۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
عدم سرمایه گذاری در صنعت خودرو، سبب تعمیق شکاف فناوری در آینده این صنعت خواهد شد
معاون طرح و برنامه وزارت صمت:

عدم سرمایه گذاری در صنعت خودرو، سبب تعمیق شکاف فناوری در آینده این صنعت خواهد شد

زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در توسعه صنعت خودرو از طریق روش های نوین تامین مالی گفت: از اقدامات توسعه‌ای در صنعت خودرو حمایت می کنیم.

به گزارش بازار به نقل از ایران خودرو، سعید زرندی در نشست با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، ضمن اشاره به موفقیت های اخیر این شرکت در افزایش تولید و عرضه محصولات به بازار گفت: صنعت خودروسازی حاصل سیاست‌گذاری‌های دوره‌های مختلف در گذشته است که آثار مثبت و منفی آن قابل مشاهده است.

وی افزود: سرمایه گذاری در توسعه صنعت خودرو دغدغه جدی است اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد، شکاف فناوری در این حوزه، روز به روز با شرکت های بزرگ جهانی بیشتر می شود.

زرندی با بیان این که همه توقع دارند که خودروسازان کشور مشابه خودروسازان بزرگ جهان، خدمات ارایه کنند تاکید کرد: باید دید آیا شرایط تولید ما در کشور نیز مشابه و مساوی خودروسازان بزرگ جهانی است؟

وی تصریح کرد: تصمیم گیری و کار در شرایط فعلی سخت تر از هر زمان دیگری است و باید ابتکار عمل هایی در پیش گرفت که شرایط به خوبی مدیریت شود.

زرندی توجه به حمل و نقل عمومی را از جمله ضروریات مهم و اساسی مردم دانست و با تاکید بر برنامه ریزی حاکمیتی در این زمینه گفت: باید در این بخش برنامه های جدی به اجرا گذاشته شود.

وی خودروسازی را صنعت مهم کشور خواند و گفت: براساس محاسبات صورت گرفته، بیش از ۱۲ درصد ارزش ستانده کشور، ‌ ۱۲ درصد اشتغال و دست کم ۱۵ میلیارد دلار کاهش ارزبری توسط دو خودروساز کشور، ‌ اهمیت این صنعت را مضاعف کرده است. از سوی دیگر حساسیتی که مردم روی این صنعت دارند با بخش های دیگر قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به مشکلات و موانع در مسیر تامین مالی از طریق بانک ها، بر استفاده از روش های نوین مالی تاکید کرد و گفت:‌ باید مدل‌های جدیدی تعریف کرده و با ایجاد اعتماد در میان مردم، نقدینگی موجود در جامعه را به سمت تولید هدایت کنیم.

زرندی در ادامه، ثبت رکوردهای متعدد تولید در ایران خودرو را مورد تحسین قرار داد و گفت: در سال گذشته آمار روزانه تولید ایران خودرو به کمتر از ۵۰۰ دستگاه خودرو رسیده بود که درحال حاضر تیراژ تولید افزایش قابل توجهی یافته است.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو نیز در این نشست، گفت:‌ اگر فعالیت های توسعه ای مورد حمایت قرار گیرد، ظرفیت های لازم برای انجام آن وجود دارد، چنان‌که فعالیت جهادی مختلفی نیز برای توسعه در ایران خودرو صورت گرفته است.

فرشاد مقیمی، گیربکس را یکی از اجزای اصلی پلتفرم خودرو خواند و گفت: مجموعه ایران خودرو در مسیر داخلی سازی اجزای پلتفرم خودرو گام های جدی برداشته که نیازمند حمایت و پشتیبانی است تا بتواند گام های بعدی را هم با موفقیت بردارد.

وی افزود: طراحی، ‌ داخلی سازی و تولید گیربکس شش سرعته به صورت کامل با همت و توان کارکنان و مدیران گروه صنعتی ایران خودرو انجام شده که افتخاری برای صنعت خودروی کشور به حساب می آید.

مقیمی با ارایه گزارشی از وضعیت فعلی شاخص های مختلف تولید، تحویل، کیفیت و توسعه محصول در ایران خودرو گفت: در حوزه ساخت داخل گام های موفقی برداشته ایم که علاوه بر کاهش ارزبری منجر به استقلال در تولید خواهد شد.

وی درعین حال تصریح کرد:‌ در خودکفایی قطعاتی که در اختیار ایران خودرو بوده، اقدامات موثری انجام شده و اگر در بخش هایی از جمله مواد اولیه و قطعات های‌تک نیز وابستگی هایی وجود دارد این امر خارج از اختیار این خودروساز است و نیاز است که سایر صنایع هم باید داخلی سازی را دنبال کنند تا چرخه خودکفایی کامل شود.

مقیمی تصریح کرد: از ظرفیت های موجود در تمام بخش ها از جمله صنایع دفاعی و هوا فضا و شرکت های دانش بنیان برای افزایش عمق ساخت داخل و کاهش ارزبری استفاده کرده ایم. هم افزایی با بخش های مختلف دارای توانمندی طراحی و تولید، نتایج خوبی در پی خواهد داشت.

وی درباره میزان تعهدات معوق نیز گفت: بخش زیادی از معوقات متعلق به محصولاتی با مشارکت های خارجی بوده که درحال حاضر امکان تولید آن وجود ندارد، ‌ با اجرای طرح تبدیل خودرو با رضایت مشتریان، تعهدات این بخش را هم تا پایان سال به صفر خواهیم رساند.

گفتنی است، در این نشست معاون تحقیقات، ‌ طراحی و تکوین محصول، مدیرعامل ساپکو و مدیرعامل شرکت نیرومحرکه، توضیحاتی درباره پروژه های توسعه ای به ویژه گیربکس شش سرعته ارایه کردند.

کد خبر: ۵۵٬۸۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha