۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
کدام کشورها بیشترین سهم را در تجارت جهانی دارند؟/ جایگاه ایران کجاست؟
نقش کلیدی تجارت در رشد اقتصادی؛

کدام کشورها بیشترین سهم را در تجارت جهانی دارند؟/ جایگاه ایران کجاست؟

تجارت نقشی کلیدی در اقتصاد دنیا دارد و به همین دلیل دولتها تلاش می کنند تا موانع تجاری را از بین ببرند. در سال گذشته امریکا بزرگترین تاجر کالا و خدمات در دنیا بوده است و چین در حوزه تجارت کالا جایگاه دوم دنیا را دارد.

بازار؛ گروه بین الملل: تجارت نقشی کلیدی در اقتصاد دنیا دارد و به همین دلیل دولتها تلاش می کنند تا با از میان برداشتن موانع در حوزه تجارت جهانی زمینه را برای افزایش حجم و ارزش تجارت در دنیا فراهم کنند. رشد تجارت باعث رشد اشتغال و رشد تولید در کشورها می شود و می تواند رفاه را برای کشورهای فعال در این حوزه فراهم کند.

نکته مهم این است که در سال گذشته و به دلیل تاثیر سیاستهای دولت ترامپ مبنی بر آغاز جنگ تجاری با کشورهای اروپایی و چین، ارزش تجارت در دنیا کاهش پیدا کرد. حال سوال این است که کدام کشورها بیشترین سهم را در بازار تجارت دنیا دارند و بیشترین درآمد را از تجارت کالا و خدمات کسب می کنند؟

این کشورها اغلب با سرعت بالایی رشد می کنند و فرصتهای  زیادی برای اشتغال در این کشورها وجود دارد. البته فعالیتهای کارافرینی و سیاستهای حمایتی دولتها از بخش خصوصی هم در این کشورها وجود دارد که دلیل آن حجم بالای منابع مالی در اختیار دولتها و تلاش برای تقویت رشد اقتصادی کشور است.

امریکا، چین و آلمان بزرگترین تاجران کالا در دنیا
در سال گذشته کشورهای آمریکا، چین و آلمان بزرگترین کشورهای فعال در عرصه تجارت جهانی بودند. آمارها نشان می دهد امریکا بزرگترین صادرکننده خدمات در دنیا است و توسعه بالای تکنولوژیکی در این کشور باعث شده است تا قدرت زیادی برای فعالیت در این عرصه داشته باشد. چین از سال ۲۰۱۰ توانسته است جایگاه دومین کشور بزرگ دنیا از نظر ارزش تجارت کالا وخدمات را به خود اختصاص دهد.

در فاصله سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میلادی، ارزش تجارت در  این کشور سالانه ۵.۸ درصد رشد کرد. در سال قبل ارزش تجارت در این کشور پهناور آسیایی بیش از ۵۱۰۰ میلیارد دلار بود و فاصله زیادی با امریکا نداشت. همین مساله باعث شد تا امریکا برای ممانعت از رشد چین در عرصه تجاری سیاست افزایش تعرفه ها را در پیش بگیرد و زمینه را برای جلوگیری از افزایش توان تجاری کشور فراهم کند.

آلمان در این رده بندی جایگاه سوم را دارد ولی ارزش تجارت در این کشور فاصله زیادی با دو کشور اول دارد. آمارها نشان می دهد ارزش تجارت در آلمان در سال قبل حدود۳۵۰۰ میلیارد دلار بود. سازمان تجارت جهانی در مورد دلیل توان بالای تجاری آلمان نوشت: «این کشور اقتصادی تولید محور دارد و صنایع این کشور اروپایی بسیار توسعه یافته و فعال هستند. کالاهای تولیدی سهم بالایی در تجارت آلمان به خود اختصاص داده اند.»

آمارها نشان می دهد کشورهای بریتانیا، ژاپن، فرانسه، هلند، هنگ کنگ و ایتالیا در این رده بندی جایگاه چهارم تا دهم را دارند و سنگاپور و هند و کانادا و مکزیک و اسپانیا به ترتیب جایگاه یازدهم تا پانزدهم فهرست بزرگترین کشورهای فعال در عرصه تجاری دنیا را به خود اختصاص داده اند. یکی از دلایل مهم برای افزایش حجم تجارت در کشورهای مکزیک و کانادا را می توان عضویت در پیمان نفتا- پیمان تجارت آزاد امریکای شمالی- دانست که باعث شده است بتوانند کالاهای خود را آزادانه به امریکا صادر کنند و مواد اولیه مورد نیاز یا تکنولوژی های مورد نیاز تولید را از آمریکا وارد کنند. این توافق نامه تجاری بین کشورهای امریکا و کانادا و مکزیک منعقد شده است و هدفش توسعه تجارت در امریکای شمالی است.

کشور روسیه در این رده بندی جایگاه هجدهم را دارد و ارزش تجارت در این کشور در سال ۲۰۱۹ حدود یک هزار میلیارد دلار بود . نفت و گاز اصلی ترین کالاهای صادراتی این کشور پهناور اروپایی است.امارات هم یکی از کشورها بزرگ فعال در این بازار است و تجارت خدمات در این کشور کوچک خاورمیانه درآمد زیادی برای کشور ایجاد کرده است. خدماتی مانند  توریسم و صنعت حمل و نقل هوایی از اصلی ترین منابع درآمدی این کشور هستند. ایران در این رده بندی جایگاه ۵۰ را به خود اختصاص داده است و ارزش تجارت در این کشور در سطحی مانند کشورهای عراق و شیلی و قطر و آرژانتین اعلام شده است.

 امریکا بیشترین صادرات خدمات را دارد
اما اگر بخواهیم بزرگترین کشورهای فعال در بخش صادرات خدمات را بر شمریم باید مطالعه جداگانه ای انجام دهیم. طبق گزارش سازمان تجارت جهانی در سال گذشته امریکا ۱۴.۱ درصد از کل ارزش صادرات خدمات را در دنیا به خود اختصاص داد و این جایگاه را به مدد وجود شرکتهای بزرگ فعال در دنیای تکنولوژی از قبیل گوگل و فیس بوک دارد.

 بریتانیا دومین کشور بزرگ دنیا از نظر سهم صادرات خدمات است. این کشور در سال قبل ۶.۸ درصد از درآمد صادراتی خدمات را به خود اختصاص داده بود. کشورهای آلمان، فرانسه و چین به ترتیب با داشتن سهمی برابر با ۵.۵ درصد ، ۴.۷ درصد و ۴.۶ درصد جایگاه سوم تا پنجم این فهرست را به خود اختصاص داده اند و کشورهای هلند و ایرلند و هند و سنگاپور و ژاپن جایگاه ششم تا دهم را دارند. نکته جالب این است که این ۱۰ کشور  توانسته اند ۵۴.۲ درصد از کل ارزش صادرات خدمات دنیا را  داشته باشند و به همین دلیل نقش بسیار مهمی در این بازار دارند.

کد خبر: ۵۵٬۸۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha