۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
اولویت «بایدن» توجه به حرفهای عربستان در خصوص ایران نیست
گفتگوی بازار با سفیر سابق کانادا در عربستان؛

اولویت «بایدن» توجه به حرفهای عربستان در خصوص ایران نیست

«دنیس هوراک» مدیر سابق خاورمیانه وزارت خارجه کانادا معتقد است اولویت کنونی «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا توجه به حرفهای ریاض در خصوص ایران نیست.

جواد حیران نیا؛ بازار: انتخاب بایدن به ریاست جمهوری آمریکا با نگرانی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس همراه بود.

این استدلال مطرح می شود که او مانند ترامپ چک سفید امضا در اختیار افرادی چون «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی برای ماجراجویی های منطقه ای و سرکوبهای داخلی نخواهد داد.

از این جهت یکی از عوامل روی آوردن کشورهای عربی به عادی سازی روابط با اسرائیل دادن برگ برنده به ترامپ در آستانه انتخابات جهت پیروزی بود.

اقدامی که توسط امارات و بحرین رسما شکل گرفت تا جبهه ضد ایرانی در منطقه ابعاد جدیدی به خود بگیرد. سفر بنیامین نتانیاهوو به عربستان نیز اگرچه توسط ریاض تکذیب شد ولی نشان از گامی بلند برای عادی سازی روابط با تل آویو بود.

«دنیس هوراک» سفیر سابق کانادا در عربستان در خصوص سفر اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل به عربستان و دیدار با محمد بن سلمان به خبرنگار بازار گفت: در خصوص موضوع عادی سازی روابط با اسرائیل توجه داشته باشید که عادی سازی هنوز توسط ریاض رخ نداده است. در حال حاضر تمرکز پادشاه عربستان بر موضوع فلسطین است.

وی افزود: اگر عربستان روابط خود را با اسرائیل عادی کند منعکس کننده تمایل برای بهبود روابط با دولت جدید آمریکا و سهیم کردن این دولت در خصوص دغدغه هایی است که ریاض از فعالیتهای ایران در منطقه دارد.

مدیر سابق خاورمیانه وزارت خارجه کانادا یادآور شد: همچنین ریاض تلاش خواهد کرد نگرانی های خود را در خصوص برنامه هسته ای ایران به دولت جدید آمریکا منتقل کند.

«دنیس هوراک» در ادامه گفت: ریاض همچنین دولت بایدن را در خصوص ارزش احتمالی گسترش روابط دوجانبه اقتصادی سهیم خواهد کرد.

مدیر سابق خاورمیانه وزارت خارجه کانادا در خصوص این مو ضوع که آیا بایدن دغدغه های عربستان در خصوص ایران را مورد ملاحظه قرار خواهد داد گفت: تحقق چنین چیزی دشوار است. بایدن اولویتهای مهم دیگری در حال حاضر دارد. بسیاری از نگرانی های عربستان نگرانی های آمریکا هم هستند.

کد خبر: ۵۶٬۶۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha