۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
حواس پرتی ترامپ در نشست گروه ۲۰/ چین بزرگترین مشکل آتی آمریکا نیست
گلوبال تایمز بررسی کرد:

حواس پرتی ترامپ در نشست گروه ۲۰/ چین بزرگترین مشکل آتی آمریکا نیست

حواس پرتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا در نشست گروه ۲۰ نشان دهنده شکست امریکا در مبارزه با بیماری همه گیر کووید ۱۹ است.

بازار؛ گروه بین الملل: «سلمان بن عبدالعزیز آل سعود»، پادشاه عربستان سعودی روز شنبه ریاست اجلاس مجازی گروه ۲۰ را بر عهده داشت زیرا ریاض میزبان این دور از مذاکرات گروه ۲۰ بود.

مهمترین موضوع نشست امسال گروه ۲۰ مبارزه با بیماری همه گیر کووید ۹ بود. «شی جین پینگ»، رئیس جمهور چین در طی سخنرانی خود در این نشست جهان را تحت تأثیر قرار داد و گفت: چین به تعهد خود در زمینه کمک و پشتیبانی به سایر کشورهای در حال توسعه ارج می نهد و تلاش می کند واکسن ها به عنوان یکی از اقلام مهم جهانی در دسترس همه مردم جهان قرار گرفته و قیمت آن مقرون به صرفه باشد. «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه نیز گفت که روسیه آماده است واکسن ویروس کرونا را به کشورهای نیازمند ارائه دهد.

اما «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به دلیل حواس پرتی در این نشست مورد انتقاد قرار گرفت. ویدئوها نشان می دهد هنگامی که ملک سلمان پادشاه عربستان سخنرانی می کرد، ترامپ سر خود را پایین نگه داشته بود. در طول اجلاس، ترامپ توییت های بسیاری ارسال کرد که هیچ ارتباطی با گروه ۲۰ یا کووید ۱۹ نداشت و وی همچنان به شکایت از تقلب در انتخابات در میشیگان که هنوز هیچ مدرکی در این باره ارائه نشده است، ادامه داد.

علاوه بر این، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا رویداد «آمادگی جهت مقابله با همه گیری» اجلاس را کنار گذاشته و به یکی از باشگاه های گلف خود رفت. ترامپ به وضوح علاقه ای به نشست گروه ۲۰ و بحث های آن نداشت زیرا ذهن او هنوز کاملاً درگیر انتخابات ۲۰۲۰ بود. حضور وی در جلسه رهبران APEC مجازی که جمعه از راه دور به میزبانی مالزی برگزار شد نیز به همین منوال بود.

عملکرد ترامپ در دو نشست بزرگ دقیقاً بازتاب جنگ ایالات متحده آمریکا علیه COVID-۱۹ است. ایالات متحده آمریکا به طرز حیرت انگیزی بیش از ۱۲ میلیون مبتلا به ویروس کرونا و نزدیک به ۲۵۶۰۰۰ مرگ در اثر بیماری کووید ۱۹ ثبت کرده است. بنابراین واشنگتن باید بیشترین نگرانی را از خود نشان دهد و به دنبال همکاری جهت مبارزه با COVID-۱۹ باشد. با این حال، واشنگتن با بی تفاوتی خود آب سردی بر مفهوم همکاری جهانی در برخورد با بیماری همه گیر کووید ۱۹ ریخته است.

تا حد زیادی، نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نشان دهنده نارضایتی رای دهندگان آمریکایی از مبارزه دولت ترامپ با بیماری COVID-۱۹ است. کاملاً واضح است که دولت فعلی ایالات متحده آمریکا به طور ارادی این سیگنال قوی را نادیده می گیرد. ناامیدکننده است که دولت ایالات متحده آمریکا نمی تواند خواسته های مردم آمریکا را به اقدامات هدفمند تبدیل کند.

درست است که ایالات متحده پیشرفت های خاصی در زمینه تولید واکسن داشته، اما چین، روسیه و سایر کشورها نیز چنین کرده اند. نگرش ایالات متحده آمریکا نسبت به واکسن ها بسیار خوش بینانه به نظر می رسد. همانطور که مدیرکل سازمان بهداشت جهانی در ۱۶ نوامبر گفت: واکسن مکمل ابزارهای دیگر ما است، نه جایگزین آنها و واکسن به خودی خود همه گیر را پایان نمی دهد.

باید گفت ایالات متحده آمریکا به جای تبدیل شدن به یک رهبر در مبارزه با بیماری همه گیر COVID-۱۹ با قدرت عظیم اقتصادی و مالی خود، به کشوری تبدیل شده که بیشترین ضربه را از این بیماری خورده است. دولت ترامپ به سیاست داخلی اجازه داده پاسخ جهانی به COVID-۱۹ را برهم بزند و آشکارا در طرف مقابل سازمان بهداشت جهانی قرار گیرد. این امر قابل بخشش نیست تاریخ آنچه را که دولت فعلی ایالات متحده انجام داده به خاطر خواهد آورد. ترفندهای واشنگتن در فرار از مسئولیت های خود ناشی از مصلحت اندیشی سیاسی کوتاه مدت است. تاریخ بر اساس آنها قضاوت خواهد کرد.

واقعیت این است که دولت ترامپ چرخه جهانی شدن را به عقب چرخانده زیرا از یک رشته سازمانهای بین المللی خارج شده است. احزاب مختلف شدیداً امیدوارند که دولت بایدن اصلاحات لازم را انجام دهد. بسیاری از سازمانهای تحت نظارت سازمان ملل و سایر سازوکارهای چند جانبه به عدم حضور ایالات متحده آمریکا عادت کرده اند. بدون ایالات متحده آمریکا، جهان همچنان پیش خواهد رفت و زندگی مردم ادامه خواهد یافت. امید است واشنگتن در زمانی که بشریت با چالشهای اساسی روبرو است، از حاشیه سازی ایالات متحده آمریکا دست بردارد. ما امیدواریم که رهبران جدید ایالات متحده آمریکا در حین نشست های بین المللی دیگر هرگز توئیتی ارسال نکرده و گلف بازی نکنند-  وقتی بقیه کشورهای جهان سخت تلاش می کنند بحران های مشترک را برطرف کنند.

گزارش شده که دولت جدید بایدن آماده است همکاری های خارجی را تقویت کند. اما بسیاری از گزارش ها حاکی از آن است که دولت آینده برای کنار آمدن با چالش چین این کار را انجام خواهد داد. این برداشتی غلط است. بزرگترین چالش امروز ایالات متحده آمریکا و متحدانش چین نیست، بلکه ویروس کروناست و بزرگترین مشکلات در آینده نیز از چین نخواهد آمد.

از ارتقاء بهبود اقتصاد جهانی تا واکنش به بحران های عمومی، چین شریک ایالات متحده آمریکا و غرب است، نه یک مخالف که برخی تصور می کنند. اگر دولت بعدی همچنان چین را به عنوان موضوعی مهم مورد توجه قرار دهد که ایالات متحده آمریکا باید به آن توجه کند، هدایت ایالات متحده آمریکا به سمت راهی جدید برای جستجوی حقیقت غیرممکن خواهد بود و این دولت در سایه ترامپیسم سرگردان خواهد شد.

همه بشریت باید دست به دست هم دهند و تلاش های سخت و دشواری برای شکست کامل COVID-۱۹ انجام دهند. هیچ اخلاقی بالاتر از نجات جان انسانها در سراسر جهان وجود ندارد. سرنوشت اقتصاد جهانی در سال آینده به این بستگی خواهد داشت که تا چه حد پیشرفت اساسی در شکست همه گیری ایجاد شده است. زمانی برای انجام بازیهای سیاسی در مبارزه با همه گیری وجود ندارد.

کد خبر: ۵۶٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha