۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
خروج سرمایه ۶۲ میلیارد دلاری؛ ماجرا ادامه دارد

خروج سرمایه ۶۲ میلیارد دلاری؛ ماجرا ادامه دارد

دکتر عباس علوی راد طی یادداشتی کوتاه در کانال شخصی خود نوشت: با احتساب ۲.۷ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ مجموع رقم خروج سرمایه از سال ۱۳۹۵ تاکنون به بالغ بر ۶۲ میلیارد دلار رسیده است.

عباس علوی راد: جدیدترین شماره نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی(سه ماهه اول سال ۱۳۹۹) نشان می دهد روند خروج سرمایه از کشور در سال ۱۳۹۹ نیز ادامه یافته است.

خالص حساب سرمایه طی سال های ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ همواره منفی بوده است. حالا مشخص شده که خالص حساب سرمایه در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ نیز منفی شده است. منفی بودن خالص حساب سرمایه یکی از نشانه های جدی خروج سرمایه به حساب می آید.

با احتساب ۲.۷ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ مجموع رقم خروج سرمایه از سال ۱۳۹۵ تاکنون به بالغ بر ۶۲ میلیارد دلار رسیده است.

اگرچه روند خروج سرمایه از کشور طی سال های ۱۳۹۵ تاکنون کاهشی بوده، لیکن خروج سرمایه به طور متناوب ادامه یافته است.

این موضوع هنگامی باعث نگرانی بیشتر می شود که کشور در عین حالی که در جذب سرمایه گذاری خارجی توفیقی نداشته با روند خروج سرمایه نیز مواجه بوده است.

حالا باید دید برخی سیاست های اقتصادی اعلام شده یا اعمال شده دولت و سایر تحولات پیش رو تا چه حد بر روند خروج سرمایه از کشور تاثیر گذار خواهد بود. به نظر می رسد توقف خروج سرمایه از کشور نیازمند تشریک مساعی همه ی ارکان نظام خواهد بود.

کد خبر: ۵۶٬۸۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha