۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۰
کاهش ۵۰۰ هزار تا ۳۰ میلیون تومانی قیمت تبلت| ۸۵ درصد تبلت‌های بدون سیم کارت قاچاق هستند
ریجستری هم حریف قاچاق نشد

کاهش ۵۰۰ هزار تا ۳۰ میلیون تومانی قیمت تبلت| ۸۵ درصد تبلت‌های بدون سیم کارت قاچاق هستند

با وجود اینکه بهای دلار در یک ماه گذشته دست کم ۲۰ درصد کاهش یافته فعالان بازار می گویند که بهای تبلت بین ۵ تا ۱۰ درصد افت کرده است. اما در شرایطی خرید یک دستگاه تبلت معمولی این روزها حداقل ۸ میلیون تومان خرج می تراشد که بیشتر تبلت های بدون سیم کارت قاچاق بوده و هیچ خدمات پس از فروشی ندارند.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: ریجستری هم نتوانست پای قاچاق را از بازار کالاهای فناورانه جمع کند. فعالان بازار می‌گویند که ۸۵ درصد تبلت‌های بدون سیم کارت از مبادی غیر رسمی وارد کشور می‌شوند. اما سوال اینجاست درست در روزهایی که کالاهایی فناورانه ای به صورت رسمی وارد کشور شده اند، معمولا مشمول خدمات پس از فروش نمی‌شوند، چه سرنوشتی در انتظار خریداران این تبلت‌هاست. تبلت‌هایی که بعضا میلیون‌ها تومان خرج روی دست خریداران خود می‌گذارند اما به نظر می‌رسد هیچ نظارتی روی نحوه عرضه آنها وجود ندارد.

خبری از تبلت و گوشی ارزان قیمت نشد
خرید یک دستگاه تبلت این روزها دست کم ۲ میلیون تومان خرج روی دست خریداران خود می‌گذارد. البته این تبلت‌ها معمولا بدون سیم کارت بوده و به همین دلیل به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند. تبلت‌هایی که به واسطه سیم کارت نداشتنشان گذرشان به سازمان تنظیم مقررات نمی خورد. البته اگر بخواهید یک تبلت معمولی با امکانات تقریبا خوب بخرید دست کم باید ۷ الی ۸ میلیون تومانی هزینه کنید. اما در حالی خرید یک تبلت برای دانش آموزان و دانشجویان معادل حقوق ۷۰ روز یک کارگر ساده است که وزیر ارتباطات بیست و هفتم مهر امسال از شرکت‌های داخلی حمایت کردیم و آن‌ها در چند ماه آینده می‌توانند تبلت ارزان قیمت تولید کنند و در اختیار دانش آموزان قرار دهند. این گفته در شرایطی مطرح شده که کارشناسان بازار آی تی بر این باورند که تولید کالاهای فناورانه و دیجیتالی در ایران توجیه اقتصادی ندارد.

اما وزارت آموزش و پرورش به‌عنوان متولی اصلی آموزش رایگان در کشور، بعد از اعلام دیرهنگام آمار دانش‌آموزان محروم از امکانات آموزش آنلاین و راه‌اندازی یک پویش، یکباره در این‌باره سکوت مطلق کرد و از مردم و خیران خواست در این زمینه ورود کنند.

حالا فضای مجازی از شروع سال تحصیلی پر شد از هشتگ پویش‌ها، گلریزان، جشنواره و... برای خرید لوازم موردنیاز دانش‌آموزان و دانشجویان. خیریه‌های بزرگ هم امسال تمرکزشان را گذاشتند روی تهیه این ابزار هوشمند که به ‌دلیل افزایش نرخ دلار، روزبه‌ روز گران‌تر و غیرقابل دسترس‌تر می‌شود.

درست در روزهایی که خبر اجاره تبلت به قیمت ساعتی ۱۵ هزار تومان در یکی از شهرهای خوزستان روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفته، قیمت برخی از تبلت‌ها در بازار تهران معادل بهای خرید یک دستگاه پراید است. به عنوان مثال تبلت ناهموار PANASONIC مدل TOUGHPAD FZ-G۱ FZ-G۱U۵۵۰۰VM هم اکنون به قیمت ۱۱۹ میلیون تومان در سایت‌های خرید و فروش مجازی قیمت خورد

خرید یک تبلت‌ به بهای  یک دستگاه پراید
درست در روزهایی که خبر اجاره تبلت به قیمت ساعتی ۱۵ هزار تومان در یکی از شهرهای خوزستان روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفته، قیمت برخی از تبلت‌ها در بازار تهران معادل بهای خرید یک دستگاه پراید است. البته فرزاد یزدان کاشانی کارشناس ارشد صنایع مخابراتی و فعال حوزه ICT به بازار می‌گوید که این تبلت‌ها حکم یک کامپیوتر جیبی را داشته و  نرم افزار آنها اندروید یا IOS نیست بلکه روی آنها ویندوز یا mac نصب می شود. به گفته او، خریداران این تبلت‌ها معمول اساتید دانشگاهی هستند که می‌خواهند از آن در کار تدریس خود استفاده کنند یا کسانی که برای کار خود نیاز دارند که همواره یک کامپوتر همراه خود داشته باشند. به عنوان مثال مهندسی که می خواهد نرم افزار یک بانک را آپدیت کند معمولا از این تبلت ها استفاده می‌کند. به گفته او، تبلت هایی که اندروید یا IOS هستند و کارکرد معمولی دارند معمولا زیر ۱۵ میلیون تومان قیمت دارند  و تبلت هایی با قیمت های بالای آن دیگر IMAC محسوب می شوند.

اما گرانی تنها مشکل بازار کالاهای فناورانه و دیجیتالی نیست. به گفته یزدیان کاشانی ۸۵ درصد تبلت هایی بدون سیم کارتی که در بازار عرضه می شود، قاچاق بوده و معمولا مشمول خدمات پس از فروش نیستند و همین مساله بعضا هزینه های سنگینی را به خریداران آنها تحمیل می‌کند.

۸۵ درصد تبلت هایی بدون سیم کارتی که در بازار عرضه می شود، قاچاق بوده و معمولا مشمول خدمات پس از فروش نیستند و همین مساله بعضا هزینه های سنگینی را به خریداران آنها تحمیل می‌کند

افت ۲۰ درصدی دلار و ۱۰ درصد تبلت
اما تبلت که همچون هم خانواده‌های خود متناسب با رشد بهای دلار، صعودی می‌شود، در روزهای گذشته به واسطه کاهش قیمت دلار کمی کاهش یافته است. هرچند که بهای دلار از حدود ۳۲ هزار تومان در مهر حالا به ۲۴ هزار تومان رسیده و کاهش بیش از ۲۰ درصدی را تجربه کرده اما قیمت‌ها در بازار بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش یافته است. بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که قیت انواع تبلت‌های پر فروش بازار بین ۱ تا ۳ میلیون تومان کاهش یافته است. البته میزان کاهش در برخی از برندها حتی کمتر از یک میلیون تومان بوده است. به عنوان مثال تبلت سامسونگ مدل Galaxy Tab (A) / SM-T۲۹۵ در روزهای داغ بازار فردوسی و گرانی دلار به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم رسیده بود این روزها دست کم ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرج روی دست خریداران می‌گذارد.

البته در بازار همواره استثنائاتی وجود دارد و با وجود اینکه بهای دلار در هفته‌های گذشته کاهشی بوده بهای برخی از تبلت‌ها در بازار روند افزایشی را تجربه کرده است. به عنوان مثال آیپد پرو وای فای ۱۲.۹ اینچ ۶۴ گیگابایت طلایی جدید که در مهر امسال حدود ۵۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته این روزها حدود ۵۴ میلیون تومان در بازار قیمت خورده است.

هرچند که بهای دلار از حدود ۳۲ هزار تومان در مهر حالا به ۲۴ هزار تومان رسیده و کاهش بیش از ۲۰ درصدی را تجربه کرده اما قیمت‌ها در بازار بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش یافته است

مشتری تبلت چه کسانی هستند
بزرگ بودن  و سخت بودن حمل تبلت موجب شده که بیشتر دانش آموزان و دانشجویان  و برخی از اساتید دانشگاه ها مشتری آنها باشند. البته یزدیان کاشانی فعال بازار موبایل معتقد است که میزان تقاضا برای این کالای فناورانه تقریبا معادل ۵ درصد نیازی است که  در بازار موبایل وجود دارد.

محبوب‌های بازار کدامند
هم اکنون تبلت سامسونگ Samsung Galaxy Tab S۷ دارای قلم ۲۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورده که از افت حدود ۲ میلیون تومانی نسبت به روزهایی که بهای دلار به ۳۲ هزار تومان افزایش یافته بود، حکایت می‌کند. اما تبلت سامسونگ مدل Galaxy TAB S۶ Lite ظرفیت ۶۴ گیگابایت از دیگر تبلت‌های پر فروش این روزهای بازار است که به طور متوسط حدود ۹.۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

نرخ تبلت سامسونگ مدل Galaxy Tab A ۸.۰ ۲۰۱۹ LTE SM-P۲۰۵ به همراه قلم S Pen ظرفیت ۳۲ گیگابایت از ۷ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به ۶ میلیون تومان رسیده است.

اما افت قیمت در تبلت‌های ارزان قیمت خیلی کمتر بوده و به یک میلیون تومان هم نمی رسد. به عنوان مثال تبلت سامسونگ مدل Galaxy Tab (A) / SM-T۲۹۵ در روزهای داغ بازار فردوسی و گرانی دلار به ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم رسیده بود این روزها دست کم ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خرج روی دست خریداران می‌گذارد. خرید تبلت سامسونگ مدل Tab A ۸.۰ با ظرفیت ۳۲ گیگا بایت هم اکنون حدود ۳ میلیون ۸۰۰ هزار تومان آب می‌خورد.

لاکچری‌های بازار را بشناسید
ترموویژن، دوربین تصویربرداری تبلتی مدل SATIR PK۱۶۰ که آبان پارسال به قیمت ۷۹ میلیون تومان فروخته می‌شد این روزها حدود ۱۵۰ میلیون تومان قیمت خورده است. تبلت ناهموار PANASONIC مدل TOUGHPAD FZ-G۱ FZ-G۱U۵۵۰۰VM هم اکنون به قیمت ۱۱۹ میلیون تومان در سایت‌های خرید و فروش مجازی قیمت خورده در حالیکه بهای همین محصول در ۲۰ مهر از مرز ۱۴۹ میلیون تومان هم عبور کرده بود.

تبلت سامسونگ Samsung Galaxy Tab S۷ دارای قلم به طور متوسط به قیمت ۱۹ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود که نشان دهنده افت حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی نسبت به ۱.۵ ماه پیش بوده است. بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که این تبلت سامسونگ در ۲۲ مهر حدود ۲۲ میلیون و ۲۲۵ هزار تومان قیمت خورده است.

Microsoft Surface Pro X LTE SQ۱ ۸GB ۲۵۶GB Tablet از دیگر مدل‌های لاکچری بازار است که با وجود افت حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی نسبت به مهر حدود ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله می‌شود.

بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد که تبلت لنوو Yoga Book که آذر پارسال حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشته این روزها به قیمت ۲۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که نشان دهنده ۳ برابر شدن قیمت این محصول است

کد خبر: ۵۶٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha