۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
ایجاد توازن در زنجیره آهن و فولاد، با شیوه نامه جدید ساماندهی بازار فولاد

ایجاد توازن در زنجیره آهن و فولاد، با شیوه نامه جدید ساماندهی بازار فولاد

با ابلاغ شیوه نامه جدید ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد، فعالان بخش خصوصی بر این باورند که تأکید این دستورالعمل در عرضه همه محصولات بالادستی و پایین دستی زنجیره از طریق بورس کالا و کشف قیمت واقعی بر اساس عرضه و تقاضای بازار یک گام مهم برای ایجاد توازن در زنجیره آهن و فولاد است.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، با ابلاغ شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد، فعالان بخش خصوصی بر این باورند تاکید این دستورالعمل در عرضه همه محصولات بالا دستی و پایین دستی زنجیره از طریق بورس کالا و کشف قیمت واقعی بر اساس عرضه و تقاضای بازار، گامی مهم در جهت قطع رانت و ایجاد توازن در زنجیره آهن و فولاد است. با تصمیم ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، «شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد» جهت اجرا، ابلاغ شد. بر اساس شیوه نامه جدید که مطابق با نظرات کارشناسی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است، دولت قبول کرده که قیمت بر مبنای رقابت در بورس کالا کشف و تعیین شود.

تیرماه سال جاری به درخواست وزارت صنعت معدن و تجارت، گزارش جامعی در خصوص قیمت گذاری زنجیره آهن و فولاد منتشرشد. بر اساس این گزارش که با استفاده از توان کارشناسی کمیسیون های تخصصی و با محوریت کمیسیون اقتصاد کلان و همچنین انجمن های تخصصی فعال در زنجیره آهن و فولاد تهیه شده است، نسبت به کاهش شدید سرمایه گذاری در صنایع بالادستی (معادن سنگآهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی)، عدم سوددهی معادن بزرگ و ضرر دهی و تعطیلی معادن کوچک به دلیل فروش محصولات خود تا ۵۰ درصد ارزان تر از نرخ های جهانی و درنهایت کاهش بهره وری کارخانجات فولاد به دلیل بهره گیری از نهاده ارزان در پی دخالت دولت در قیمت گذاری و صادرات محصولات زنجیره آهن و فولاد هشدار داده شده بود.

همچنین تأکید شده بود جلوگیری از تداوم وجود رانت در قیمت گذاری محصولات، حذف واسطه ها، حمایت از معادن کوچک و متوسط به عنوان ایجادکنندگان حجم اصلی اشتغال این حوزه و درنهایت جلوگیری از ایجاد شوک قیمتی به بخش فولاد جهت دستیابی به توازن و توسعه بلندمدت زنجیره آهن و فولاد ضروری است. حال، با ابلاغ شیوه نامه جدید ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد، فعالان بخش خصوصی بر این باورند که تأکید این دستورالعمل در عرضه همه محصولات بالادستی و پایین دستی زنجیره از طریق بورس کالا و کشف قیمت واقعی بر اساس عرضه و تقاضای بازار یک گام مهم برای ایجاد توازن در زنجیره آهن و فولاد است.

کد خبر: ۵۶٬۹۲۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha