۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲
«یوآن چین» مچ «دلار آمریکا» را می خواباند
بازار خبر می‌دهد؛

«یوآن چین» مچ «دلار آمریکا» را می خواباند

بر اساس نظر یک نظریه‌پرداز ارشد، افزایش ارزش یوآن چین باعث می‌شود سیاست‌مداران کشورهای دیگر نگرانی کمتری نسبت به سقوط دلار داشته باشند و مسیر را به سمت افت و کاهش گسترده ارز آمریکا هموار می‌کند.

بازار؛ گروه بورس: مارکت واچ در گزارشی به افزایش ارزش یوآن در برابر دلار پرداخت و عنوان کرد: به تازگی یوآن در مقابل دلار در سال ۲۰۲۰ به جایگاه دوم در میان ارزهای باارزش و بهترین عملکرد رسیده است. بر اساس نظر یک نظریه‌پرداز ارشد، افزایش ارزش یوآن چین باعث می‌شود سیاست‌مداران کشورهای دیگر نگرانی کمتری نسبت به سقوط دلار داشته باشند و مسیر را به سمت سقوط و کاهش گسترده ارز آمریکا هموار می‌کند.

یوآن از نظر عملکرد بعد از کرون سوئد
کیت جاکز از سوسیته ژنرال در مقاله چهارشنبه خود یادآور شد که یوآن از نظر عملکرد در مقایسه با دلار در سال ۲۰۲۰، به تازگی به جایگاه دوم بعد از کرون سوئد دلار آمریکا/کرون سوئد، ۰.۲۰%  (جدول زیر را ببینید) رسیده است.

دلار آمریکا روز چهارشنبه ۰.۱ درصد رشد داشت و در مقابل ۶.۵۶۰۷ یوآن معامله شد اما ارز چین در این ماه رو به پیشرفت بوده است. یوآن در مقایسه با دلار ۲ درصد قوی‌تر شده است و تا این زمان از سال قبل بیش از ۶ درصد رشد داشته است. این هفته برای اولین بار از نیمه سال ۲۰۱۸ این ارز با قیمت ۶.۶ یوآن در مقابل هر دلار معامله شد.

یوآن در مقایسه با دلار ۲ درصد قوی‌تر شده است و تا این زمان از سال قبل بیش از ۶ درصد رشد داشته است. این هفته برای اولین بار از نیمه سال ۲۰۱۸ این ارز با قیمت ۶.۶ یوآن در مقابل هر دلار معامله شد.

افت دلار در مقایسه با رقبای بزرگش در سال ۲۰۲۰
دلار در مقایسه با رقبای بزرگش در سال ۲۰۲۰ افت داشته است و شاخص آیسِ دلار آمریکا منفی ۰.۱۲ درصد بوده که در مقابل شش رقیب بزرگش، تا این زمان از سال ۴.۳ درصد افت داشته است. یورو (یورو در مقابل دلار، ۰.۰۹-%) تا الان در سال ۲۰۲۰ ۵.۸ درصد در مقایسه با دلار رشد داشته است و ارز آمریکا در مقایسه با ین ژاپن ۴ درصد سقوط کرده است (دلار آمریکا/ین ژاپن ۰.۲۵%).

جاکز می‌گوید، طبق معمول وقتی بحث به بازارهای مالی می‌رسد، قدرت یوآن واضح است. او یادآور شد، «اقتصاد داخلی به خوبی در مقابل همه‌گیری مقاومت کرد و تراز پرداخت‌ها در پی تغییر در پرداخت‌های جهانی مشتریان در دوره قرنطینه افزایش یافت و در حالی که بازده ده ساله دلار در آمریکا (TMUBMUSD۱۰Y, ۰.۸۲۹%) ۱۰۷ واحد و در آلمان (TMBMKDE-۱۰Y, -۰.۵۸۰%) ۳۸ واحد افت داشته است، در چین افزایش یافته است.»

یوآن قوی‌تر رقبای چین در حوزه صادرات را کاهش می‌دهد
تفاوت بین بازده‌ها محرک مهم و اساسی فعالیت در بازار ارز است. افزایش بازدهی در مقایسه با کشور دیگر معمولاً عامل مثبتی برای یک ارز محسوب می‌شود و با فرض یکسان بودن همه شرایط دیگر، سرمایه‌های کشور اول را برای سرمایه‌گذاران مشتاق بازدهی جذاب‌تر می‌کند.

افزایش ارزش یوان بدان معنی است که اگر ارزش یورو به کمتر از ۱.۲۰ دلار برگردد، اروپای تجارت محور دیگر نمی‌تواند به اوج سابق خودش برسد.

در عین حال، یوآن قوی‌تر رقبای چین در حوزه صادرات را کاهش می‌دهد. با توجه به نقش چین به عنوان قدرت برتر اقتصاد جهانی و دومین اقتصاد بزرگ دنیا، این برتری باعث می‌شود افت دلار برای کشورهای دیگر ترس کمتری ایجاد کند.

جاکز در توییتر توضیح می‌دهد: مثلاً سیاست‌گذاران بانک مرکزی اروپا وقتی در اوایل امسال ارزش یورو به بیش از ۱.۲۰ دلار رسید (EURUSD, -۰.۰۹%) مخالفت کردند. افزایش ارزش یوان بدان معنی است که اگر ارزش یورو به کمتر از ۱.۲۰ دلار برگردد، اروپای تجارت محور دیگر نمی‌تواند به اوج سابق خودش برسد.

دوم، یوان امسال هنوز از اغلب ارزهای G-۱۰ حساس به چین بالاتر است و به آنها امکان می‌دهد در مقابل دلار رشد داشته باشند.

یوآن قوی‌تر رقبای چین در حوزه صادرات را کاهش می‌دهد. با توجه به نقش چین به عنوان قدرت برتر اقتصاد جهانی و دومین اقتصاد بزرگ دنیا، این برتری باعث می‌شود افت دلار برای کشورهای دیگر ترس کمتری ایجاد کند

 

سقوط بازده واقعی ایالات متحده مهم‌ترین محرک بازار ارز است
او گفت، دلار استرالیا، دلار نیوزیلند و دلار کانادا «هنوز کمی فرصت رشد دارند»، در حالی که ین ژاپن نیز «تا وقتی که در همین سطح بماند می‌تواند به لطف یوآن رشد کند».

با این اوصاف، جاکز اظهار داشت که او نسبت به اجماع گسترده برای یک دلار ضعیف‌تر مطمئن نیست اما بر این عقیده خواهد ماند که «امسال سقوط بازده واقعی ایالات متحده مهم‌ترین محرک بازار ارز است».

کد خبر: ۵۶٬۳۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha