۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۷
پیش بینی افزایش صادرات محصولات کشاورزی امریکا در سال ۲۰۲۱
در آستانه سال جدید میلادی اعلام شد؛

پیش بینی افزایش صادرات محصولات کشاورزی امریکا در سال ۲۰۲۱

کشاوززی یکی از صنایع بسیار مهم در اقتصاد دنیا است و در سال قبل دولت ترامپ تلاش زیادی کرد تا زمینه را برای رشد صادرات محصولات کشاورزی امریکا به چین فراهم کند. حال وزارت کشاورزی امریکا پیش بینی کرد در سال ۲۰۲۱ ارزش صادرات محصولات کشاورزی امریکا ۵.۵ میلیارد دلار بیش از سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

بازار؛ گروه بین الملل: کشاورزی یکی از مهمترین  بخش های اقتصادی در امریکا است و این کشور هر ساله بخش زیادی از محصولات خود را به بازارهای جهانی صادر می کند.

در آستانه سال جدید میلادی، وزارت کشاورزی امریکا گزارشی در مورد وضعیت تجارت محصولات کشاورزی عرضه کرد و پیش بینی خود در مورد تجارت محصولات کشاورزی در سال ۲۰۲۱ را ارایه داد.

طبق این گزارش در سال مالی ۲۰۲۱ ارزش صادرات محصولات کشاورزی از امریکا به ۱۴۰.۵ میلیارد دلار می رسد که ۵.۵ میلیارد دلار نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد خواهد کرد. دلیل این مساله افزایش صادرات دانه های سویا و ذرت خواهد بود که بازار بسیار زیادی در خارج از امریکا دارد.

انتظار می رود ارزش صادرات دانه های سویا از این کشور در سال ۲۰۲۱ با ۴.۲ میلیارد دلار افزایش نسبت به سال جاری به مرز ۲۰.۴ میلیارد دلار برسد و چین اصلی ترین خریدار این محصول خواهد بود.

مطالعات نشان داده است در یک سال اخیر تقاضا برای سویا در کشور چین روند افزایشی داشته است و امریکا به عنوان اصلی ترین عرضه کننده این محصول به چین معرفی شده است. تا کنون برزیل هم در صادرات سویا به این کشور نقش داشته است ولی این کشور قدرت رقابت خود در بازار چین را از دست داده است.از طرف دیگر انتظار می رود ارزش صادرات ذرت از امریکا با ۷۰۰ میلیون دلار افزایش نسبت به سال جاری به مرز ۹ میلیارد دلار می رسد.

صادرات غلات هم رشد می کند
وزارت کشاورزی  امریکا پیش بینی کرده است ارزش صادرات غلات و حبوبات در سال ۲۰۲۱ به مرز ۳۱ میلیارد دلار برسد که ۱.۱ میلیارد دلار از سال جاری بیشتر خواهد بود و دلیل این مساله هم افزایش تقاضا برای ذرت، سورگوم و برنج است. اما در این سال انتظار کاهش صادرات گندم وجود دارد.

پیش بینی می شود ارزش صادرات گندم از این کشور با ۲۰۰ میلیون دلار کاهش نسبت به سال ۲۰۲۰ به مرز ۶ میلیارد دلار برسد. وزارت کشاورزی تاکید کرد هم حجم صادرات گندم تنزل خواهد یافت و هم انتظار می رود قیمت این محصول در بازار کاهش داشته باشد. روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم در دنیا است و این کشور در سال جاری تولیدی بیشتر از سالهای قبل داشته است. افزایش عرضه گندم توسط روسیه سبب شده است تا قیمت این محصول در بازار کاهش یابد و محصول تولیدی امریکا هم با قیمت پایین تری به بازار عرضه شود. وزارت کشاورزی امریکا  امیدوار است  چین همچنان یکی از خریداران بزرگ گندم امریکا باقی بماند ولی قراردادهایی که تا کنون بین دو کشور امضا شده است نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش داشته است.

 در سال ۲۰۲۱ ارزش صادرات سورگوم در امریکا با ۴۰۰ میلیون دلار افزایش به ۱.۴ میلیارد دلار می رسد و اصلی ترین خریدار این محصول هم کشور چین است. آمارها نشان می دهد بخش زیادی از محصول سورگوم امریکا پیش از برداشت به چین فروخته شده است که خبر خوبی برای کشاورزان امریکایی است.

وزارت کشاورزی امریکا پیش بینی کرده است در سال ۲۰۲۱ ارزش صادرات دانه های روغنی در امریکا به ۲۹.۱ میلیارد دلار برسد که ۳.۷ میلیارد دلار بیشتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود. افزایش فروش دانه های سویا یک دلیل عمده برای افزایش ارزش صادرات دانه های روغنی در دنیا است.

رشد صادرات فراورده های دامی از امریکا
در این گزارش در مورد فراورده های دامی هم گزارش مفصلی ارایه شده است. انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ ارزش صادرات فراورده های دامی از این کشور به ۳۲.۳ میلیارد دلار برسد که ۵۰۰ میلیون دلار بیش از سال قبل خواهد بود. افزایش تقاضا برای انواع گوشت گاو، فراورده های پرندگان و لبنیات باعث رشد در این بازار شده است.در این سال ارزش صادرات گوشت پرندگان ۲۰۰ میلیون دلار رشد خواهد کرد در حالیکه قیمت آن در سال آتی کمتر از سال ۲۰۲۰ خواهد بود. افت قیمت باعث افزایش حجم صادرات می شود و کل درآمد صادراتی را بیشتر می کند.

باید در نظر داشت علیرغم اینکه چین خرید انواع فراورده های کشاورزی و گیاهی را از امریکا افزایش داده است ولی واردات فراورده های دامی را تنزل داده است. انتظار می رود تاثیر همه گیری کرونا روی اوضاع اقتصادی این کشور و کاهش تقاضا برای گوشت که یک کالای لوکس است عامل اصلی کاهش تقاضای این کشور برای خرید انواع گوشت از امریکا می شود.

در سال ۲۰۲۱ ارزش صادرات گوشت پرندگان و فراورده های گوشت پرندگان ۱۰۰ میلیون دلار بیش از سال جاری خواهد بود و به مرز ۵.۱ میلیارد دلار می رسد. در این سال ارزش صادرات انواع لبنیات هم با ۱۰۰ میلیون دلار افزایش نسبت به سال قبل به مرز ۶.۶میلیارد دلار خواهد رسید.

نکته مهم این گزارش صادرات امریکا به چین است که یکی از اصلی ترین خریداران محصولات کشاورزی امریکا است. انتظار می رود در سال آتی  ارزش صادرات محصولات کشاورزی و دامی از امریکا به مرز ۱۸.۵ میلیارد دلار برسد که ۴.۵ میلیارد دلار بیش از سال قبل خواهد بود.

کد خبر: ۵۶٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha