۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
رویکرد خاورمیانه‌ای تیم سیاست خارجی بایدن/ پشت پرده مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران کیست؟
میدل ایست آی بررسی کرد:

رویکرد خاورمیانه‌ای تیم سیاست خارجی بایدن/ پشت پرده مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران کیست؟

از اتخاذ سیاست در مورد هواپیماهای بدون سرنشین گرفته تا دفاع از اسرائیل، میدل ایست آی نگاهی به برخی از گزینه های بایدن برای کابینه و سوابق آنها در رابطه با منطقه خاورمیانه دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: رئیس جمهور منتخب آمریکا «جو بایدن» از لیستی از گزینه های برتر سیاست خارجی و امنیت ملی رونمایی کرد کسانی که چندین سال در کاخ سفید در دوران رئیس جمهور سابق «باراک اوباما» خدمت کرده اند. در این لیست اسامی افرادی مانند «آنتونی بلینکن» دستیار ارشد سیاست خارجی بایدن، به عنوان وزیر امور خارجه؛ «لیندا توماس-گرینفیلد» به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل و «جیک سالیوان» به عنوان مشاور امنیت ملی قابل مشاهده است.

وزیر امور خارجه: «آنتونی بلینکن»
«آنتونی بلینکن»، مشاور بایدن در کمپین انتخاباتی دموکراتها بوده و قبلا به عنوان معاون مشاور امنیت ملی در دولت اوباما و بایدن فعالیت می کرد. وی از سال ۲۰۰۲ به بایدن در زمینه سیاست خارجی مشاوره داده است. بلینکن پس از قیام ۲۰۱۱ بهار عربی به شکل گیری واکنش آمریکا کمک کرد. بلینکن پشتیبانی بایدن از اسرائیل را به اشتراک می گذارد و به اکثریت دمکراتها در مورد اسرائیل گفت: هر تصمیمی که بایدن در مورد اسرائیل اتخاذ کند به کمک نظامی ایالات متحده آمریکا به آن وابسته نخواهد بود.

طبق توافقی که در سال اخر ریاست جمهوری اوباما امضاء شد؛ اسرائیل سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی از ایالات متحده آمریکا دریافت می کند.

در عین حال بلینکن طرفدار بازگشت به توافق هسته ای ایران است که ترامپ در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. بلینکن همچنین نامه ای با مقامات دوره اوباما در سال ۲۰۱۸ امضا کرده اند که خواستار پایان دادن به حمایت آمریکا از جنگ به رهبری عربستان در یمن است.

وزیر دفاع: «میشل فلورنوی»
«میشل فلورنوی» مدتی مدعی اصلی هدایت ساختمان پنج ضلعی بایدن بوده است. وی پیش از این به عنوان معاون وزیر دفاع در دولت اوباما فعالیت می کرد. قبلا تصور می شد که وی انتخاب «هیلاری کلینتون» جهت تصدی منصب وزیر دفاع در سال ۲۰۱۶ بود. وی قبلاً گفته است که ایالات متحده آمریکا نیاز به ایجاد یک سیاست خارجی متناسب با چالش های جهانی، از جمله تغییر اقلیم دارد.

 فلورنوی ارتباط عمیقی با جامعه دفاعی دارد و موسسه تحقیقاتی امنیت جدید آمریکایی را بنیان نهاد که کمکهای قابل توجهی از برترین پیمانکاران دفاعی کشور دریافت می کند. در مورد خاورمیانه، به نظر می رسد نظرات وی در مورد سیاست تحت تأثیر کسانی است که با تولیدکنندگان اسلحه ارتباط دارند زیرا او قبلاً از ارسال فناوری ضد پهپاد به عربستان سعودی حمایت کرده بود.

«مارسی وینوگراد» نماینده کمیته ملی دموکرات در سال ۲۰۲۰ و فعال ضد جنگ اخیرا گفت: درخواست فلورنوی جهت افزایش سرمایه گذاری ایالات متحده آمریکا در سیستم های نظامی بدون سرنشین، خبر خوبی برای خاورمیانه نیست - جایی که چندین کشور توسط هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده آمریکا وحشت زده می شوند و گردهمایی ها و عروسی ها می تواند به فاجعه ختم شوند.

در اوایل سال جاری، فلورنوی در گفتگو با موسسه هادسون گفت: واشنگتن نباید تحریم های ایران را لغو کند، علیرغم اینکه این تحریم ها مانع اصلی بازگشت ایران به توافق هسته ای است - کاری که بایدن در انجام آن قاطع است.

مدیر اطلاعات ملی: Avril Haines
Avril Haines معاون سابق سیا است که به تدوین سیاست های اوباما در مورد جنگ هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین رویکرد سختگیرانه دولت در قبال کره شمالی کمک کرد. در صورت تأیید، این مقام سابق دولت اوباما بالاترین رتبه در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده آمریکا را به دست خواهد آورد و از هاسپل که سیا را در زمان ترامپ رهبری کرده است، پیشی می گیرد.

مشاور امنیت ملی: «جیک سالیوان»
«جیک سالیوان» پیش از این به عنوان مشاور امنیت ملی بایدن هنگامی که بایدن معاون رئیس جمهور بود خدمت می کرد و به ایجاد گفتگوهای پشت پرده با ایران از طریق عمان که منجر به توافق هسته ای ایران شد، کمک کرد. در مورد ایران، سالیوان طرفدار بازگشت به توافق هسته ای و همچنین لغو تحریم ها به شرط پایبندی تهران به مفاد توافق نامه است.

اخیرا سالیوان در مورد عربستان سعودی و اینکه چگونه دولت بایدن باید به طور شدیدتر قتل جمال خاشقچی را محکوم کرده و خواستار شفافیت بیشتر در این مورد شود، صحبت کرد. سالیوان خاطرنشان کرد رویکرد ترامپ منجر به مسیر غلط،  زندانی کردن  مخالفان، محدود شدن آزادی بیان، مجازات زنان و قتل یک روزنامه نگار ساکن در ایالات متحده آمریکا به طرز ناخوشایند شده است.

سفیر سازمان ملل: «لیندا توماس-گرینفیلد»
«لیندا توماس-گرینفیلد» به دلیل تجارب قبلی خود در امر دیپلماسی در دولت اوباما به عنوان دیپلمات برتر ایالات متحده آمریکا در امور آفریقا خدمت می کرد، به عنوان نماینده ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل انتخاب شد. وی پیش از این به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در لیبریا و همچنین در پاکستان و کنیا خدمت کرده است. توماس-گرینفیلد در برخورد با متحد اصلی آمریکا یعنی اسرائیل تجربه ای ندارد، اما به احتمال زیاد از سیاست تدوین شده توسط دیگران در دولت بایدن - مانند بلینکن - پیروی خواهد کرد. این دیپلمات باسابقه طرفدار رویکرد اول دیپلماسی به جای رویکرد اول نظامی که در دهه اول قرن ۲۱ مشاهده شد، است. گرینفیلد همچنین از منتقدان جدی ترامپ و سیاست های وی از جمله تحریم مسلمانان بوده است.

مدیر سیا
بایدن هنوز کسی را به عنوان مدیر سازمان سیا معرفی نکرده است، اما تعدادی از افراد هستند که می توانند این نقش را به عهده بگیرند. «توماس دونیلون» پیش از این از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به عنوان مشاور امنیت ملی اوباما فعالیت می کرد. در زمان خدمتش در دولت اوباما، مشاور سابق تلاش کرد دولت را از تمرکز بر عراق، افغانستان و جنگ جهانی علیه ترور به سمت چالش گسترده تر یعنی چین دور کند.

«سوزان گوردون» چهار دهه در سازمان اطلاعات ایالات متحده آمریکا خدمت کرده است. وی پس از سه سال خدمت در دولت ترامپ از سمت خود در سال ۲۰۱۹ به دلیل اختلافات در مورد کره شمالی، ایران و روسیه استعفا داد. گوردون در بخشی از نظر خود که توسط واشنگتن پست در ماه سپتامبر منتشر شد، گفت: بر خلاف تصور دولت ترامپ مبنی بر اینکه ایران به نابودی آمریکا و بی ثباتی منطقه ای متمایل است، تمرکز تهران بیشتر بر مسایل داخلی است.

«مایکل مورل» که همزمان با گوردون وارد سازمان سیا شد نیز کاندیدای بالقوه ای برای هدایت این سازمان است. وی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ به عنوان معاون رئیس سازمان سیا خدمت کرد و یکی از افراد برجسته در عملیات ایالات متحده امریکا برای شکار رهبر القاعده «اسامه بن لادن» بود. مورل از منتقدان جدی رئیس جمهور سوریه «بشار اسد» بوده و ایران و بشار اسد را مقصر کشته شدن غیرنظامیان در جنگ خونین این کشور می داند.

کد خبر: ۵۶٬۳۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha