۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۷
کاهش ۱۲ درصدی رشد اقتصاد جهانی/ شرایط مطلوب اقتصادی چین
عرب نیوز بررسی کرد:

کاهش ۱۲ درصدی رشد اقتصاد جهانی/ شرایط مطلوب اقتصادی چین

جهان ما نیازمند همکاری و هماهنگی جدی میان امریکا و چین به منظور حل بحران های فزاینده از سقوط بهای نفت گرفته تا شیوع کرونا و لطمات ناشی از بحران مالی ده ساله است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت خبری عرب نیوز اخیرا گزارشی با عنوان « خاورمیانه و اختلاف فزاینده میان شرق و غرب» به قلم «القاول حافظ» منتشر نموده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

مناقشات چین و امریکا به شکل جنگ لفظی شروع و تبدیل به اعمال تعرفه های تلافی جویانه و تشدید تنش ها میان واشنگتن و پکن شد و پرده ای آهنین میان دو قدرت بزرگ اقتصادی جهان به وجود آمد. این در حالی است که جهان ما نیازمند همکاری و هماهنگی جدی میان امریکا و چین به منظور حل بحران های فزاینده از سقوط بهای نفت گرفته تا شیوع کرونا و لطمات ناشی از بحران مالی ده ساله است.

به نقل از صندوق بین المللی پول، یک سوم اقتصادهای خاورمیانه و افریقای مرکزی هنوز به سطح فعالیت های پیش از سال ۲۰۰۸ خود نرسیده اند و بسیاری از کشورها تا پس از سال ۲۰۲۴ نمی توانند خود را به شرایط پیش از شیوع کرونا بازگردانند. به طور کلی می توان گفت که رشد اقتصاد جهان حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است.

با حضور دولت بایدن در کاخ سفید، درخواست ها جهت برخورد قاطع با چین یا انجام نوعی تنش زدایی بیشتر می شود. برنامه دولت آشتی طلب بایدن به تنش زدایی متمایل است زیرا تداوم روش های ستیزه جویانه ترامپ با توجه به شرایط اقتصادی کنونی در جهان مناسب نیست.

چین در مقایسه با دیگر کشورها از شرایط اقتصادی بهتری برخوردار است و انتظار می رود که سال آینده حدود ۵ درصد رشد داشته باشد. درحالی که جهان با کرونا دست به گریبان است،

چین برنامه های خارجی خود را از جمله تدوین و نهایی سازی توافق تجاری میان ۱۵ کشور آسیایی و اقیانوسیه موسوم به مشارکت اقتصادی فراگیر منطقه ای  RCEP  تسریع کرده است. این توافق به عنوان بزرگترین توافق تجاری - شامل یک چهارم جمعیت جهان و ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان - از  توافق اتحادیه اروپا و امریکای شمالی بزرگتر است.

امریکا هنوز در قبال توافق ۴۰۰ میلیارد دلاری چین با ایران اقدامی انجام نداده است. از طرف دیگر، چین باید محتاط باشد تا منافع و روابط با کشورهای عرب خلیج فارس مورد حمایت امریکا و ضد ایران را از دست ندهد.

کشورهای خاورمیانه نیز باید با دقت به ایجاد توازن میان امنیت ملی و اولویت های اقتصادی خود اقدام کنند. امریکای خودکفا از نظر انرژی، باعث شده این منطقه سرشار از نفت و گاز برای صادرات خود به نقاط دیگر به ویژه آسیا چشم بدوزد.

خاورمیانه از سال ۱۹۴۵ به این سو، از چتر امنیتی امریکا منفعت برده است و اکنون قصد واشنگتن برای کاهش حضور نظامی در خارج از کشور با مخالفت شدید شرکای منطقه ای و  متحدان اروپایی مواجه است و بعید است که بایدن نیز این قصد را کنار بگذارد.

اگرچه امریکا سالانه حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیارد دلار برای امنیت منطقه و ثبات آن هزینه می کند که بیشتر به نفع چین است، ولی با توجه به عدم علاقه چین به همکاری های امنیتی با خاورمیانه، خروج کامل امریکا از  نظر مالی و ژئوپلتیکی غیرمنطقی است.

خاورمیانه نیازمند بازارهای صادرات برای منابع انرژی، تضمین رشد اقتصادی خود، انجام اصلاحات مورد نیاز و توانایی بیشتر در برابر تکانه های جهانی است. چین به نفت نیاز دارد و از نظر مالی ثروتمند است.

امریکا با وجود خودکفایی در انرژی، نیازمند حفظ حضور امنیتی خود در خاورمیانه است تا ایران را مهار کند و مانع چین و  روسیه در اجرای هماهنگ طرح های سلطه طلبانه پس از خروج  امریکا  شود.

کد خبر: ۵۵٬۸۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha