۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
چین اجازه رشد قیمت نفت به بالای ۴۵ دلار را نمی دهد/ شایعه سازی آمریکایی ها برای رشد قیمت نفت/ نفتی ها به واکسن کرونا دلخوش نکنند 
افزایش بهای هر بشکه نفت برنت به بالای ۴۶ دلار

چین اجازه رشد قیمت نفت به بالای ۴۵ دلار را نمی دهد/ شایعه سازی آمریکایی ها برای رشد قیمت نفت/ نفتی ها به واکسن کرونا دلخوش نکنند 

 بهای نفت برنت در بازارهای جهانی در حالی از ۴۶ دلار هم فراتر رفت که خاقانی کارشناس انرژی، رشد قیمت‌ها را موقتی دانسته و می‌گوید: عرضه همچنان بیش از تقاضاست و افزایش قیمت نفت ناشی از شایعه سازی افرادی در آمریکاست که از کاهش بهای نفت زیان می‌بینند. جدای از این در صورت ادامه این روند، چین با عرضه فرآورده‌های نفتی ارزان، قیمت ها را خواهد شکست.

بازار؛ گروه انرژی: قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالای ۴۵ دلار رسید. در حالی قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۵ سنت معادل ۰.۷۶ درصد رشد به ۴۶ دلار و ۴۱ سنت رسید که بسیاری گمان می‌کردند که با روی کار آمدن جو بایدن بهای نفت در بازارهای جهانی روند نزولی به خود بگیرد.

با این وجود محمود خاقانی کارشناس انرژی معتقد است که رشد قیمت نفت موقتی خواهد بود. او که قیمت‌های فعلی نفت را غیر واقعی می‌داند، به بازار می‌گوید که نباید به این قیمت‌ها خیلی اعتماد کرد. عرضه در بازارهای جهانی همچنان بیش از تقاضا است و دلیل منطقی برای تغییرات اخیر قیمتی وجود ندارد.

به گفته او،   رشد قیمت‌ها ناشی از شایعه ‌سازی‌های عده ای در آمریکاست که از افت قیمت نفت زیان می‌بینند. در حال حاضر حجم بالایی از افراد در این کشور در صنعت نفت و صنایع وابسته به آن مشغول به کار هستند که در صورت ورشکستگی این صنایع بیکار شده و زیان می‌بینند. بر همین اساس برخی به دنبال این هستند با استفاده از شایعه پراکنی و بهره برداری از عکس العمل‌های روانی در بازار قیمت نفت را افزایش دهند.

خاقانی  همچنین با اشاره به سطح بالای ذخایر نفتی چین، می‌گوید: قیمت بالای ۴۵ دلار به هیچ وجه مطلوب چین نبوده و در صورتی که روند روبه رشد قیمت‌ها ادامه پیدا کند با عرضه فرآورده‌های نفتی ارزان قیمت در بازار، موجب افت قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد شد.

عرضه در بازارهای جهانی همچنان بیش از تقاضا است. بر همین اساس می توان گفت که رشد قیمت‌ها ناشی از شایعه ‌سازی‌های عده ای در آمریکاست که از افت قیمت نفت زیان می‌بینند

به خبر کشف واکسن کرونا دل خوش نکنید
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال دیروز با ۳۵ سنت معادل ۰.۷۶ درصد رشد به ۴۶ دلار و ۴۱ سنت رسید. قیمت نفت خام آمریکا نیز برای تحویل در ماه ژانویه با ۳۸ سنت معادل ۰.۸۸ درصد افزایش به ۴۳ دلار و ۴۴ سنت رسید.

قیمت هر دو شاخص نفتی پس از رشد هفتگی حدود  ۵ درصدی در هفته قبل، روز دوشنبه نیز حدود ۲ درصد رشد کرده بود.

برخی کارشناسان بر این باورند که خبرها در مورد نتایج موفق آزمایش‌های سومین واکسن مقابله با کرونا موجب امیدواری نسبت به ترمیم سریع تقاضای نفت شده است. در عین حال جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا چراغ سبز لازم را از دولت ترامپ برای آغاز فرآیند انتقال قدرت دریافت کرده است. البته خاقانی می‌گوید: هنوز واکسن در سطح گسترده مورد آزمایش قرار نگرفته است. درحالی‌ که هیجان زیادی نسبت به پیشرفت تولید واکسن وجود دارد، اما رفع بیماری به آن سرعتی که برخی انتظار دارند، نخواهد بود. تولید دوزهای کافی واکسن، سپس توزیع واکسیناسیون جمعیت قابل ‌توجهی از جهان، اگر سال‌ها زمان نبرد، ماه‌ها طول خواهد کشید. در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که خبر کشف آن تا این اندازه بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

همچنین صندوق بین‌المللی پول و گروه جی ۲۰ که ثروتمندترین ملل جهان را تشکیل می‌دهند، در جلسه آخر هفته گذشته خود هشدار دادند که باوجود خبرهای خوب پیرامون واکسن کووید-۱۹، اقتصاد جهان هنوز با ریسک‌های زیادی دست ‌به‌ گریبان است. در چنین شرایطی پیش بینی می شود که تغییری در تقاضای نفت ایجاد نشود و کشورهای اوپک پلاس ناچار به تمدید کاهش تولید خود برای ایجاد ثبات در قیمت ها شوند.

درحالی‌ هیجان زیادی نسبت به پیشرفت تولید واکسن وجود دارد که  رفع بیماری به آن سرعتی که برخی انتظار دارند، نخواهد بود. تولید دوزهای کافی واکسن، سپس توزیع واکسیناسیون جمعیت قابل ‌توجهی از جهان، اگر سال‌ها زمان نبرد، ماه‌ها طول خواهد کشید

شکست قیمت نفت توسط چین
عرضه در بازارهای جهانی همچنان بیش از سطح تقاضاست. حتی اگر با نزدیک شدن به مراسم عید شکرگزاری و کیریسمس مصرف سوخت مقداری افزایش یابد، بازهم مشکلی در سمت عرضه وجود ندارد. جدای از این تحلیل گر بازار انرژی در اینباره می‌گوید که چین تمایلی به افزایش قیمت نفت ندارد و به هیچ وجه اجازه نمی دهد که قیمت از مقدار فعلی بالاتر رود. او با بیان اینکه قیمت بین ۴۰ تا ۴۵ دلار قیمت مطلوب این کشور آسیای شرقی است، ادامه داد : چین در ماه‌های گذشته با نفت ارزان ایران انبارهای استراتژیک به اندازه ۱۰ میلیارد بشکه پر کرده است. با توجه به ظرفیت پالایشگاهی بالایی که این کشور دارد، خیلی راحت می‌تواند با کمترین قیمت آنها را تبدیل به فرآورده کرده و تزریق فرآورده ارزان قیمت به بازار منجر به شکست قیمت نفت شود.

قیمت بین ۴۰ تا ۴۵ دلار قیمت مطلوب چین است. این کشور در ماه‌های گذشته با نفت ارزان ایران انبارهای استراتژیک به اندازه ۱۰ میلیارد بشکه پر کرده است. با توجه به ظرفیت پالایشگاهی بالایی که این کشور دارد، خیلی راحت می‌تواند با کمترین قیمت آنها را تبدیل به فرآورده کرده و با  تزریق  آنها به بازار منجر به شکست قیمت نفت شود

شایعه سازی برای رشد قیمت نفت
خاقانی بر این باور است که غیر واکسن کرونا عوامل دیگری وجود دارد که به شایعه سازان بازار در رشد قیمت‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال خبر سفر محرمانه رییس جمهور رژیم صهیونیستی به عربستان و ملاقات با بن سلمان و پمپئو و شایعاتی که پیرامون روابط ایران و آمریکا وجود دارد منجر به بهره برداری‌های برخی در جهت رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.


 احتمال تمدید کاهش تولید نفت
صرف نظر این شایعات اوپک و متحدانش جهت آماده کردن زمینه برای اجلاس وزارتی هفته آینده، یک هفته جلسات فنی در این هفته برگزار می‌کنند. در این اجلاس در مورد تمدید محدودیت‌های تولید نفت در سال آینده میلادی به خاطر کاهش تقاضا در نتیجه موج دوم همه ‌گیری ویروس کرونا مذاکره شود.

قرار بود گروه اوپک و متحدانش از اول ژانویه سال آینده میلادی، دو میلیون بشکه در روز معادل دو درصد مصرف جهانی نفت به تولید خود اضافه کنند. ولی با سقوط تقاضا به خاطر موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا، این تصمیم احتمالا به تعویق می‌افتد و شاید کاهش تولید بیشتری اعمال شود.

کد خبر: ۵۶٬۲۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha