۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۱
رفع زیان خودروسازان با عرضه خودرو در بورس/ کمک بورس به پرداخت مطالبات قطعه سازان
دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو مطرح کرد

رفع زیان خودروسازان با عرضه خودرو در بورس/ کمک بورس به پرداخت مطالبات قطعه سازان

بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت: هرچند قرار است عرضه خودرو در بورس بر اساس مکانیزم بورس کالا باشد اما الزامات آن را ندارد؛ بر این اساس شورای رقابت پس از تعیین قیمت پایه، ۴۵ درصد از قیمت خودرو را بر عهده هیات مدیره خودروسازان می‌گذارد و ۵۵ درصد مابقی نیز بر اساس چانه زنی مشتریان تعیین خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو: نوسانات ارزی، تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ایران، شیوع بیماری کرونا و کاهش مراودات تجاری با خارج از کشور منجر به این شد که هزینه‌های تولید در کشور به شدت افزایش یابد؛ از همین رو قطعه‌سازان از ابتدای سال با انفجار قیمت‌ها مواجه شدند، البته معضل به همین جا هم منتهی نشد و حتی همین حالا هم که نرخ ارز به نظر کمی پایدارتر می رسد، روند افزایش قیمت انواع مواد اولیه متوقف نشده است.

در کنار این معضلات عدم موافقت بانک مرکزی با انجام ثبت سفارش و تخصیص ارز و سنگ اندازی برای ترخیص کالاها از گمرک به افزایش خودروهای کف انجامید که در نهایت همه این‌ها در کنار هم منجر به این شد که هزینه‌های تولید خودروسازان و قطعه سازان افزایش یابد و خودروسازان ناچار به افزایش قیمت محصولاتشان شدند. بنابراین برای جلوگیری از ادامه زیان دهی صنعت و کشف قیمت واقعی محصول برخی از کارشناسان و صنعت گران عرضه خودرو در بورس را به عنوان راهکار پیشنهاد دادند که علاوه بر بهبود وضعیت مالی خودروسازان می‌تواند به تسریع در پرداخت مطالبات قطعه سازان نیز کمک کند. با همین مقدمه به سراغ مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو رفتیم که گفت و گوی بازار با وی را در ادامه خواهید خواند.

* این روزها اغلب کارشناسان و فعالان صنعت خودرو در خصوص ضرورت یا عدم ضرورت عرضه خودرو در بورس بحث می کنند، به عنوان قطعه ساز و عضوی از صنعت خودرو به نظرتان چنین اقدامی درست است؟ آیا کشف قیمت خودرو در بورس می تواند به روند پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازان کمکی کند یا دوباره بازار و صنعت خودرو را ملتهب تر می کند؟
در حال حاضر شاهد شکل‌گیری دیدگاه نادرستی از عرضه خودرو در بورس هستیم، درست است که این عرضه بر اساس مکانیزم عرضه در بورس کالا انجام می شود اما قرار نیست الزامات بورس کالا در عرضه خودرو شاهد باشیم و این کار راحت تر انجام خواهد گرفت.

شورای رقابت پس از تعیین قیمت پایه، ۴۵ درصد از قیمت خودرو را بر عهده هیات مدیره خودروسازان می‌گذارد و ۵۵ درصد مابقی نیز بر اساس چانه زنی مشتریان تعیین خواهد شد، با این اتفاق، هر دو خودروسازان خوش بین هستند که دیگر زیان دهی نخواهند داشت و به دنبال افزایش نقدینگی خودروساز، قطعه سازان نیز می توانند در زمان مناسب تری مطالبات شان را دریافت کنند

بر این اساس قرار است هر دو خودروساز محصولات خود را به صورت اینترنتی عرضه کرده و مشتریان که تمایل به خرید دارند قیمت را اعلام و خودرو را تحویل گیرند. بنابراین قیمت خرید پلکانی خواهد بود و همچون بورس کالا نیست. در خصوص نحوه قیمت گذاری هم باید بگویم که شورای رقابت پس از تعیین قیمت پایه، ۴۵ درصد از قیمت خودرو را بر عهده هیات مدیره خودروسازان می‌گذارد و ۵۵ درصد مابقی نیز بر اساس چانه زنی مشتریان تعیین خواهد شد.

با این اتفاق، هر دو خودروسازان خوش بین هستند که دیگر زیان دهی نخواهند داشت. چراکه کاهش نقدینگی ماهانه خودروسازان بهبود خواهد یافت و به دنبال افزایش نقدینگی خودروساز، قطعه سازان نیز می توانند در زمان مناسب تری مطالبات شان را دریافت کنند. هرچند که این موضوع هنوز اجرایی نشده و در انتظار دریافت تایید رای از صحن علنی مجلس است. البته به طور کلی به نظر نمی رسد تا ماه‌های پایانی امسال خودرو در بورس عرضه و کشف قیمت شود.

* در صورتی که خودرو تا پایان امسال به بورس عرضه نشود و باز هم خودروسازان ناچار به زیان دهی و تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان باشند، چه راهکاری پیشنهاد می دهید که مشکلات کمبود نقدینگی در صنعت خودرو کاهش یابد؟ آیا می توان برنامه کوتاه مدتی برای چند ماه پایانی سال داشت؟
بله، با این شرایط توقع می‌رود از همان مکانیزیمی که در سال‌های گذشته استفاده می شد، بهره ببرند. یعنی بانک مرکزی تسهیلاتی را به خودروسازان ارائه کند تا کمبودهای مالی تامین شود. همین حالا هم هر دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۵ هزار میلیارد از محل مصوبه قبلی دریافت نکردند که اگر آن را بانک مرکزی پرداخت کند، کمی از بار مشکلات صنعت کاسته می شود.

* شنیده می‌شود دوباره ممکن است در نبود قطعات تعداد خودروهای کف کارخانه خودروسازان افزایش یابد، وضعیت قطعه سازان در چگونه ارزیابی می کنید؟
خوشبختانه تعداد خودروهای کف در هفته‌های اخیر روندی روبه کاهش داشته است و همین حالا هم به زیر ۱۰۰ هزار دستگاه رسیده است. بنابراین با توجه به تمهیداتی که در نظر گرفته شده، بعید می‌دانم وضعیت خودروهای کف بحرانی‌تر شود.

با توجه به اینکه بانک‌ مرکزی و وزارت صمت اقداماتی برای ترخیص کالاهای خارجی انجام دادند و از سویی هم از سال گذشته برنامه میزهای تعمیق ساخت داخل و خودکفایی را دنبال کردیم به نظر نمی رسد دوباره چالش شدیدی برای تامین قطعه داشته باشیم. همین حالا هم خیلی از قطعه سازان همچون همین چند هفته اخیر توانایی این را دارند که ناقصی در خودروهای کف را تامین و به عرضه هرچه سریع تر محصولات خودروسازان کمک کنند.

* اشاره کردید به ترخیص کالاهای رسوب شده در گمرک، چقدر این موضوع به تجاری سازی خودروها کمک کرد؟
عمده خودروهای ناقصی در کف به دلیل عدم تخصیص به موقع ارز ایجاد شده بود، بنابراین در صورتی که بانک مرکزی و گمرک همکاری بیشتری داشته باشند خودروهای کف هم وجود نخواهد داشت و همه محصولات تولید خواهد شد و به دست مشتری می رسند.

از سال گذشته تا تیرماه امسال چهار میز ساخت داخل قطعات برگزار شده است که میز پنجم هم در آستانه برگزاری بود اما به همه گیری بیماری کرونا به تاخیر افتاد، به طور کلی دستاورد چهار میز قبلی خودکفایی قطعات به ارزش ۳۴۰ میلیون یورو بود که از این رقم بر اساس آخرین آمار اراده شده، بیش از ۱۰۰ میلیون یورو محقق شده و از ارزبری پیشگیری کرده است

* اشاره به ساخت داخل قطعات داشتید، چند درصد قطعاتی که در میزهای تعمیق ساخت داخل شرکت داده شده بودند توانستند به تولید انبوه برسند و راهی به خودروسازی‌ها بیابند؟
از سال گذشته تا تیرماه امسال چهار میز ساخت داخل قطعات برگزار شده است که میز پنجم هم در آستانه برگزاری بود اما به همه گیری بیماری کرونا به تاخیر افتاد. به طور کلی دستاورد چهار میز قبلی خودکفایی قطعات به ارزش ۳۴۰ میلیون یورو بود که از این رقم بر اساس آخرین آمار اراده شده، بیش از ۱۰۰ میلیون یورو محقق شده و از ارزبری پیشگیری کرده است.

* از ابتدای هفته جاری شاهد افزایش محدودیت های کرونایی هستیم و دولت هم در مناطق قرمز تا نارنجی تعطیلی دو هفته‌ای ادارات و برخی از اصناف را اعلام کرده است، این مساله چه تاثیری در روند فعالیت قطعه سازان دارد؟
دو هفته تعطیلات کار را کمی سخت و تولید را دچار کاهش سرعت کرده است، اما به این دلیل که بانک‌ها و سایر زنجیره تولید باز هستند و قطعه سازان نیز با علم به این موضوع از پیش برنامه ریزی مناسبی انجام دادند تاثیر مشهودی را در صنعت قطعه و صنعت خودرو مشاهده نخواهیم کرد.

قطعه سازان آموختند در این مدت با مشکل کرونا چطور کنار بیایند اما مشکل همیشگی اصلاح قیمت برای قراردادهای خودروسازان با قطعه سازان پا برجاست. بنابراین درخواست داریم خودروسازان به صورت توافقی قیمت قطعات را اصلاح و صورت مالی از زیان دهی خارج شوند تا طرح مجلس برای کنترل مشکلات اجرایی شود.

کد خبر: ۵۶٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha