۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۶
کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی در فارس کذب است
رئیس روابط عمومی جهادکشاورزی استان فارس:

کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی در فارس کذب است

شیراز - رئیس روابط عمومی جهادکشاورزی استان فارس، شبهه افکنی در مورد افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و کمبود بذور گواهی شده را تکذیب کرد.

به گزارش بازار، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی استان فارس، علیرضا واحدی‌پور با اشاره به انتشار مطالبی در فضای مجازی مبنی بر کمبود بذور گواهی شده در شهرستان مرودشت، از توابع استان فارس، افزایش هزار برابری قیمت نهاده‌ها و فروش دانه گندم توسط شرکت‌های تامین کننده بذر به قیمت بیش از ۵ هزار تومان، گفت: این مطالب حقیقت ندارد.

وی تصریح کرد: سال زراعی جاری، حدود ۴۸ هزار و ۳۰۰ تن بذور گندم در طبقات مختلف شامل ۴۳ هزار تن گواهی شده و بقیه مادری و پرورشی، تدارک دیده شده و این مقدار با متوسط مصرف ۲۳۰ کیلوگرم بذر در هر هکتار، برای تامین بذر مورد نیاز گندم آبی در کل فارس و در سطحی حدود ۲۱۰ هزار هکتار، کافی است و معادل ۷۷درصد سطح کشت ابلاغی گندم استان فارس یعنی ۲۷۰ هزار هکتار را پوشش می دهد.

واحدی‌پور ادامه داد: با توجه به تاریخ کاشت بهینه مناطق مختلف استان و برنامه ریزی و پیگیرهای مستمر روزانه تاکنون قریب به ۳۰ هزار تن بذر فرآوری و حدود ۲۷ هزار تن از طبقه گواهی شده به شهرستان‌ها به خصوص شهرستان‌های شمالی و جنوبی که در اولویت  کشت قرار دارند، ارسال شده است.

او افزود: امسال قیمت بذر گندم با عدد ۳ هزار و ۹۰۰ تومان، کمتر از دانه گندم به قیمت ۴ هزار تومان است، بنابراین کشاورزانی که پیش از این از بذور خود مصرفی استفاده می‌کردند، به استفاده از "بذور گواهی شده" روی آوردند؛ به همین دلیل تقاضای خرید بذر نه تنها در فارس بلکه در کشور افزایش یافته و جو روانی در کل کشور در زمینه بذر ایجاد شده است.

واحدی پور تاکید کرد: شهرستان مرودشت نه تنها یکی از قطب‌های اصلی تولید گندم استان است، بلکه حدود ۷۵ درصد بذر مورد نیاز فارس در این شهرستان تولید و تامین می‌شود.

رئیس روابط عمومی جهادکشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه توان فرآوری بذر توسط شرکت‌های بذری، حداکثر ۷۰۰ تن در روز بوده و در تامین بذر، تاریخ کاشت شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است، گفت: در دو هفته اخیر بیشتر تامین بذور مورد نیاز شهرستان‌های جنوبی و شمالی در دستور کار بوده و با توجه به اینکه تاریخ کاشت بهینه در منطقه مرودشت تا ۲۰ آذرماه است، حتی در کشت‌های تاخیری تا ۲۵ دی ماه نیز کار کاشت انجام می‌شود و این هفته نیز بذر بیشتری به مناطق مرکزی فارس، نظیر شهرستان مرودشت تخصیص خواهد یافت.

کد خبر: ۵۶٬۴۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha