۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
امضای تفاهم‌نامه ارتقای توان فناوران کشور بین سازمان تحقیقات کشاورزی و ریاست جمهوری

امضای تفاهم‌نامه ارتقای توان فناوران کشور بین سازمان تحقیقات کشاورزی و ریاست جمهوری

تفاهم‌نامه همکاری مشترک به منظور «ارتقای توان فناوران کشور در حوزه کشاورزی» بین سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری به امضای طرفین رسید.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان تحقیقات، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، ‌آموزش و ترویج کشاورزی در این مراسم با ابراز خرسندی از شکل‌گیری زمینه همکاری بین این سازمان و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرد این همکاری بتواند در ارتقای کارایی و بهره‌وری سازمان تحقیقات کشاورزی و رفع محدودیت‌ها از جمله در زمینه تبادل ژرم‌پلاسم و توسعه فناوری‌های نوین راهگشا باشد.

کامبیز بازرگان با اشاره به قدمت سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، این سازمان را از قدیمی‌ترین ساختارهای تحقیقاتی کشور دانست و افزود: قدمت برخی از موسسه‌های این سازمان مانند موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی به بیش از ۱۰۰ سال می‌رسد؛ قانون تشکیل سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در سال ۱۳۵۳ به تصویب رسید و پس از آن تمام موسسه‌های تحقیقاتی وزارت جهاد کشاورزی که پیش از آن تاریخ به صورت جداگانه مشغول فعالیت بودند مانند موسسه تحقیقات اصلاح بذر، جنگل‌ها، مراتع و گیاه‌پزشکی و غیره با تصویب این قانون در قالب ساختار هیات امنایی این سازمان تحت مدیریت یکپارچه قرار گرفتند.

وی با اشاره به اینکه این سازمان در ساختار خود دارای ۲۰ موسسه تحقیقاتی و ۳۴ مرکز تحقیقات استانی در سطح کشور است بیان داشت: با اضافه شدن موسسه آموزش و ترویج کشاورزی به ساختار این سازمان در سال های بعد از تصویب این قانون، آموزش کارشناسان و بهره‌برداران و ترویج یافته‌های کشاورزی به عرصه تولید از طریق برگزاری کارگاه‌های آموزشی و انتشار کتب، دستنامه و سایر روش‌های ترویجی نیز در قالب معاونت آموزش و ترویج کشاورزی سازمان با همکاری مراکز مدیریت و هماهنگی ترویج در سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌ها در سطح کشور انجام می‌شود.

رئیس سازمان در ادامه به بیان وظایف اصلی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی پرداخت و افزود: این سازمان به طور خلاصه دارای ۸ وظیفه کاربردی مهم است از جمله پژوهش، تولید فناورانه، (مانند تولید واکسن، سرم، معرفی ارقام جدید گیاهی، دامی، آبزیان و غیره)، مدیریت ذخایر ژنتیکی، ثبت و کنترل کیفی، پایش منابع، آموزش و ترویج که هرکدام از این حوزه ها طیف وسیعی از تنوع و گستردگی زمینه های کاری را شامل می شود.

وی وظیفه ثبت و کنترل کیفی نهاده هایی از جمله بذر و سم و غیره را از ماموریت‌های موسسه موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال برشمرد و افزود: بر اساس قانون ثبت ارقام گیاهی که در سال ۸۲ به تصویب رسیده است، موسسه ای تحت عنوان ثبت و گواهی بذر و نهال تاسیس شد که این موسسه با همکاری شرکت‌های فعال این حوزه، بذور و نهال تولید شده را ثبت و شناسنامه‌دار می‌کنند؛ شناسنامه‌دار بودن ارقام گیاهی به معنی اصالت و سلامت محصولات است و پروتکل سختگیرانه‌ای دارد.

بازرگان با بیان این که پایش منابع در بخش کشاورزی در حوزه‌های وسیعی از جمله مراتع، جنگل، شیلات و پایش منابع آبزیان توسط این سازمان انجام می‌شود، تصریح کرد: برای مثال موسسه تحقیقات علوم شیلاتی این سازمان علاوه بر معرفی ارقام جدید آبزیان مانند میگوی وانامی که به تازگی معرفی شده است با پایش ذخایر آبزیان کشور براساس گشت‌های کشتی های پایش ذخایر دریایی در شمال و جنوب، تاریخ صید را مشخص می‌کند.

وی مشارکت در سیاستگذاری در بخش کشاورزی را از دیگر وظایف سازمان تحقیقات نام برد و افزود: این سازمان با داشتن حدود ۱۰ هزار کارمند و ۲ هزار عضو هیات علمی در تلاش است با اجرای پروژه‌های تحقیقاتی کاربردی در کنار وزارت جهاد کشاورزی در مواجه با مسائل کلان بخش کشاورزی راهکارهای لازم را در سطح ملی ارائه کند.

معاون وزیر در سازمان تحقیقات، با تاکید بر این که سالانه نزدیک به ۴ هزار پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی اجرا می‌شود، تصریح کرد: این تحقیقات بیشتر مساله‌محور است و در پاسخ به مسائل روز بخش کشاورزی تعریف می‌شود؛ ماهیت پروژه‌ای پژوهشی این سازمان به دلیل این که از جنس ساختن و افتتاح کردن نیست قابل رویت نیست، با وجود این که توفیقات چشمگیری برای بخش کشاورزی به همراه داشته است.

وی این سازمان را هسته نوآوری و پشتیبانی فنی بخش کشاورزی نام برد و بیان داشت: سازمان تحقیقات کشاورزی در زمینه معرفی ارقام جدید گیاهی زراعی باغی و ...، مکانیزاسیون، روش‌های نوین آبیاری، تدوین نقشه‌های خاک، نقشه‌های سیل‌خیزی و شناسایی ظرفیت‌های جنگل‌ها و مراتع توفیقات خوبی داشته است.

بازرگان با اشاره به حوزه وسیع کارکردهای سازمان تحقیقات تصریح کرد: این سازمان دارای ۳۰۰ ایستگاه تحقیقاتی، اراضی و آزمایشگاه‌های مختلف در سراسر کشور است که در مراکز تحقیقاتی استانی با دیسپیلین‌های متعدد گیاهپزشکی، خاک و آب و غیره به امر تحقیقات مشغول هستند.

وی با بیان این که سازمان تحقیقات از ۱۰ سال گذشته ارتقای مشارکت با بخش خصوصی را در دستور کار داشته است، تصریح کرد: سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در حال حاضر دارای ۲۰ مرکز رشد است و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار دارد. همچنین اخیرا با تصویب مصوباتی مربوط به تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان توسط اعضای هیات علمی، شاهد رشد نفوذ یافته‌های پژوهشی به عرصه هستیم.

این مقام مسئول همچنین به تاسیس پارک علمی و فناوری تخصصی کشاورزی در آینده نزدیک خبر داد و بر توسعه ارتباطات علمی بین‌المللی تاکید کرد.

وی در ادامه به پیشرفت‌های کشورهای هند و چین در فناوری‌های جدید بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: ارتباط با این کشورها می‌تواند در پیشرفت و ارتقای مسیر فناوری و نوآوری بخش کشاورزی کشورمان مفید باشد.

لزوم هم‌افزایی برای ارتقای توان فناورانه کشور در زنجیره تولید، تامین و صادرات محصولات کشاورزی
در ادامه مراسم، رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با بیان این که هدف از انعقاد این تفاهمنامه، هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌های فی مابین به منظور ارتقای توان فناورانه کشور و رفع نیازهای فناورانه زنجیره تولید، تامین و صادرات محصولات کشاورزی در تحریم‌های موجود است، ابراز امیدواری کرد؛ با امضای این تفاهمنامه و همکاری‌های لازم بتوان، در بخش کشاورزی و منابع طبیعی برای تامین امنیت غذایی کشور گام‌های مثبتی برداشت.

سیروس وطن‌خواه مقدم با بیان اینکه مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در سال ۱۳۶۲ با عنوان دفتر بررسی‌ها و مطالعات علمی و صنعتی نخست‌وزیری به منظور ارائه مشاوره علمی و صنعتی به دستگاه‌های اجرایی کشور ایجاد شد و از آن زمان تاکنون، در ادوار مختلف و به فراخوار شرایط کشور، پیگیر رفع مسائل بوده است، اظهار داشت: هم اکنون در راستای شتاب‌گیری پیشرفت کشور، این مرکز ضمن ارتقای فعالیت‌های گذشته، محورهای رفع گلوگاه‌های فناورانه تولید ملی، توسعه همکاری‌های بین‌المللی و رصد و ترویج فناوری‌های نوپدید و آینده‌ساز را در دستور کار خود قرار داده است و در قالب مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در مسیر کمک به فرآیند توسعه فناوری کشور و گسترش همکاری‌های داخلی و بین‌المللی حرکت و فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، امر رصد و شناسایی فناوری‌های نوین در جهان را با هدف رفع نیازهای مهم و راهبردی کشور انجام می‌دهد، افزود: در راستای این تفاهمنامه رصد و شناسایی فناوری‌های مورد نیاز بخش کشاورزی و پشتیبانی و حمایت لازم از انجام اقدامات ضروری در خارج از کشور از سوی این مرکز صورت می‌پذیرد.

وطن‌خواه مقدم با اشاره به بهره‌برداری از ظرفیت‌های بین‌المللی در کشورهای روسیه، چین، هند و اتریش برای ارتقا و توسعه فناوری در کشور گفت: دفاتر منطقه‌ای این مرکز با هدف شناسایی و جذب فناوری به بنگاه‌های تولیدی داخل کشور آمادگی دارند تا به عنوان پل ارتباطی فی مابین طرف های داخلی و خارجی اقدام کنند.

رشد شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به آینده‌پژوهی مشاغل کشاورزی
در ادامه این مراسم، جوادی معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات با اشاره به سوابق همکاری سازمان با همکاری‌های ریاست جمهوری، آینده‌پژوهی مشاغل کشاورزی را از جمله زمینه‌های همکاری مشترک برشمرد که می‌تواند سهم موثری در رشد شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی داشته باشد و از این طریق به رفع وابستگی واردات در زمینه‌های سم و بذر هیبرید و نهادها کمک موثر به بخش کشاورزی کند.

لزوم تسریع در عملیاتی کردن موارد مورد توافق تفاهم‌نامه ارتقای توان فناوران کشور
 رضائی معاون امور زیستی مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری نیز در این جلسه با بیان این که امنیت غذایی یکی از چالش‌های مهم است که امروزه باید در اولویت کار قرار گیرد، خواستار سرعت عمل و عملیاتی کردن موارد مورد توافق طرفین برای رفع چالش‌های موجود در بخش کشاورزی شد.

کد خبر: ۵۵٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha