۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
خام فروشی دسترنج کشاورزان در بام ایران؛ سود تولید زعفران در جیب دلالان
ّبازار گزارش می دهد؛

خام فروشی دسترنج کشاورزان در بام ایران؛ سود تولید زعفران در جیب دلالان

شهرکرد- زعفران تولیدی چهارمحال و بختیاری به علت نبود صنایع بسته بندی توسط دلالان با قیمت های بسیار پایین خریداری شده و با قیمت های بالا راهی بازار می شود.

بازار؛ گروه استان ها: محصول زعفران یکی از محصولات جدید بخش کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود. کشت زعفران چند سالی است که در این استان مورد توجه کشاورزان قرار گرفته و به سرعت رشد کرده است.

 سازگاری رویش زعفران با شرایط آب و هوایی چهارمحال و بختیاری موجب شده است که کشاورزان از کشت این محصول نتایج خوبی را کسب کنند و به همین واسطه هر ساله میزان اراضی زیر کشت زعفران را افزایش داده اند.

از طرفی به واسطه کاهش منابع آب کشاورزی و خشکسالی در این استان و نیاز آبی پایین پیاز زعفران، این گیاه جایگزین مناسبی برای کشت دیگر محصولات کشاورزی است.

در حال حاضر ۲۳۸ هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری زیر کشت زعفران است. در حالی که توسعه کشت زعفران در این استان مورد توجه قرار گرفته است و تولید زعفران سال به سال در این استان در حال افزایش است اما نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی زعفران موجب شده است که این محصول کشاورزی با قیمت بسیار پایین توسط دلالان از دست کشاورزان خارج شود و سود تولید این محصول  عاید دلالان شود.

فروش زعفران با قیمت مصوب مهمترین دغدغه کشاورزان است که متاسفانه در زمان برداشت دلالان وارد بازار می شوند و زعفران را با قیمت های بسیار پایین خریداری می کنند

یکی از کشاورزان فعال در تولید زعفران در چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار بازار می گوید: استان چهارمحال و بختیاری شرایط خوبی از نظر آب و هوایی برای کشت زعفران و تولید این محصول دارد.

رحمت الله موسوی بیان کرد: بسیاری از کشاورزان به علت سازگاری رویش این گیاه دارویی با شرایط آب و هوایی استان در مسیر کشت این محصول حرکت کرده اند و نتایج قابل توجهی در تولید کسب کرده اند.

وی بیان کرد: فروش زعفران با قیمت مصوب مهمترین دغدغه کشاورزان است که متاسفانه در زمان برداشت دلالان وارد بازار می شوند و زعفران را با قیمت های بسیار پایین خریداری می کنند.

این کشاورز چهارمحالی ادامه داد: در حالی که قیمت زعفران کیلویی ۱۵ میلیون تومان توسط دولت تعیین شده است اما دلالان زعفران را در این استان پایین تر از این قیمت و در محدوده های ۱۲ تا ۱۳میلیون و حتی کمتر خریداری می کنند.

وی بیان کرد: بسیاری از کشاورزان به علت داشتن بدهی و نبود مشتری دیگر مجبور به فروش محصول به دلالان هستند.

وی با بیان اینکه هزینه های تولید و برداشت زعفران در این استان افزایش یافته است، ادامه داد: دستمزد کارگر و هزینه های کشت، داشت و برداشت افزایش قابل توجهی داشته است و خرید زعفران با قیمت پایین توسط دلالان موجب شده است که سود بسیار کمی عاید کشاورزان شود.

صنایع بسته بندی زعفران در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد و زعفران تولیدی این استان با نام دیگر استان ها به بازار عرضه می شود

یکی دیگر از کشاورزان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر صنایع بسته بندی زعفران در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد و زعفران تولیدی این استان با نام دیگر استان ها به بازار عرضه می شود.

حسینی بیان کرد: بخش قابل توجهی از زعفران تولیدی استان به استان خراسان رضوی ارسال می شود و در آنجا بسته بندی می شود.

وی ادامه داد: فعال شدن صنایع بسته بندی زعفران در این استان موجب حذف دلان می شود و کشاورزان زعفران های تولیدی خود را در اختیار کارخانه بسته بندی قرار می دهند و این امر موجب افزایش درآمد کشاورزان می شود.

تولید زعفران در این استان در سالجاری به ۹۶۰ کیلوگرم رسیده است
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار بازار گفت: سطح زیر کشت محصول زعفران در استان چهارمحال و بختیاری ۲۳۸ هکتار است و در سالجاری شاهد رشد ۱۵درصدی تولید این محصول هستیم.

ابراهیم شیرانی بیان کرد: تولید زعفران در این استان در سالجاری به ۹۶۰ کیلوگرم رسیده است.

وی با بیان اینکه تولید زعفران در این استان اشتغال قابل توجهی ایجاد کرده است، گفت: در زمان برداشت،  به طور متوسط زمینه اشتغال بیش از ۵۰ نفر در هر هکتار در این استان فراهم می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از محصول زعفران تولیدی این استان به خراسان رضوی ارسال می شود و با برند های  مختلف راهی بازار و بخشی نیز صادر می شود.

وی ادامه داد: فعال سازی واحد صنایع تبدیلی و بسته بندی زعفران در این استان ضروری است و این امر زمینه ساز برند سازی زعفران این استان می شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: فعال سازی واحد صنایع تبدیلی و بسته بندی زعفران، اشتغال این بخش را در استان افزایش قابل توجهی می دهد.

خام فروشی زعفران در این استان از مهمترین مشکلات در بخش کشاورزی این استان است که به دنبال جذب سرمایه گذار برای راه اندازی صنایع تبدیلی و بسته بندی زعفران هست

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت وگو با خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر هیچ واحد بسته بندی و صنایع تبدیلی زعفران در چهارمحال و بختیاری فعال نشده است.

طهمورث فتاحی بیان کرد: در حال حاضر شش مجوز برای راه‌اندازی کارگاه‌های کوچک بسته‌بندی محصول زعفران در استان صادر شده اما هیچ کارگاهی فعال نشده است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: خام فروشی زعفران در این استان از مهمترین مشکلات در بخش کشاورزی این استان است که به دنبال جذب سرمایه گذار برای راه اندازی صنایع تبدیلی و بسته بندی زعفران هست.

وی ادامه داد: حمایت های لازم از بخش خصوصی برای سرمایه گذاران در این بخش انجام می شود و در تلاش هستیم که شرکت تعاونی زعفران‌کاران در استان راه اندازی کنیم که این مهم نخستین گام در مسیر برند سازی زعفران در این استان است.

مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ورود کارآفرینان به بخش صنایع تبدیلی و بسته بندی زعفران در این استان ضروری است.

فعال شدن صنایع تبدیلی و بسته بندی زعفران در این استان می تواند مسیر جدیدی در توسعه بخش کشاورزی فراهم کند و بسیاری از مشکلات از جمله درآمد پایین کشاورزی و بیکاری را در این استان حل کند.

کد خبر: ۵۶٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha