۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲
دولت نهاده‌های دامی را تامین نکرد مرغ ۳۶ هزار تومان شد/ گرانی به دلیل خرید خوراک مرغ با ۴ برابر قیمت
گزارش بازار از علل کمبود و افزایش قیمت مرغ در بازار؛

دولت نهاده‌های دامی را تامین نکرد مرغ ۳۶ هزار تومان شد/ گرانی به دلیل خرید خوراک مرغ با ۴ برابر قیمت

در روزهای اخیر فعالان صنفی گرانی مرغ در بازار را به کاهش جوجه‌ریزی در ۴۵ روز گذشته ربط می دهند و بی تفاوتی شرکت پشتیبانی امور دام کشور در اوایل مهرماه سال جاری نسبت به تامین نهاده‌ها را عامل گرانی مرغ می دانند.

بازار؛ گروه اصناف: گزارش میدانی خبرنگار بازار از دو میدان میوه و تره بار شهرداری تهران در صادقیه و قزل قلعه تهران حاکی از صف های طولانی از خریداران مرغ هستند که پس از شاید دو ساعت بتوانند سه عدد مرغ آنهم به وزن هرکدام ۱.۵ کیلوگرم و شاید کمتر به قیمت مصوب خریداری کنند.  

در صورتی که مسئولان شرکت پشتیبانی امور دام کشور به موقع می توانستند اقدامات لازم برای جوجه ریزی مرغداری ها را انجام دهند، پس از ۴۵ روز شاهد افزایش قیمت مرغ بین ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان در سطح کشور نبودیم.

به‌ گفته برخی از فعالان عرصه تولید مرغ در کشور، در اوایل مهرماه جاری با توجه به‌ کاهش قیمت جوجه یکروزه، از نهم تا ۱۹ مهرماه در کشور جوجه تولید نشد و مرغداری‌ها نیز جوجه‌ریزی نکردند و همین کمبود جوجه، سبب افزایش قیمت مرغ در بازار پس از ۴۵ روز شده است.  

حتی برخی از فعالان تولید مرغ در کشور اعلام کردند که از اوایل مهر ماه سال جاری تمامی مرغداران مادر، به سبب پایین بودن قیمت جوجه، به ‌صورت هماهنگ از تولید جوجه خودداری کردند و این در کاهش جوجه ریزی در مرغداری ها و کمبود عرضه مرغ پس از ۴۵ روز در بازار بسیار تاثیرگذار بوده است.

به طور متوسط نیاز مرغ در کشور ماهانه ۱۱۵ میلیون قطعه 
در این خصوص نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران در گفتگو با خبرنگار بازار تاکید کرد: در صورتی که با تامین نهاده های دامی و خوراک مرغ بتوانیم ماهانه به طور متوسط در کشور بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون قطعه مرغ تولید کنیم نیاز بازار را به گوشت مرغ تامین کرده ایم.

«حبیب اسدالله نژاد» تصریح کرد: مشکل اساسی کاهش عرضه مرغ در بازار به کمبود نهاده های دامی برمی گردد که مرغداران و تولید کنندگان مجبور هستند آن را با ۳ و یا ۴ برابر قیمت مصوب خرید کنند.

نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران یادآورشد: در مجموع در سطح کشور ۱۸ هزار واحد مرغداری وجود دارد که با توجه به مشکلات تولید مرغ بسیاری از آنها از چرخه تولید مرغ خارج شده اند و به کار دیگری مشغول هستند.

اسدالله نژاد تاکید کرد: ما در حال حاضر مشکلی در تولید مرغ نداریم، بلکه بزرگترین مشکل ما تامین نهاده های دامی و خوراک مرغ از جمله سویا و ذرت است که قیمت آن ۴ برابر افزایش یافته است.

وی با اشاره به اهمیت تامین نهاده های دامی برای مرغداری ها بیان کرد: اگر نهاده های دامی از سوی دولت تامین شود، قیمت مرغ تا یک ماه آینده به تعادل می رسد و وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت معدن و تجارت در این زمینه مسئولیت بزرگی دارند.

مصرف سرانه مرغ از ۲۹ کیلو بسیار کمتر شده است 
نایب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران خاطرنشان کرد: پیش از این مصرف سرانه مرغ در بین مردم به ازای هر نفر ۲۹ کیلوگرم در سال بود، اما با توجه به گرانی ها و افزایش قیمت ها که معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده، مصرف سرانه گوشت مرغ کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه واردت نهاده های دامی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت مشکلات زیادی داشته است، گفت: به تبع مشکلات واردات نهاده های دامی، وزارت جهاد کشاورزی نیز نتوانسته توزیع خوراک مرغداریها را به موقع دربین تولیدکنندگان انجام دهد و این در بروز مشکلاتی که امروز شاهد آن هستیم، بسیار موثر بوده است.

نائب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران می گوید: مرغداران که نهاده ها به نرخ دولتی دریافت می کنند بسیار کم هستند و عموما تولیدکنندگان  خوراک مرغ خود را از بازار آزاد تهیه می کنند.

این در حالی است که آمارها نشان می دهند، واردات کنجاله از ابتدای سال تا ١٤ تیرماه ٩٩ نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ٥٢ درصد و از نظر ارزشی ٥٦ درصد کاهش یافته است.

همچنین واردات جو نیز از نظر وزنی ٣١ درصد و از نظر ارزشی ٣٧ درصد با کاهش مواجه بوده، اما واردات ذرت رشد کرده به طوری که دراین مدت از نظر وزنی ١٧ درصد و از نظر ارزشی ١٣ درصد رشد کرده است.

قیمت مصوب سویا ۳۲۰۰ تومان بازار آزاد ۱۷ هزار تومان 
نائب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران تصریح کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان هر کیلو سویا را که ۳۲۰۰ تومان قیمت دارد، در بازار باید حدود ۱۷ هزار تومان بخرند و قیمت ذرت که ۱۸۱۵ تومان است باید بیش از ۴ هزار تومان خریداری کنند و این سبب می شود قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده بیش از قیمت مصوب برای مرغداران تمام شود.

این مقام مسئول درکانون سراسری مرغداران گوشتی ایران تصریح کرد: افزایش قیمت مرغ در بازار سبب شده که سن کشتار مرغ نیز در کشور کاهش پیدا کند به طوری که مرغدار به جای اینکه پس از ۴۶ و یا ۴۷ روز با وزن حدود ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم مرغ خود را به کشتارگاه بفرست، پس از ۴۲ و یا ۴۳ روز با وزن ۲ کیلو و ۴۰۰ گرم وارد بازار می کند که این  کاهش ۳۰۰ گرمی در هر قطعه مرغ در بازار تاثیرگذار است و در مجموع در کل آمار مرغ تولیدی در کشور بسیار قابل توجه می شود.

اسدالله نژاد افزود: عدم تامین نهاده های دامی و خوراک مرغ، کاهش جوجه ریزی و پایین بودن سن کشتار مرغ، عرضه آن را در بازار بسیار کاهش داده است و با افزایش قیمت تمام شده، باید مرغ زنده ۱۹ هزار تومان به کشتارگاه تحویل شود و با احتساب سایر هزینه ها از جمله حمل و نقل مرغ گرم در بازار بایستی به قیمت ۲۸ هزار تومان به دست مصرف کنندگان برسد.

نائب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران بیان کرد: پیش از این بارها به مسئولان تامین نهاده های دامی اعلام کرده بودیم که تولیدکنندگان ازترس تامین به موقع نهاده ها و افزایش نگران کننده قیمت آن در بازار، با کاهش جوجه ریزی بازار از حالت تعادل خارج می شود.

پیش از این بارها به مسئولان تامین نهاده های دامی اعلام کرده بودیم که تولیدکنندگان ازترس تامین به موقع نهاده ها و افزایش نگران کننده قیمت آن در بازار، با کاهش جوجه ریزی بازار از حالت تعادل خارج می شود

این در حالی است که روز گذشته رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران اعلام کرد: به علت کاهش جوجه ریزی در اواخر مهرماه سال جاری و کمبود مرغ افزایش قیمت مرغ گرم در بازار پس از ۴۵ روز قابل پیش بینی بود.

«مهدی یوسفی خانی» افزود: متاسفانه به علت عرضه کم مرغ در بازار در چند روز اخیر شاهد افزایش قیمت آن به حدود ۳۶ هزار تومان در بازار هستیم و این موضوع خانواده ها را در تامین این کالای مصرفی بسیار نگران کرده است.

وی گفت: نبود امنیت برای تولیدکنندگان در تامین نهاده‌ها از جمله سویا، ذرت و خوراک مرغ سبب شده در ماه‌های اخیر مرغداری ها جوجه ریزی کمی داشته باشند.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران با بیان اینکه هم اکنون ۴۰ تا ۵۰ درصد جوجه ریزی توسط تولیدکنندگان کم شده است، گفت: در صورتی که نهاده ها و خوراک مرغ به راحتی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد مرغداری ها نیز می توانند بر اساس نیاز بازار جوجه ریزی کنند.  

وی اظهارداشت: در صورتی که نهادها و خوراک مرغ با قیمت دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد در این صورت قیمت مرغ زنده درب مرغداری ها ۱۴ هزار تومان و در بازار حدود ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان باید باشد.

مهدی خانی یادآورشد: بخش زیادی از خوراک مرغ را تولید کنندگان از بازار آزاد با چند برابر قیمت واقعی تهیه می‌کنند و هم اکنون سویای مورد نیاز مرغداری‌ها در بازار که باید ۳۵۰۰ تومان باشد، تولیدکنندگان به قیمت هر کیلو ۱۸ هزار تومان می‌خرند.

یوسف خانی با بیان اینکه هنگام جوجه ریزی تولید کنندگان نگران تامین نهاده‌های دامی مورد نیازخود هستند، گفت: این مسئله سبب می شود که تولیدکنندگان رغبتی به تولید مرغ نداشته باشند.

دلیل عمده کمبود مرغ در بازار نگرانی تولیدکنندگان از تامین خوراک مرغ است 
رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران تاکید کرد: کاهش عرضه در بازار ناشی از نگرانی عمده تولیدکنندگان است و کمبود فعلی مرغ در بازار دلیل عمده این مسئله است که خوراک مرغ به موقع به دست تولیدکنندگان نرسیده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش جوجه‌ریزی در اوایل مهرماه سال جاری را در ۵ روز اخیر با افزایش قیمت مرغ شاهد بودیم چون مرغ پس از ۴۵ روز به بازار عرضه می شود.

این مقام مسئول در اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران یادآورشد: ۵ روز از کمبود مرغ در بازار گذشته و پیش‌بینی ما این است تا ۵ روز آینده با عرضه  بیشتر مرغ توسط تولیدکنندگان در بازار از روز شنبه آینده شاهد کاهش قیمت ۷ تا ۸ هزار تومانی مرغ در بازار باشیم.

رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی تهران گفت: در جلسه‌ای که اخیرا با حضور دست‌اندرکاران برگزار شد، مقرر گردید که پشتیبانی امور دام در سطح شهر و میادین به صورت گسترده  توزیع مرغ را غاز کند و توزیع مرغ منجمد نیز به قیمت ۱۵ هزار تومان همچنان ادامه داشته باشد.
 

کد خبر: ۵۶٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha