌آرایی مخالفان و موافقان مداخله دولت در بازار فولاد تبدیل شده است.

در جلسه ی انجمن‌های فولاد با معاون اقتصادی رئیس‌جمهور درخصوص شیوه‌نامه فولاد محمل تحولات تازه‌ای در زمینه اصلاح و اجرای این سیاست بود. در این جلسه محمد نهاوندیان استدلال‌های دو سمت موافق و مخالف بخشنامه را شنیده و تصمیم‌گیری نهایی درخصوص شیوه‌نامه را به جلسه روز بعد موکول کرده است. در این  جلسه مهم‌ترین مخالف اصلاح آیین‌نامه معاون وزارت صمت و بخشی از تولیدکنندگان حلقه‌های معدنی و میانی بازار فولاد بوده‌اند.

در چنین وضعیتی طبیعی است که سیاست‌گذار با ارجحیت دادن به برخی از اهداف خود، زمینه صف بندی مخالفان و موافقان شیوه‌نامه را فراهم می‌کند. آیین‌نامه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حالی دو جبهه از موافقان و مخالفان سیاست تازه را روبه‌روی هم قرار داده که هر بخش در توجیه جبهه‌گیری خود استدلال‌هایی دارند.

کد خبر: ۵۶٬۹۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha