۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
بهره برداری از خط نهم انتقال گاز تا پایان آذر/  مشترکان پر مصرف گاز جریمه می‌شوند
چگونه پول گاز کمتری پرداخت کنیم؟

بهره برداری از خط نهم انتقال گاز تا پایان آذر/ مشترکان پر مصرف گاز جریمه می‌شوند

با کاهش دما نگرانی ها نسبت به تامین گاز بیشتر شده است. البته جمشیدی دانا مدیرعامل شرکت انتقال گاز می‌گوید که تمام ایستگاه ‌های تقویت فشار با حداکثر آمادگی و ظرفیت در حال انتقال گاز بوده و هیچ مشکلی در اینباره وجود ندارد. در این بین شرکت ملی گاز هم سعی دارد که با دادن تخفیف به مشترکان کم مصرف، میزان مصرف را تا حدودی مدیریت کند.

بازار؛ گروه انرژی: با شروع سرما میزان مصرف گاز هم در کشور افزایشی شد. شرکت ملی گاز ایران می‌گوید که مصرف گاز در بخش خانگی، تجاری و صنایع غیر عمده در روزهای گذشته از مرز ۵۰۰ میلیون متر مکعب گذشته است. افزایش حدود ۵ درصدی  مصرف در حالی رخ داده که مدیرعامل انتقال گاز ایران در گفتگو با بازار گفت: هنوز برای صحبت کردن راجع به کاهش افت فشار گاز یا قطعی گاز زود است. او ادامه می‌دهد: هنوز هوا خیلی سرد نشده و جای نگرانی وجود ندارد اما با توجه به اینکه سازمان هواشناسی زمستان سردی را برای امسال پیش بینی کرده، مشترکان بهتر است که از هم اکنون الگوهای مصرف را رعایت کنند.

نگرانی ‌ها در رابطه با افزایش مصرف گاز در حالی است که سال گذشته رشد مصرف گاز در کشور مشکلات متعددی را برای نیروگاه ‌های برق ایجاد کرد.  مشکلاتی که شرکت گاز سعی دارد با تشویق مشترکان به مدیریت مصرف آنها را کاهش دهد. بر اساس آنچه اعلام شده مشترکان خانگی که مصرف گاز آنها در بازه زمانی ۱۶ آبان تا ۱۵ اسفندماه هر سال، نسبت به دوره مشابه سال‌های ۹۶ و ۹۷، بیش از ۱۰ درصد کاهش یابد، مشمول پاداش صرفه‌جویی می‌شوند. در واقع اگر مصرفتان را حدود ۱۰ درصد کاهش دهید، می‌توانید از تخفیف ۱۵ درصدی در پرداخت صورت حساب گازی خود بهره‌مند شوید. ناگفته نماند که مشترکانی که مصرفشان افزایش یافته مشمول جریمه شده و باید هزینه بیشتری را بابت مصرف گاز خود پرداخت کنند.

مشکلی در انتقال گاز نیست
هرچند که با شروع فصل سرما نگرانی ‌ها بابت تامین گاز بیشتر می‌شود اما مهدی جمشیدی دانا مدیرعامل انتقال گاز ایران می‌گوید که تمام ایستگاه ‌های تقویت فشار موجود در کشور با حداکثر آمادگی و ظرفیت در حال انتقال گاز بوده و هیچ مشکلی در اینباره وجود ندارد.

او با بیان اینکه در زمینه خطوط انتقال فشار قوی گاز در رده چهارم دنیا قرار داریم، ادامه داد : حدود ۳۷ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی و ۳۱۲ کمپرسور مربوط به انتقال گاز در بهترین وضعیت به سر می‌برند.

جمشیدی دانا همچنین درباره تاثیر برودت هوا بر خطوط انتقال فشار قوی گاز گفت : لوله ‌های انتقال ۱.۵ متر زیر زمین قرار داده و کاهش دمای هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نمی‌کند. تنها در صورت افزایش مصرف احتمال افت فشار در برخی از خطوط انتقال فرعی به وجود می‌آید.

تکمیل خط نهم تا پایان آذر
مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران همچنین از افزایش ظرفیت ذخیره سازی خبر داد و گفت : این افزایش ذخیره‌سازی به پایداری انتقال گاز کشور در زمستان امسال کمک فراوانی می‌کند.

او به میزان گاز انتقالی سال ۹۸ اشاره کرد و بیان داشت: در سال گذشته موفق شدیم نزدیک به ۸۱۶ میلیون متر مکعب گاز شیرین به مبادی مصرف منتقل نماییم که پیش بینی می‌شود در سال جاری با توجه به عملیاتی شدن خط نهم سراسری و افزایش روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز، میزان انتقال گاز کشور نزدیک به ۸۷۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته است.

به گفته مدیر عامل شرکت انتقال گاز، خط نهم انتقال گاز تا پایان آذر تکمیل می‌شود و با بهره برداری از آن پایداری شبکه افزایش می‌یابد.

افزایش ظرفیت ذخیره سازی
مهدی جمشیدی‌دانا با اشاره به افزایش مقدار تزریق گاز به مخازن سراجه و شوریجه، گفت: مقدار تزریق گاز به مخزن سراجه قم پارسال ۷۴۸ میلیون مترمکعب بود و امسال با افزایش هشت درصدی به بیش از ۸۱۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

او افزود: ذخیره گاز در مخزن گاز شوریجه سرخس نیز پارسال ۹۳۸ میلیون مترمکعب بود که امسال افزایش ۴۸ درصدی داشت و به بیش از یک میلیارد و ۳۸۵ میلیون مترمکعب رسید.

بر اساس آمار اعلامی، ایران نیز دارای دو مخزن بزرگ ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سراجه و شوریجه است که بنا بر روال هر سال شرکت ملی گاز ایران، گاز فرآورش شده پالایشگاه‌های گازی از سراسر کشور توسط شرکت انتقال گاز به این دو مخزن ارسال و ذخیره‌سازی می‌شود تا در ماه‌های سرد سال استفاده شود.

هم‌اکنون دو مخزن سراجه و شوریجه در مرکز و شمال‌شرق کشور، تنها مخازن ذخیره‌سازی گاز طبیعی هستند. قاعده ذخیره‌سازی گاز در مخازن، تزریق در هشت ماه نخست و برداشت در چهار ماه پایانی هر سال است.

کد خبر: ۵۶٬۷۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha