۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
حداکثر قیمت نفت امسال ۵۰ دلار/ پیروزی بایدن قیمت نفت را بالا برد
۴ عامل اصلی افزایش بهای نفت چیست؟

حداکثر قیمت نفت امسال ۵۰ دلار/ پیروزی بایدن قیمت نفت را بالا برد

دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، سقوط قیمت دلار، پذیرش پیروزی بایدن در انتخابات، احتمال تمدید کاهش تولید نفت اوپک و جو روانی ناشی از اخبار مثبت کشف واکسن ویروس کرونا را ۴ عامل اصلی رشد حدود ۱۰ درصدی بهای نفت در ۴ روز گذشته دانست و گفت: بازار در سال ۲۰۲۰ کشش افزایش قیمت نفت به ۵۰ دلار را ندارد و رشد قیمت ها موقتی است.

بازار؛ گروه انرژی: قیمت نفت دوباره صعودی شد و از مرز ۴۸ دلار گذشت. هم زمان با افزایش بهای نفت اما قیمت  دلار ۰.۲۵ درصد کاهش یافت و سهم یورو از معاملات از اسکناس آمریکایی فراتر رفت.   سقوط قیمت دلار در حالی رقم خورده که  بهای نفت با ثبت رشد حدود ۱۰ درصدی در ۴ روز گذشته رکورد تازه ای را به نام خود ثبت کرده و به بالاترین مقدار از ماه مارس رسیده است. رکوردی که حمیدحسینی دبیراتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی اعلام رسمی پیروزی بایدن، کاهش ارزش دلار و توافق دوباره اعضای اوپک درباره ادامه کاهش تولید نفت و البته انتشار اخبار مثبت کشف واکسن کرونا را ۴ دلیل اصلی آن اعلام می‌کند. او در ادامه به بازار می‌گوید : روند روبه رشد قیمت‌ها در بازارهای جهانی در حالی است که بسیاری پیش بینی می‌کردند با ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت لیبی به بازار، قیمت‌ها نزولی شود. اما داستان به گونه ای دیگر رقم خورد و نه تنها قیمت‌ها کاهش نیافت بلکه شاهد رشد بیش از ۷ دلار بهای نفت در چند روز  گذشته بودیم.

با این وجود این کارشناس انرژی خیلی به روند روبه رشد قیمت‌ها امید ندارد و می‌گوید: بازار به هیچ وجه کشش نفت بالای ۵۰ دلار را ندارد ضمن اینکه مهم ترین عامل اصلی افت قیمت نفت کاهش تقاضای ناشی از همه گیری ویروس کرونا بوده که این روزها حتی نگران کننده تر شده است.

حسینی به طولانی بودن پروسه کشف و استفاده از واکسن کرونا در سطح جهانی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تنها در مرحله تست‌های ابتدایی واکسن کرونا هستیم و واکسینه کردن کل جهان حداقل ماه‌ها زمان نیاز دارد.

یورو جای دلار را می‌گیرد
بهای معاملات نفت برنت ۵۴ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۴۸ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز گذشته تقریبا چهار درصد افزایش یافته بود. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۴۷ سنت معادل ۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۴۵ دلار و ۳۸ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته بیش از چهار درصد صعود کرده بود. حسینی دبیر اتحادیه صادرکنندگان فرآوده‌های نفتی می‌گوید: یکی از مهم ترین دلایل رشد قیمت نفت، کاهش ارزش دلار در روزهای اخیر بوده است.

طبق اعلام سوییفت، برای نخستین بار در طول هشت سال اخیر، یورو به پراستفاده ترین ارز در تراکنش‌های بین المللی تبدیل شده و جای دلار را گرفته است. در ماه اکتبر ۳۷.۸ درصد کل تراکنش‌های انجام شده مربوط به یورو بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود شش درصد افزایش نشان می‌دهد. از طرف دیگر اما سهم دلار از تراکنش‌های سوییفت با کاهش ۴.۶ درصدی به ۳۷.۶۴ درصد رسیده است. شاخص دلار در معاملات امروز با ۰.۲۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۲۶۷ واحد بسته شد.

دسترسی عمومی به واکسن کرونا ماه‌ها زمان می‌برد
کرونا اصلی ترین عامل کاهش بهای نفت در یک سال گذشته بوده است. ویروسی که معلوم نیست کی دست از سر بشریت بردارد، تا کنون جان بین یک میلیون و ۴۰۸ هزار و ۸۲۱ نفر را گرفته است. بر اساس آمار موجود تا حالا بیش از ۵۹ میلیون و ۸۵۹ هزار و ۱۶۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است.  

شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز ۲۰ نوامبر با ثبت از ۱۱ هزار و ۲۳۹ فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز یازدهم نوامبر با ۱۱ هزار و ۱۰ قربانی بود، شکست.

افزایش تلفات ناشی از همه گیری ویروس کرونا در حالی است که تا کنون ۴ شرکت از دست یافت به واکسن کرونا خبر داده اند. اما حسینی می‌گوید : تا تولید در سطح گسترده و دسترسی عمومی به این واکسن ماه‌ها زمان می‌برد و نباید روی اخبار مثبت آن خیلی دل خوش کرد. او همچنین با اشاره افزایش محدودیت‌های قرنطینه ای در بسیاری از کشورها، گفت: مشکل تقاضای جهانی به قوت خود باقی است و برهمین اساس فکر نمی کنم که روند روبه رشد قیمت‌ها همچنان ادامه پیدا کند.

پیروزی بایدن قیمت نفت را بالا برد
بخشی از رشد قیمت نفت در روزهای گذشته ناشی از وضعیت سیاسی در آمریکاست که پرزیدنت ترامپ با آغاز فرآیند انتقال قدرت به جو بایدن، رییس جمهور منتخب موافقت کرده است. حسینی در اینباره می‌گوید : با توجه به رویکردی که جو بایدن نسبت به سوخت‌های فسیلی دارد، احتمال کاهش تولید نفت شیل بسیار بالاست. بر همین اساس پش بینی می‌شد که با پیروزی نامزد دموکرات در انتخابات حداقل در کوتاه مدت بهای نفت در بازارهای جهانی روند صعودی به خود بگیرد. اما اینکه در بلند مدت چه اتفاقی در روند تولید شیل رخ بدهد و چقدر این وعده‌ها عملیاتی می‌شود.

او در ادامه همچنین به احتمال انتخاب ارنست مونیز، به عنوان وزیر انرژی آمریکا، گفت : دولت اوباما در سال ۲۰۱۳ از وی برای هدایت وزارت انرژی بهره گرفت و توافق هسته ای ایران هم در زمان وزارت او رخ داد. در صوذت انتخاب او احتمال اینکه سیاست‌های اوباما درباره صادرات نفت ایران در دولت بایدن هم ادامه پیدا کند هست.

اما احتمال کاهش تمدید تولید نفت اوپک دیگر دلیلی است که به منجر به رشد قیمت‌ها در روزهای گذشته شده است. بر اساس آنچه اعلام شده اوپک در نظر دارد که کاهش تولید خود را برای ۳ ماه آینده هم ادامه دهد.  
هم زمانی این ۴ عامل موجب ثبت رشد ۱۰ درصدی بهای نفت در ۴ روزه گذشته بوده است. حالا باید منتظر ماند و دید که این عوامل می‌توانند بهای نفت را به بالای ۵۰ دلار هم برسانند یا قدرت ویروس کرونا بازهم بهای نفت را کاهش می‌دهد؟.

کد خبر: ۵۶٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha