۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
بازار بی رمق فروش لوازم‌التحریر در همدان/ یک حرفه دیگر در آستانه ورشکستگی‌
بازار گزارش می‌دهد؛

بازار بی رمق فروش لوازم‌التحریر در همدان/ یک حرفه دیگر در آستانه ورشکستگی‌

همدان- تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش‌ها از یک سو و پایین کشیدن کرکره واحدهای صنفی غیرضرور برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صنف لوازم تحریر و نوشت افزار همدان را در تنگنا قرار داده به طوری که فعالان این بخش معتقدند اگر حمایت های دولت از این بخش قوت نگیرد ورشکستگی دامن گیر آنها خواهد شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: زمانی تصور می‌شد برخی مشاغل هیچ‌گاه دچار رکود و کسادی نمی‌شوند و چون با مسائل روزمره شهروندان در ارتباطند همیشه درآمد بالایی خواهند داشت؛ در این میان می‌توانیم قصابی را مثال بزنیم که هیچ‌گاه تصورش نمی‌رفت این شغل با رکود مواجه شود اما گرانی گوشت موجب رکود در این شغل شد و پس از آن کرونا و کاهش میهمانی‌ها و فروش غذاخوری‌ها بر رکود این حرفه دامن زد؛ اما به هر حال مشاغلی که با سفره مردم در ارتباطند کم یا زیاد درآمد خود را حفظ کرده‌اند و فعلاً دخلشان به صفر نرسیده است.

در این میان مشاغلی وجود دارد که حتی قبل از کرونا هم رکود داشتند و در برخی فصول درآمدشان به حداقل می‌رسید حالا با شیوع ویروس کرونا، بحران این مشاغل هم دوچندان شده و تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها که البته همه برای نجات جان مردم است زخمی بی‌امان بر پیکر این مشاغل وارد می‌کند.

یکی از این کسب و کارها مراکز فروش لوازم تحریر و نوشت افزار است که در دوران پیش از کرونا در زمان تعطیلی مدارس با رکود دست به گریبان شدند اما حالا با بحران عالم‌گیری به نام کرونا، این شغل با وضعیتی مواجه شده که اوضاع آن از بحران فراتر رفته و شاید بسیاری از دارندگان این شغل به‌طور کامل از ادامه این حرفه دست بشویند.

اواخر بهمن سال گذشته که مدارس به تعطیلی کشیده شد و آموزش‌ها بر بستر فضای مجازی ادامه یافت عملاً خرید دفتر، نوشت‌افزار، مداد رنگی و بسیاری دیگر از ملزوماتی که در آموزش حضوری کاربرد دارد به صفر رسید و هر آنچه لوازم‌تحریر فروشان خریده بودند روی دستشان ماند

اواخر بهمن سال گذشته که مدارس به تعطیلی کشیده شد و آموزش‌ها بر بستر فضای مجازی ادامه یافت عملاً خرید دفتر، نوشت‌افزار، مداد رنگی و بسیاری دیگر از ملزوماتی که در آموزش حضوری کاربرد دارد به صفر رسید و هر آنچه لوازم‌تحریر فروشان خریده بودند روی دستشان ماند.

برخی در این صنف که مثل بقیه کاسبان چک دست دیگران داشتند و باید به هر ترتیب آنها را پاس می‌کردند و از طرفی با پرداخت اجاره‌بها دست‌به‌گریبان بودند برای ادامه فعالیت ناچار به تغییر شغل شدند.

در این‌ باره و پیرامون وضعیت کنونی صنف لوازم تحریر فروش با دو فعال که در این حرفه مشغول کار هستند به گفتگو نشسته ایم که در ادامه گزارش متن این گفتگو را می‌خوانید.

اگر مالک مغازه نبودم و ناچار می‌شدم هر ماه اجاره‌بهای مغازه را بپردازم به طور حتم تا الان یا تغییر شغل داده بودم یا به‌طور کامل بیکار می‌شدم

وی با بیان اینکه اوضاع کسب و کار ما ماه‌هاست رضایت‌بخش نیست و برخی همکاران ناچار به تغییر شغلشان شده اند، گفت: اگر مالک مغازه نبودم و ناچار می‌شدم هر ماه اجاره‌بهای مغازه را بپردازم به طور حتم تا الان یا تغییر شغل داده بودم یا به‌طور کامل بیکار می‌شدم.

رنجبر ادامه داد: با این اوضاع اگر هم جنسی فروخته‌ایم برای خرید دوباره آن ناچار شده‌ایم از پس‌اندازمان روی دخل بگذاریم تا دوباره آن جنس را به تعداد بسیار کمتر از دفعات قبل تهیه کنیم و درواقع نه تنها سودی نکرده‌ایم بلکه در مورد برخی اجناس دریافتی و هزینه ما سربه‌سر بوده و در برخی دیگر ضرر کرده‌ایم و جنسی که فروخته‌ایم نه‌تنها سرمایه اولیه را برایمان تأمین نکرده بلکه پول هنگفتی نیز از جیبمان رفته است.

این فروشنده لوازم‌تحریر انبار خالی‌اش را نشانم داد و بابیان اینکه این انبار زیرزمین بزرگی بود که زمانی پر از نوشت‌افزار و کاغذ بود اما حالا سوت و کور و خالی است، بیان کرد: همان‌طور که می‌بینید این انبار تا دو سال پیش هرگز خالی نمی‌شد اما حالا به زحمت می‌توانم قفسه‌های مغازه را پر نگه‌دارم.

با اینکه تعطیلی‌ها به ضرر ماست اما از مصوبات ستاد مقابله با کرونا تمکین کرده ایم و تا هفته گذشته از ساعت ۱۸ فعالیتمان ممنوع بود و از یکم آذر نیز به‌طور کامل کسب و کار خود را تعطیل کرده‌ایم

رنجبر به تعطیلی‌های دوران کرونا اشاره کرد و با ابراز تأسف از شیوع ویروس کرونا گفت: با اینکه تعطیلی‌ها به ضرر ماست اما از مصوبات ستاد مقابله با کرونا تمکین کرده ایم و تا هفته گذشته از ساعت ۱۸ فعالیتمان ممنوع بود و از یکم آذر نیز به‌طور کامل کسب و کار خود را تعطیل کرده‌ایم.

وی افزود: با اینکه می‌دانیم این محدودیت‌ها برای حفاظت از جان مردم است و از تمام دستورالعمل‌ها تاکنون اطاعت کرده‌ایم اما می‌دانیم که این تعطیلی‌ها برای اصنافی مثل ما کمر شکن خواهد بود و بسیاری از کاسبان این صنف دیگر نخواهند توانست به این شغل ادامه دهند.

مسئولان همان‌گونه که به رعایت مصوبات ستاد کرونا نظارت می‌کنند به مشکلات ما هم رسیدگی کنند و برای صنف لوازم تحریر تسهیلات مناسب با کارمزد کم و با مدت زمان مناسب برای بازپرداخت در نظر گیرند

از وی در مورد انتظارش از مسئولان پرسیدم که رنجبر بیان کرد: از مسئولان انتظار داریم همان‌گونه که به رعایت مصوبات ستاد کرونا نظارت می‌کنند به مشکلات ما هم رسیدگی کنند و برای صنف لوازم تحریر تسهیلات مناسب با کارمزد کم و با مدت زمان مناسب برای بازپرداخت در نظر گیرند.

وی در این باره افزود: معمولاً وام‌هایی که برای کمک در نظر گرفته می‌شود بهره بالا دارد و جای این سوال وجود دارد ما که برای تهیه حداقل اجناس مشکل داریم چه‌طور می‌توانیم چنین اقساط کمرشکن با بهره‌های ۱۸ درصد به بالا را پرداخت کنیم.

دولت در اخذ مالیات از فعالان این شغل نیمه‌جان تجدید نظر کند
رنجبر از دریافت مالیات از این صنف هم انتقاد کرد و گفت: امیدواریم دولت وضعیت ما را در نظر بگیرد و در اخذ مالیات از فعالان این شغل نیمه‌جان تجدید نظر کند.

وی ادامه داد: ما در قبال جامعه به وظیفه خود عمل کرده‌ایم و هرگز از مصوبات ستاد مقابله با کرونا سرپیچی نکرده‌ایم اما در مقابل از مسئولان توقع داریم فکری به حال ما بکنند و ما را از ورشکستگی کامل نجات دهند.

رئیس اتحادیه لوازم‌تحریر همدان هم از رکود کامل بازار لوازم‌تحریر خبر داد و گفت: به خاطر شرایط شیوع کرونا و آموزش مجازی در مدارس لوازم تحریر فروشان سودی نکردند و بازار آنها در رکود کامل به سر می‌برد.

بازاریان اجناس جدید را خریداری و وارد بازار کرده‌اند ضمن اینکه برخی اجناس نیز از سال قبل مانده است

عباس ستاره با تاکید بر اینکه بازاریان اجناس جدید را خریداری و وارد بازار کرده‌اند ضمن اینکه برخی اجناس نیز از سال قبل مانده است، بیان کرد: برخی انبارهای نوشت افزار پر است و به علت نبود تقاضا امسال واردات به طرز چشم گیری کاهش پیدا کرد.

ستاره در خصوص مشمول مالیات شدن صنف لوازم‌تحریر فروشان نیز گفت: زمانی که عرضه کتاب درسی به عهده بازار لوازم تحریر بود کتاب فروشان از پرداخت مالیات معاف بودند اما با طرح توزیع کتاب به صورت ثبت نام رایانه‌ای، مالیات به این بازار افزوده شد.

دریافت مالیات منصفانه نیست
وی انتقاد کرد: با وجود وخامت بازار در این صنف دریافت مالیات منصفانه نیست و اگر شرایط به همین منوال پیش برود بسیاری از فروشندگان این صنف نسبت به تغییر شغل اقدام می‌کنند.

به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت پیش آمده بسیاری از مشاغل نیاز به حمایت دارند که در این گزارش تنها به یکی از این مشاغل پرداختیم.

قطعاً در این شرایط صاحبان مشاغل از دولت و مجلس توقع رسیدگی دارند و امیدوارند روزنه‌های رونق اقتصادی به رویشان گشوده شود ضمن اینکه به طور کلی مطالبه مشاغل آسیب‌دیده از کرونا تجدید نظرهای مالیاتی و تخصیص تسهیلاتی با کارمزد عادلانه است.

کد خبر: ۵۵٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha