۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
رونق فروش پا و سر مرغ در کرمان؛ سفره محرومان کوچکتر از همیشه
معیشت در هیاهوی بازار گم شد

رونق فروش پا و سر مرغ در کرمان؛ سفره محرومان کوچکتر از همیشه

کرمان- با افزایش بی رویه قیمت مرغ در کرمان مردم محروم که دستشان از خرید پروتئین کوتاه شده به خرید پا، سر و بال مرغ روی آورده اند.

بازار؛ گروه استان ها: بی برنامگی در تولید مرغ این روزها بازار این کالای اساسی را بیشتر از هر زمان دیگری با چالش مواجه کرده است.

این روزها اگر به مرغ فروشیهای کرمان سر بزنید قیمت مرغ را چنان سر به فلک کشیده می بینید که دیگر کمتر کسی توان خرید این کالای اساسی را دارد، در حالیکه قیمت گوشت در کرمان به ۱۴۰ تا ۱۵۰ تومان رسیده و ماهی نیز خیلی وقت است که دیگری جایگاهی در سبد مصرف اکثر مردم ندارد. این مرغ بود که بخشی از نیاز مردم را تامین می کرد.

مرغ کمیاب و گران شد
حالا مرغ در کرمان در کنار کمیاب شدن با قیمت بین ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان فروش می رود و کسی دیگر توان خرید مرغ را ندارد.

طی روزهای اخیر که قیمت مرغ به ۳۴ هزار تومان رسیده است مردم در صورت نیاز به صورت قطعه ای مرغ می خرند یعنی یک یا دو قطعه ران یا سینه خریداری می کنند

در همین زمینه سری به چند مغازه فروش مرغ زدیم، احمد از جمله مرغ فروشان کرمان در خیابان شهید رجایی است که به خبرنگار بازار می گوید: از دو روز گذشته مشتری به شدت کم شده و مردم کمتر برای خرید مرغ مراجعه می کنند.

او ادامه داد: بعد از اینکه مرغ در کرمان از ۱۸ هزار تومان به ۲۷ تومان رسید مردم سعی می کردند با خرید یک مرغ با وزن اندک نیاز خود را تامین کنند اما طی روزهای اخیر که قیمت مرغ به ۳۴ هزار تومان رسیده است مردم در صورت نیاز به صورت قطعه ای مرغ می خرند یعنی یک یا دو قطعه ران یا سینه خریداری می کنند.

این فروشنده کرمانی گفت: بسیاری از مردم محروم هم به خرید پا، سر و بال مرغ روی آورده اند البته این رویه از ابتدای سال جاری رفته رفته مشاهده می شد و الان بیشتر شده است.

مردم توان خرید ندارند
کمال دیگر فعال صنف مرغ و ماهی نیز به خبرنگار بازار گفت: افزایش قیمت مرغ هیچ ارتباطی به صنف فروشنده ندارد اما این گرانی ما را هم از کاسبی انداخته است و کسی برای خرید مراجعه نمی کند یا مرغ های با وزن ۶۰۰، ۷۰۰ گرم که قبلا مشتری نداشت فروش می رود.

وی گفت: مرغداری ها هم با مشکل تامین دان مواجه شده اند و نمی توانند خوراک مورد نیاز را تامین کنند علیرغم اینکه مسئولان می گویند مشکلی در تامین خوراک مرغ وجود ندارد مرغداران مجبورند نهاده ها را از بازار آزاد تامین کنند.

یکی از مرغداران نیز به خبرنگار بازار گفت: واردات سویا و خوراک مرغ داری ها در انحصار عده ای خاص قرار دارد و گاه در حالیکه سویا روی کشتی انبارها شده اما در انبارهای داخلی نهاده ها وجود ندارد و یا اینکه در حالیکه نهاده یارانه ای یافت نمی شود اما بازار آزاد مملو از نهاده هاست که با چندین برابر قیمت فروش می رود.

علی محمدی گفت: برای اینکه مشکل مرغداران حل شود و قیمت کاهش یابد باید دولت تسهیلات لازم را ارائه کند اما با حرف و وعده چیزی درست نمی شود.

دولت تامین نهاده ها را فراموش کرده است

وی گفت: کف انبارها هیچ نهاده ای نیست و ما باید از دلالان نهاده خریداری کنیم عملا مرغدار در حال ضرر دهی است و این مساله چیزی نیست که از دید مسئولی که پشت میزش نشسته پنهان باشد و کاملا قابل پیش بینی بود که مرغداران در حال خارج شدن از چرخه تولید هستند.

کف انبارها هیچ نهاده ای نیست و ما باید از دلالان نهاده خریداری کنیم عملا مرغدار در حال ضرر دهی است و این مساله چیزی نیست که از دید مسئولی که پشت میزش نشسته پنهان باشد

یکی از شهروندان کرمانی نیز در گفتگو با بازار می گوید: در این شرایط کرونایی که همه از تجمع فرار می کنند مسئولان می گویند مرغ یارانه ای و یخ زده توزیع می کنند اولا اینکه کجا توزیع می شود که ما خبر نداریم؟ دوما اگر هم توزیع شود باید در صف بمانیم.

ابراهیم رحیمی می گوید: مراجع بهداشتی می گویند برای اینکه دچار کرونا نشوید باید ویتامین لازم را تامین کنید اما سوال من این است از کجا؟ دو هفته کار و رزق ما تعطیل شده است در همین وضعیت مرغ و ماهی و گوشت گران شد.

استاندار کرمان به شعاریش در خصوص مبارزه با گرانی عمل کند
وی افزود: دو کیلو پرتقال، چهار عدد انار، یک کیلو موز را روز گذشته خریداری کردم و ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کردم در چنین شرایطی چگونه باید زندگی کنیم؟

وی بیان کرد: استاندار جدید کرمان مبارزه با گرانی و حمایت از معیشت مردم را شعارش اعلام کرد اما وضعیت در بازار به گونه ای است که مشخص است هیچ کنترلی بر بازار نیست و قیمتها هر روز بیشتر می شود و سفره مردم کوچکتر.

برخورد دولت با گرانی ها و طرح های معیشتی سیاسی است
رئیس کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم کرمان در مجلس در گفتگو با بازار نسبت به روند صعودی قیمت ها و گرانی ها انتقاد کرد و بیان کرد: دولت باید برای مهار بی رویه قیمت ها که گاه به دلیل بی برنامگی و عدم مدیریت صحیح بازار روی می دهد برنامه ریزی کند.

محمدرضا پور ابراهیمی با اشاره به اینکه معیشت مردم با مشکل مواجه شده و دولت و مجلس باید برای حل مشکلات چاره اندیشی کند، گفت: این طبیعی است که دولت باید از قبل در زمینه تامین نهاده های تولید برنامه ریزی کند و خلاء وجود نهاده ها روی قیمتهای تاثیرگذار خواهد بود.

منابع تامین طرح معیشتی مجلس کاملا مشخص است اما دولت نمی خواهد این طرح اجرایی شود و نگاه کاملا سیاسی به مباحث اقتصادی دارد

وی تصریح کرد: مواجه های سیاسی دولت با طرح های مجلس در راستای کنترل معیشت مردم نتیجه عکس می دهد و در حالیکه به مدیریت جهادی و کار شبانه روزی برای کنترل وضعیت موجود نیاز است اما طرح های تاثیر گذار با دیدگاه های گاه سیاسی دولت مواجه می شوند.

وی گفت: منابع تامین طرح معیشتی مجلس کاملا مشخص است اما دولت نمی خواهد این طرح اجرایی شود و نگاه کاملا سیاسی به مباحث اقتصادی دارد.

گشت های نظارتی افزایش یافت
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان نیز در گفتگو با بازار با ابراز تاسف از وضعیت پیش آمده گفت: گشتهای متعددی برای مبارزه با گرانی ها ایجاد شده است و اما مردم باید برای مبارزه با گرانیها با ما همکاری کنند.

ارسلان امیری بیان کرد: مشکل گرانی مرغ در استان کرمان هماهنگ با سایر مناطق کشور است و باید با همراهی و همکاری دستگاههای مختلف و کار گروهی این مشکل رفع شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با توزیع نهاده ها و افزایش تولید طی روزهای آینده مشکل گرانی و کمبود مرغ در بازار رفع شود.

مردم در حالی با مشکلات مختلف و عدم مدیریت بازار مواجه هستند که در عمل مسئولان فقط شعار کنترل بازار و تثبیت قیمتها را می دهند و قیمت ها روز به روز در حال افزایش است.

کد خبر: ۵۶٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
      0 0
      دولت هیچ توجهی به گرفتاری مردم ندارد.