۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱
کاهش قیمت‌ها با توزیع مرغ گرم در بازار
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

کاهش قیمت‌ها با توزیع مرغ گرم در بازار

گیلانپور، معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: از چند روز گذشته شرکت پشتیبانی امور دام کشور روزانه حدود ۳۰۰ تن مرغ گرم را با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌کند که پایین‌تر از قیمت مصوب است.

به گزارش بازار، امید گیلانپور معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، در رابطه با علل افزایش قیمت مرغ در بازار، افزود: افزایش قیمت مرغ که در چند روز گذشته با آن مواجه بودیم ناشی از اتفاقاتی است که از ابتدای سال ۹۹ بخش تولید با آن روبرو بوده است.

وی اضافه کرد: برای تولید محصولات پروتئین دامی، نیازمند واردات نهاده‌های دامی هستیم و تحریم و جهان‌گیر شدن کرونا باعث دو مشکل در کشور شد که یکی محدودیت تأمین ارز و دیگری افزایش قیمت غلات و نهاده‌های دامی در جهان به دلیل شیوع کرونا بوده است.

گیلانپور تصریح کرد: این محدودیت ارز و افزایش قیمت نهاده‌های دامی در جهان، میزان نهاده قابل دسترس برای کشور را کاهش داد و باعث شد مقدار نهاده تأمینی برای تولید کاهش یابد.

زیان وارده به تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه
وی افزود: حدود ۲.۵ میلیون تن نهاده مورد نیاز تا پایان آبان‌ماه کمتر تامین شد و این کمبود نهاده، ترکیب نامناسب آن و توزیع نهاده در زمان نامناسب سبب شد که تولید با ریسک زیادی مواجه شود و تولیدکنندگان با توجه به این که گوشت مرغ شیب افزایشی قابل قبولی را داشت، اما به واسطه عدم اطمینان به دسترسی به نهاده دامی انگیزه جوجه‌ریزی را از دست دادند.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در رابطه با زیان وارده به تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه گفت: بخش دیگری از حلقه این زنجیره یعنی تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه هم به واسطه عدم توجه نهادهای قیمت گذار به هشدارهای ما مبنی بر ضرر و زیان بخش جوجه یک‌روزه در زمان کاهش جوجه ریزی، دچار افت شدید قیمت در هفته‌های متوالی به کمتر از قیمت مصوب شدند.

تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه میزان تولید را کاهش دادند
وی افزود: در این شرایط تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه میزان تولید را کاهش دادند و همین امر باعث کاهش جوجه‌ریزی در واحدهای جوجه گوشتی در مهرماه شد و امروز تبعات کاهش جوجه‌ریزی در این ماه را شاهد هستیم.

گیلانپور با اشاره به این که مسئله مهم در تولید، پیوستگی تامین نهاده‌ها و ایجاد اطمینان در تولید کنندگان است، گفت: اگر شرایط تحریم وضعیتی را برای کشور به وجود آورده که نمی‌توانیم بر تثبیت قیمت‌ها برای تولید کنندگان مطمئن باشیم، باید بتوانیم نهاده‌ها را به میزان کافی برای‌شان تامین کنیم.

وی ادامه داد: با وجود همه تلاش‌ها در بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولیدکنندگان نهاده کمتری دریافت کردند و شاهد افزایش شدید قیمت بودیم. معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: بخش کشاورزی به عنوان یک بخش اقتصادی به بازار و مصرف کننده توجه دارد، مصرف کننده باید به قیمت مناسب کالا را تهیه کند و تقاضای خود را افزایش دهد.

وظیفه بازارگاه فقط توزیع نهاده است
گیلانپور در رابطه با عملکرد سامانه بازارگاه در تأمین نهاده دام و طیور گفت: سامانه بازارگاه خلق نهاده نمی‌کند و این سامانه وظیفه دارد نهاده وارد شده به کشور را با یک سیر منطقی بین تولید کنندگان عرضه کند.

وی افزود: اصلاحاتی در سامانه بازارگاه انجام شد تا مطمئن شویم، تولیدکننده‌ای این نهاده را دریافت می‌کند که در زمان دریافت آن در حال تولید بوده و میزان نهاده متناسب با تولیدی است که انجام می‌دهد، همچنین تولید انجام شده باید با قیمت‌های مصوب در اختیار مردم قرار گیرد.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، یکی از اهداف ارز ترجیحی را رسیدن محصولات پروتئینی با قیمت مصوب به دست مصرف کنندگان دانست و گفت: عدم تامین به قدر کفایت، با ترکیب نامناسب و تواتر زمانی نامناسب موجب شد، مقدار نهاده به میزان کافی در اختیار تولیدکنندگان قرار نگیرد و در نتیجه میزان تقاضای نهاده در سامانه بازارگاه به مراتب بیش از عرضه آن در این سامانه بود و طبعاً در چنین شرایطی نه تنها سامانه بازارگاه بلکه هوشمندترین سامانه یعنی بازار هم نمی‌تواند در مقابل افزایش قیمت‌ها مقاومت کند.

وی افزود: سامانه بازارگاه میزان نهاده اختصاص یافته و تولید هر واحد تولیدی را شفاف کرده و ما به طور مشخص می‌دانیم هر تولیدکننده چه میزان نهاده دریافت و چه میزان کالا تولید کرده است.

گیلان‌پور تاکید کرد: همه تلاش خود را می‌کنیم که با دسترسی‌های ایجاد شده با سامانه تجارت و گمرک، همه نهاده‌های ترخیص شده از گمرک را در بازارگاه عرضه کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در واکنش به اظهارات مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر واگذاری مجدد مسئولیت تنظیم بازار مرغ به وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: مرغی که امروز به دست مصرف‌کننده رسیده حدود ۴۰ روز پیش جوجه‌ریزی شده و تولید جوجه آن هم به زمان دورتری باز می‌گردد، بنابراین مشکلی که امروز به وجود آمده پدیده یک هفته تا ۱۰ روز اخیر نیست.

گیلانپور با اشاره به نارسایی‌های نحوه بازگشت وظایف منتزع شده از وزارت جهاد کشاورزی، تأکید کرد: هرجا مسئولیتی واگذار می‌شود باید اختیارات آن هم واگذار شود، قانون تکلیف را مشخص کرده و معلوم است چه وظایفی باید به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود؛ اگر ما به عنوان دستگاه تخصصی باید تمام وظایف این قانون را انجام دهیم، لازمه آن این است که تمام وظایف و اختیارات به صورت کامل بازگردد تا بتوانیم به وظایف خود عمل کنیم.

معاون توسعه صنایع تبدیلی و کسب و کارهای کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اگر قرار است پاسخگویی‌ها به ما بازگردد، اما اختیاراتی برای پاسخگویی به مسئولیت‌ها را نداشته باشیم، طبعاً کار درستی برای بخش انجام نمی‌شود، بنابراین اگر اختیارات وظایف به ما منتقل شود ما پاسخگوی عملکرد خود خواهیم بود.

توزیع مرغ گرم کمتر از قیمت تنظیم بازار
وی با اشاره به توزیع مرغ گرم در بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی، گفت: در شرایطی که اختیارات لازم را برای تنظیم بازار در اختیار نداریم، به واسطه مسئولیتی که در این زمینه احساس می‌کنیم، از چند روز گذشته شرکت پشتیبانی امور دام کشور روزانه حدود ۳۰۰ تن مرغ گرم را با قیمت ۱۸۵۰۰ تومان در بازار عرضه می‌کند که پایین‌تر از قیمت مصوب است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: توزیع روزانه مرغ گرم در تهران انجام شده و برنامه‌ریزی کردیم تا در استان‌های دیگر هم این مرغ توزیع شود و قیمت مرغ برای مصرف کننده کاهش یابد.

کد خبر: ۵۶٬۷۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha