۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
نگرانی اعضای شورای همکاری خلیج فارس از انتخاب بایدن/ چرا ترامپ به نفع اعراب بود؟
الایام بحرین مطرح کرد:

نگرانی اعضای شورای همکاری خلیج فارس از انتخاب بایدن/ چرا ترامپ به نفع اعراب بود؟

کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس مدعی هستند ادامه برنامه هسته ای ایران که موافقت پنج کشور بزرگ از جمله ایالات متحده آمریکا را در دوران ریاست جمهوری اوباما کسب کرده، تهدیدی مستقیم برای امنیت و ثبات در منطقه به شمار می رود.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت خبری الایام بحرین اخیرا مقاله ای با قلم «حمد العامر» با عنوان «انتخابات آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس» منتشر نموده است. ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

کشورهای عربی به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با نگرانی روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را که سوم نوامبر برگزار شد، دنبال کردند و پس از اینکه نشانه های شکست ترامپ ظاهر شد بسیار نگران شدند. ترامپ با توجه به افکار تجاری و اقتصادی اش منافع ایالات متحده آمریکا را مافوق هر چیزی قرار داد و این مسئله منجر به توقف حمایت از بهار عربی شد - رخدادی که دولت سابق آمریکا با همپیمانانش آن را رهبری کرد.

سوال اینجاست چرا برای برخی کشورهای عربی به ویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ادامه ریاست جمهوری ترامپ برای دومین دوره اهمیت داشت؟ کشورهای عربی به دلایل متعددی دارد که به صورت خلاصه در زیر می آید خواهان ادامه ریاست جمهوری ترامپ بودند :

به دلیل قدرت هسته ای ایران و ترس از سیاست حزب دموکرات در نرمش و آشتی با نظام ایران - همانند سیاست سابق آمریکا در دوران اوباما. ایران بر این باور است که جهت تامین امنیت راهبردی اش و جهت حمایت از نظام ولی فقیه برای نشر اصول انقلاب امام خمینی(ره) و مذهب تشیع در کشورهای همجوار به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس و عراق، سوریه، لبنان، مصر و یمن دست یابی به سلاح هسته ای اهمیت دارد! و باید صاحب قدرت و سلطه سیاسی و نظامی برای توسعه نفوذش شود - با توجه به اینکه در محاصره قدرتهای هسته ای مانند اسرائیل، هند و پاکستان قرار دارد. زیرا کشورهایی که صاحب قدرت هسته ای هستند، نظام بین المللی نمی تواند تحریمهای نظامی را علیه آنها تحمیل کند، همانند کره شمالی که تا کنون در اجرای برنامه هسته ای خود موفق بوده به همین سبب اصرار ایران برای دستیابی به سلاح هسته ای، عامل نگرانی و دغدغه کشورهای شورای همکاری شده است.

تا این لحظه می توان گفت که ایالات متحده آمریکا همچنان به امنیت کشورهای شورای همکاری و حمایت از گذرگاههای آبی بین المللی خلیج فارس پایبند است، ولی ورود «جو بایدن» به کاخ سفید و اظهاراتش پیش از انتخابات که به پادشاهی عربستان سعودی خدشه وارد کرد و ادامه دستیابی ایران به قدرت هسته ای که توافق هسته ای امضا شده در جولای ۲۰۱۵ به آن اجازه داده، تمام کشورهای عضو شورای همکاری مجبور خواهند شد به سمت به دست آوردن فناوری هسته ای حرکت کنند.

هر چند توانمندی های نظامی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به شکل گسترده ای در برهه اخیر افزایش یافته و عربستان و امارات گام بزرگی را برای دستیابی به انرژی هسته ای برای  مصارف صلح آمیز برداشته اند، ولی اظهارات انتخاباتی رئیس جمهور «جو بایدن» بشارت خوبی در چارچوب روابط دوستانه مستمر میان دو طرف به همراه ندارد، چرا که کشورهای عضو شورای همکاری معتقدند خروج عراق از معادله امنیت منطقه ای سبب شد تا ایران بیشترین استفاده را از آن برای تحقق اهدافش ببرد.

ایران بارها تلاش کرده است مقاصد صلح آمیز خود برای برقراری همکاری سیاسی و اقتصادی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به شرط عقب نشینی نظامیان بیگانه از منطقه نشان دهد، که شورای همکاری خلیج فارس معتقد است به دلایل متعددی این مسئله ممکن نیست.

این موارد بخشی از دغدغه های پس از موفقیت «جوبایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست، ولی همه می دانند که سیاست کشورها همواره مبتنی بر منافع است و هر کشوری از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، منافع و گزینه های متعددی در تعامل با رئیس جمهور آتی در کاخ سفید دارند و او هم گزینه هایی دارد که منافع آمریکایی را مافوق همه ملاحظات قرار می دهد. روزهای آینده مسیر سیاست جدید آمریکا در قبال منطقه خلیج فارس و ایران را آشکار خواهد کرد.

کد خبر: ۵۶٬۳۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha