۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۳
گرانی نفس مردم همدان را بریده است/ کمیاب شدن مرغ در بازار همدان
بازار گزارش می‌دهد؛

گرانی نفس مردم همدان را بریده است/ کمیاب شدن مرغ در بازار همدان

همدان- افزایش قابل توجه قیمت گوشت مرغ و در اتفاقی جدیدتر کمیاب شدن آن در بازار همدان که در پی کاهش ۴۰ درصدی جوجه‌ریزی مهرماه رخ داده سبب کوچک تر شدن سفره مردم به خصوص قشر ضعیف جامعه شده و نگرانی هایی ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: چند روزی است قیمت گوشت مرغ در همدان روند افزایشی به خود گرفته و قیمت هر کیلوی آن در بازار همدان تا ۳۳ هزار تومان هم رفته است اما در بررسی دلایل این اتفاق حرف‌های بسیاری عنوان می‌شود.

عده‌ای معتقدند شیوع کرونا و به دنبال آن تعطیلی هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا تقاضای مرغ را نسبت به گذشته کاهش داده و در پی آن با کاهش جوجه ریزی ها شاهد کمبود گوشت مرغ در بازار و گرانی بی سابقه آن هستیم.

یکی از فروشندگان مرغ در همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه امروز قیمت گوشت مرغ برای عرضه در بازار همدان هر کیلو ۲۹ هزارتومان عنوان شده در حالی که فروشنده عمده آن را به ما کیلویی ۳۲ هزار تومان می‌فروشد، گفت: ضرر مرغدار را چه کسی جبران خواهد کرد؟

وی با بیان اینکه با این روند تمایل می دهم متضرر نشوم، گفت: همان طور که میبینید یخچال های عرضه مرغ در مغازه بنده خالی است و دلیل آن هم اجبار به فروش ارزان تر از رقمی است که باید در ازای هرکیلوگرم مرغ پرداخت کنم.

یکی دیگر از فروشندگان نیز با بیان اینکه دیروز قیمت مرغ در همدان هر کیلوگرم ۳۳ هزارتومان بود و امروز که ۲۹ هزارتومان شده کشتاری صورت نگرفته و یخچال‌های مرغ فروشی‌های همدان خالی است، گفت: من هر روز ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلو مرغ برای عرضه وارد بازار می‌کردم اما امروز فقط ۶۰ کیلوگرم مرغ در بازار عرضه کردم و کمبود مرغ مشهود است.

به طور متوسط هر یک عدد مرغ برای خریدار ۶۰ تا ۸۰ هزارتومان آب میخورد و این انصاف نیست

وی با بیان اینکه مهر ماه که جوجه ریزی ها کم شد احتمال این گرانی ها برای آذرماه داده می شد و این روزها شاهد گرانی بی سابقه گوشت مرغ هستیم، گفت: به طور متوسط هر یک عدد مرغ برای خریدار ۶۰ تا ۸۰ هزارتومان آب میخورد و این انصاف نیست.

یکی از شهروندان همدانی نیز که برای خرید به بازار سر گذر همدان آمده است در گفتگو با خبرنگار بازار بابیان اینکه انتظار می‌رفت امروز شاهد کاهش قیمت گوشت مرغ در همدان باشیم اما در کل شاهد نایاب شدن گوشت مرغ در بازار هستیم، عنوان کرد:  رسانه ملی از کاهش قیمت گوشت مرغ خبر می‌دهد اما در واقعیت چنین نیست.

وی بابیان اینکه گوشت قرمز که از سفره مردم جمع شد و حالا نوبت به گوشت مرغ رسیده است، گفت: طی ماه‌های گذشته رفته‌رفته قیمت اجناس و کالاها رو به افزایش رفته و روزبه‌روز نیز بر قیمت‌ها اضافه شده تا جایی که قیمت گوشت مرغ از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۳ برابر شده است.

وضعیت پیش‌آمده کم‌کم سفره‌ها را کوچک می‌کند و مسئولان باید برای وضعیت پیش‌آمده چاره‌اندیشی کنند

وی بابیان اینکه وضعیت پیش‌آمده کم‌کم سفره‌ها را کوچک می‌کند و مسئولان باید برای وضعیت پیش‌آمده چاره‌اندیشی کنند، گفت: با شرایط به وجود آمده و افزایش بی‌اندازه قیمت کالاها سرپرست خانواده دیگر در تهیه خوراک روزانه اعضای خانواده هم با مشکل روبرو است.

وضعیت نابسامان قیمت گوشت مرغ در همدان خبرنگار بازار را بر آن داشت تا با مسئولان دست اندرکار وارد گفتگو شود اما سرپرست معاونت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان، پاسخگویی در رابطه با دلایل افزایش قیمت مرغ را وظیفه جهادکشاورزی دانست.

تامین و توزیع مرغ در سطح عمده فروشی و کشتارگاه به عهده سازمان جهادکشاورزی بوده و ربطی به سازمان صمت ندارد

داریوش صفاری بابیان اینکه براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، تامین و توزیع مرغ در سطح عمده فروشی و کشتارگاه به عهده سازمان جهادکشاورزی بوده و ربطی به سازمان صمت ندارد؛ عنوان کرد: تنها نظارت و توزیع در بازار خرده فروشی به عهده سازمان صمت بوده و قیمت پایه و اصلی در کشتارگاه از سوی سازمان جهادکشاورزی اعلام می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز افزایش یکباره قیمت مرغ را مشکلی سراسری عنوان کرد و با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌ها و کمبود آن باعث کاهش جوجه‌ریزی مرغداری‌ها شده است، گفت: در حال حاضر با توجه به کاهش جوجه‌ریزی کمبود مرغ زنده مشهود است.

هفته آینده با جوجه‌ریزی‌های انجام شده مرغ زنده بیشتری وارد بازار خواهد شد

ظاهر پورمجاهد بابیان اینکه مرغ زنده درب کشتارگاه هر کیلو۲۳ هزار تومان عرضه می‌شود اما پس از احتساب هزینه کشتار و سود عامل قیمت نهایی افزایش می‌یابد، گفت: هفته آینده با جوجه‌ریزی‌های انجام شده مرغ زنده بیشتری وارد بازار خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش قیمت تمام شده تولید عنوان کرد: کمیته تنظیم بازار کشور باید در این زمینه چاره‌اندیشی کرده و قیمت مناسب اعلام شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز با اشاره به افزایش ناگهانی قیمت مرغ در همدان عنوان کرد: کاهش شدید جوجه ریزی در مهرماه دلیل اصلی گرانی ناگهانی مرغ در روزهای گذشته بوده اما تا چند روز آینده با کاهش قابل توجه قیمت مرغ زنده در بازار روبه رو خواهیم شد.

آبان ماه جوجه ریزی به صورت استاندارد انجام شده که نتیجه آن تا چند روز آینده در بازار مشخص خواهد شد

حسین فضلی با بیان اینکه آبان ماه جوجه ریزی به صورت استاندارد انجام شده که نتیجه آن تا چند روز آینده در بازار مشخص خواهد شد، گفت: برنامه ریزی شده تا قیمت مرغ کاهش یابد و به نرخ هرکیلو ۲۷ هزار تومان در بازار عرضه شود.

وی کاهش ۴۰ درصدی جوجه‌ریزی مهرماه را دلیل کمبود مرغ در بازار عنوان  و اظهار کرد: در حال حاضر مرغ در بازار کشور کم است و علت آن نیز  وقفه در تأمین نهاده‌های مورد نیاز مرغداری‌ها برای جوجه ریزی در مهرماه گذشته است.

آبان ماه دو میلیون و ۳۰۰ هزار جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان همدان انجام شد
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در آبان ماه دو میلیون و ۳۰۰ هزار جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان همدان انجام شده است، عنوان کرد: نتیجه این میزان جوجه‌ریزی در نیمه آذرماه در بازار خود را نشان خواهد داد.

فضلی اضافه کرد: در حال حاضر قیمت مرغ زنده بین ۲۳ هزار تومان تا ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان بوده و قیمت مصرف کننده هر کیلوگرم ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان است.

آنچه مسلم است و با استناد به این گزارش نیز تایید می‌شود پیامد تمام افزایش قیمت‌ها در اقلام مختلف حذف آن از زندگی مردم است، در این میان با توجه به نیاز مردم به مواد پروتیئنی و غذایی مناسب، افزایش قیمت این اقلام جایز نیست چرا که سفره مردم بر اثر افزایش قیمت‌ها روز به روز کوچک‌تر می‌شود.

کد خبر: ۵۵٬۸۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha