۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
دولت در صنعت لوازم خانگی دخالت نکند/ قیمت گذاری سازمان حمایت غیرکارشناسی است
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با بازار:

دولت در صنعت لوازم خانگی دخالت نکند/ قیمت گذاری سازمان حمایت غیرکارشناسی است

هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی، گفت: نیاز است که دولت برای حمایت از واحدهای تولیدی صنعت لوازم خانگی از دخالت های مستقیم درخصوص قیمت گذاری محصولات تولیدی، دست کشیده و در زمینه تسریع تخصیص ارز و تسهیل تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی اقدام کند؛ به بخش خصوصی اعتماد کند و خود به عنوان یک نهاد نظارتی بر فعالیت آن ها نظارت داشته باشد.

سجاد صفری؛ بازار: «عباس هاشمی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که صنعت لوازم خانگی با چه مشکلاتی روبرو است، اظهار داشت: عمده، مشکلات صنعت لوازم خانگی مربوط به تامین مواد اولیه، ارز و قیمت گذاری محصولات است؛ سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به موضوع قیمت گذاری محصولات لوازم خانگی ورود کرده است که نحوه قیمت گذاری این سازمان، کارشناسی شده نیست.
وی افزود: قیمت مواد اولیه و ارز در نوسان است و قیمت گذاری سازمان حمایت باعث می شود که تولیدکنندگان لوازم خانگی متضرر شوند.

این مقام مسئول، تصریح کرد: سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف برای قیمت گذاری محصولات، روش کارت پلاست را مدنظر قرار داده است و فرآیند قیمت گذاری سازمان حمایت، حدود ۴۵ روز زمان می برد و در این مدت، قیمت مواد اولیه و ارز دستخوش تغییرات می شود و قیمت تمام شده محصولات برای تولیدکنندگان افزایش می یابد؛ بنابراین، مبنای قیمت گذاری سازمان حمایت، مطابق قیمت روز مواد اولیه و ارز نیست و این موضوع به تولیدکنندگان آسیب می رساند.

هاشمی تاکید کرد: طبق قانون، محصولات لوازم خانگی، مشمول قیمت گذاری سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نمی شود و علاوه براین، به این صنعت، ارز قابل توجهی اختصاص نمی یابد و از طرفی هم قیمت ارز نیمایی و ارز حاصل از صادرات به همدیگر نزدیک است و نباید سازمان حمایت به قیمت گذاری محصولات لوازم خانگی ورود کند.

وی در ادامه، بیان کرد: ورود بی رویه و بی مورد برخی از سازمان ها و نهادها به صنعت لوازم خانگی در شرایط کنونی کشور، موضوعیت ندارد و همچنین مشکلات فنی سامانه ۱۲۴ و... از جمله مشکلاتی است که صنعت لوازم خانگی کشور با آن روبرو است و وجود این مشکلات، سودی برای تولیدکننده و مصرف کننده ندارد.

۳۰ درصد مواد اولیه صنعت لوازم خانگی وارداتی است
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی، گفت: رقابت منطقی و با احتساب سود عادلانه برای واحدهای تولیدی و از طرفی دیگر، افزایش میزان تخصیص ارز برای تامین مواد اولیه و تجهیزات وارداتی و همچنین تامین به موقع مواد اولیه داخلی از جمله مواد اولیه صنایع پتروشیمی و ورق های فولادی، می تواند به تولیدکنندگان لوازم خانگی کمک کند.

هاشمی افزود: انجمن صنایع لوازم خانگی، تلاش بسیاری را به کار گرفت تا تولید کنندگان صنعت لوازم خانگی همچون گذشته، بتوانند بصورت عرضه مستقیم مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری کنند ولی متاسفانه، دولت طبق شیوه نامه ای که تدوین کرده است واحدهای تولیدی موظف هستند مواد اولیه را از طریق بورس کالا خریداری کنند و تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه از طریق بورس کالا با محدودیت هایی روبرو هستند. میزان عرضه مواد اولیه و مشخصات فنی و ابعاد ورق های فولادی از جمله مشکلاتی است که تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه از طریق بورس کالا با آن روبرو هستند. بهتر این است که  مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان بصورت مستقیم عرضه بشود و پس از کشف قیمت در بورس کالا و از طریق سیستم عرضه مستقیم در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.

وی گفت: بطور میانگین ۳۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز صنعت لوازم خانگی وارداتی است و ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز بیشتر محصولات لوازم خانگی، بومی سازی شده است؛ تنها واحدهای تولیدی ساخت تلویزیون حدود ۶۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز آن ها وارداتی است و حدود ۳۵ درصد مواد اولیه مصرفی آن ها بومی سازی شده است.

وی افزود: مافیا و رانت قابل توجهی در زنجیره تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت لوازم خانگی وجود ندارد ولی بهتر است نظارت ها درخصوص تامین مواد اولیه بیشتر شود.

هاشمی تصریح کرد: مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی بایستی در بورس کالا کشف قیمت بشود و واحدهای تولیدی با ثبت نام در سامانه بهین یاب وزارت صمت برای تهیه مواد اولیه اقدام کنند و از طریق رینگ فرعی بورس کالا مواد اولیه بصورت مستقیم به واحدهای تولیدی عرضه بشود.

وزارت صمت مانع ورود لوازم خانگی خارجی شود
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که ۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی که جزو کالاهای وارداتی ممنوعه هستند وارد کشور شده و عرضه این کالاها به بازار چه آسیبی به تولیدکنندگان داخلی وارد خواهد کرد؟ به بازار، گفت: تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی با مشکلات عدیده ای درخصوص تامین مواد اولیه، تامین ارز و ... روبرو هستند و با وجود این مشکلات، تاکنون، توانسته اند نیاز بازار را تامین کنند و نیازمند حمایت های دولت هستند و ورود کالاهای مشابه تولید داخل به این صنعت آسیب می رساند.

هاشمی اظهار داشت: انجمن صنایع لوازم خانگی در نامه ای خطاب به وزیر صمت، نسبت به ورود لوازم خانگی خارجی به کشور اعتراض خود را اعلام کرده است و نیاز است که وزارت صمت بصورت تمام قد، مانع ورود این لوازم خانگی به بازار را بگیرد.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی با پشت سر گذاشتن مشکلات و تلاش هایی که انجام داده اند توانسته اند به پیشرفت های قابل قبولی دست پیدا کنند و بسیاری از واحدهای تولیدی برای افزایش ظرفیت تولید، اقدام به سرمایه گذاری کرده اند و با ورود این کالاها به بازار علاوه بر اینکه به تولید داخلی آسیب می رساند بلکه تولیدکنندگان را نسبت به ادامه مسیر و دستیابی به پیشرفت های بیشتر دلسرد می کند.

این مقام مسئول در ادامه، بیان کرد: پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چشم انداز روشنی مبنی بر رفع محدودیت های بین المللی برای کشور و رفع تحریم ها بوجود آمده است و با ورود لوازم خانگی خارجی به کشور، نباید این تفکر در تولیدکنندگان داخلی بوجود بیاید که با دسترسی کشور به بازارهای خارجی و ارز، زمینه ورود کالاهای خارجی به کشور فراهم می شود و نباید در سال مزین به جهش تولید تلاش های تولیدکنندگان داخلی نادیده گرفته بشود.

اشتغالزایی قابل توجه در صنعت لوازم خانگی
هاشمی با اشاره به توانایی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای تامین بازار داخلی، گفت: تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی قادر هستند که نیاز بازار داخل را تامین کنند و با توجه به آمارهای منتشر شده وزارت صمت، تولیدکنندگان لوازم خانگی از ابتدای سالجاری، تاکنون، نسبت به مشابه سال گذشته، افزایش تولید داشته اند.

وی تصریح کرد: صنعت لوازم خانگی در گذشته در زمینه تولید اسپلیت یونیت و لوازم خانگی کوچک با مشکلاتی روبرو بود ولی با توجه به سرمایه گذاری های انجام شده، این صنعت در سالجاری، موفق شده تا نیاز بازار را در زمینه تولید اسپلیت یونیت، مایکرویو و سشوار را تامین کنند.

وی با اشاره به اشتغالزایی واحدهای تولیدی صنعت لوازم خانگی، گفت: در سراسر کشور، حدود ۷۰۰ واحد صنعتی کوچک و بزرگ فعالیت دارند و حدود ۲۴۰ هزار نفر بصورت مستقیم در این واحدهای تولیدی و صنعتی به فعالیت مشغول هستند و حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بصورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت به کار مشغول هستند.

وی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های متفاوتی که کشور دارد و اینکه برخی از واحدهای تولیدی، بصورت فصلی کار می کنند می توان گفت که واحدهای تولیدی صنعت لوازم خانگی کشور با حدود ۷۰ درصد ظرفیت به کار مشغول هستند.

هاشمی در پایان، گفت: نیاز است که دولت برای حمایت از واحدهای تولیدی صنعت لوازم خانگی از دخالت های مستقیم درخصوص قیمت گذاری محصولات تولیدی، دست بکشد و در زمینه تسریع تخصیص ارز و تسهیل تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی اقدام کند و به بخش خصوصی اعتماد کند و امور را به آن واگذار کند و خود بعنوان یک نهاد نظارتی بر فعالیت آن ها نظارت داشته باشد.

کد خبر: ۵۵٬۸۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha