۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
کمبود بذر گندم در بوشهر/ فرصتی که از دست کشاورزان می‌رود
گزارش بازار؛

کمبود بذر گندم در بوشهر/ فرصتی که از دست کشاورزان می‌رود

بوشهر- در حالی که چند هفته از زمان آغاز کشت گندم در استان بوشهر می‌گذرد و به روزهای پایانی کشت نزدیک می‌شویم، برخی از کشاورزان هنوز موفق به تامین بذر مورد نیاز خود نشده‌اند.

عبدالرضا رضایی، بازار؛ در حالی که پیش‌بینی‌های هواشناسی بیانگر کاهش بارش‌های باران در سال زراعی جاری بود، از ابتدای فصل زراعی تاکنون چند نوبت بارش‌های مناسب در استان بوشهر، نویدبخش روزهای خوبی بوده است.

با توجه به اینکه بخش عمده کشت گندم در استان بوشهر به صورت دیم انجام می شود، نگاه کشاورزان دیم‌کار استان به آسمان است تا خداوند کرم خود را به آنها نشان دهد و بتوانند محصول خوبی را برداشت کنند.

بارش‌های مطلوب هفته‌های اخیر بسیاری از کشاورزان استان بوشهر را به کشت گندم ترغیب کرد و تراکتورها را به جان زمین‌های کشاورزی انداختند تا با کشت بذر، از فرصت بارش‌ها برای رشد اولیه گندم استفاده کنند.

البته همه چیز خوب پیش نرفت و کمبود بذر گندم مشکلات زیادی را پیش پای کشاورزان ایجاد کرد. کمبود بذر باعث شد تا بازار سیاه تشکیل شود و قیمت بذر به چند برابر در بازارهای آزاد به فروش برسد.

کشت گندم در حدود ۱۰۰ هزار هکتار
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کشت گندم در حدود ۸۲ هزار هکتار از اراضی دیم و حدود ۱۶ هزار هکتار از اراضی آبی استان بوشهر انجام می شود.

کشت گندم در حدود ۸۲ هزار هکتار از اراضی دیم و حدود ۱۶ هزار هکتار از اراضی آبی استان بوشهر انجام می شود

خسرو عمرانی با اشاره به اینکه کشت گندم در استان بوشهر از اواسط آبان آغاز شده است، ادامه داد: پیش‌بینی ما در صورت بارش باران‌های مطلوب و در فاصله‌های مناسب، برداشت ۱۴۰ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر است.

وی از تامین بیش از ۱۰ هزار تن بذر گندم برای کشاورزان استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: این بذرها به صورت اصلاحی، بوجاری، ضدعفونی، کیسه گیری، اتیکت خورده و تائید شده در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: کشاورزان به اندازه مناسب از بذر استفاده کنند و استفاده بیش از اندازه از بذر، عملکرد زمین را کاهش می‌دهد.

بذر نداریم
امیر عباسی از کشاورزان دیم‌کار استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در حالی که مسئولان جهاد کشاورزی وعده تامین بذر را به کشاورزان داده‌اند، هنوز با کمبودهای زیادی برای تامین بذر مورد نیاز خود روبرو هستیم.

وی با اشاره به اینکه امسال قصد کشت گندم را در سطح ۵۵ هکتار داشته است، افزود: گندم را از دو هفته پیش در ۲۴ هکتار از زمین‌های خود کشت کرده‌ایم و برای ۳۱ هکتار دیگر از زمین‌هایم بذری برای کشت ندارم.

عباسی با اشاره به اینکه قیمت بذر گندم در بازار آزاد چند برابر شده است، اضافه کرد: در حالی که معلوم نیست بارش‌های باران در ادامه چطور باشد، اصلا مقرون به صرفه نیست که با این قیمت بذر بخریم.

فرصت از دست رفت
یکی دیگر از کشاورزان به خبرنگار بازار گفت: بهترین زمان برای کشت گندم در استان بوشهر نیمه دوم آبان‌ماه است ولی در این فرصت بذر گندم نداشتیم و فرصت از دست ما رفته است.

امیدوار بودیم که تا پیش از فعالیت سامانه بارشی جدید، بذر ما تامین شود و بتوانیم آن را بکاریم ولی این فرصت از دست رفت و نمی دانیم باران بعدی کی خواهد بود

مهدی کرمی اضافه کرد: امیدوار بودیم که تا پیش از فعالیت سامانه بارشی جدید، بذر ما تامین شود و بتوانیم آن را بکاریم ولی این فرصت از دست رفت و نمی دانیم باران بعدی کی خواهد بود.

وی اظهار کرد: هزینه‌هایی برای شخم‌زدن زمین کرده‌ایم و بذر هم نداریم و حالا مشخص نیست کی بذر گندم به ما برسد و بتوانیم زمین را بکاریم یا نه و اصلا باران دیگری در پیش خواهد بود که بذر ما سبز شود.

در حالی که برخی از کشاورزان از نبود بذر گندم گلایه دارند، برخی از کشاورزان استان بوشهر توانسته‌اند بذر مورد نیاز خود را تامین کنند و عملیات کشت را انجام داده‌اند.

بذر مورد نیاز کشاورزان تامین می‌شود
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در استان بوشهر تا پایان آذرماه کشت گندم ادامه دارد و تلاش می‌شود که بذر مورد نیاز همه کشاورزان استان تامین شود.

رضا حسین‌پور با اشاره به توزیع بذر در استان از ابتدای مهرماه تاکنون، اضافه کرد: حدود ۹۰ درصد از نیازهای کشاورزان استان بوشهر معادل ۱۰ هزار و ۶۰۰ تن بذر گندم تامین و توزیع شده است.

حدود ۹۰ درصد از نیازهای کشاورزان استان بوشهر معادل ۱۰ هزار و ۶۰۰ تن بذر گندم تامین و توزیع شده است

وی از تامین هزار و ۵۰۰ تن گندم خودمصرفی خبر داد و اظهار کرد: از این میزان تاکنون ۵۰۰ تن بوجاری شده و هزار تن دیگر نیز در حال تحویل است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی بوشهر با اشاره به فعالیت پنج شرکت بوجاری بذر گندم در استان بوشهر ادامه داد: کشاورزان صبور باشند چراکه قطعا بذر مورد نیاز آنها تامین شده و در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی مشکل کمبود بذر گندم در استان بوشهر را مقطعی دانست و افزود: کشاورزان بذر مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تامین کنند تا کیفیت و سلامت لازم را دارا باشد.

حسین‌پور با اشاره به افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت بذر گندم، گفت: بارش‌های باران میزان تقاضا برای گندم را بالا برده است و این موضوع باعث کاهش در بازار شده است.

بهترین زمان برای کشت گندم در استان بوشهر نیمه دوم آبان و نیمه اول آذرماه است و در صورتی که کشاورزان در این بازه زمانی بذر مورد نیاز را نداشته باشند، کشت آنها با ریسک بیشتری روبرو می‌شود.

انتظار کشاورزان این است که مسئولان با توجه به مشخص بودن نیازها برای تامین بذر مورد نیاز،‌ با برنامه‌ریزی صحیح، بذر مورد نیاز را در فرصت مناسب در اختیار کشاورزان قرار دهند.

کد خبر: ۵۶٬۸۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha