۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۴
رشد ۱۱ درصدی توزیع بذر «جو» در سال جاری
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد

رشد ۱۱ درصدی توزیع بذر «جو» در سال جاری

وفابخش، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در سال جاری ۴۱ هزار تن بذر جو توسط شرکت های تولید کننده بذر خریداری و توزیع شده که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، جواد وفابخش در واکنش به ادعای مطرح شده در برخی رسانه ها مبنی بر کمبود و گرانی بذر جو، اظهار کرد: پروسه تولید بذر جو یک سال نبوده و برنامه ای حداقل پنج ساله است که طبق تجارب سال‌های گذشته متاثر از میزان جذب بذر و نیازسنجی صورت گرفته از استان ها، برنامه‌ریزی لازم صورت پذیرفته و بدین ترتیب در سال جاری ۴۱ هزار تن بذر جو توسط شرکت های تولید کننده بذر خریداری و توزیع شده که این میزان نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در سال گذشته از مجموع ۳۷ هزار تن بذر جو استحصالی، بیش از  ۳۵۰۰ بذر مازاد بر مصرف کشاورزان در انبارها رسوب کرد.

وفابخش خاطرنشان کرد: در دنیا برای هیچ یک از محصولات زراعی خودگُشن مانند جو، مقدار تامین بذر گواهی شده مطابق با ۱۰۰ درصد نیاز بذری نبوده و صرفا بخشی از نیاز به صورت رسمی تامین می‌شود. در سال جاری نیز این مهم در کشور تحقق یافته و در مجموع ۴۱ هزار تن بذر رسمی تولید و در حال توزیع است.

وی با بیان این که در سال جاری، بذر جو دیم دارای برچسب تائیدیه موسسه تحقیقات بذر به قیمت ۳۳ هزار ریال و بذر جو آبی ۳۵ هزار ریال مصوب و به فروش رسیده است، تصریح کرد: قیمت ۴۵ هزار ریالی مطرح شده در برخی رسانه ها، بذور خودمصرفی کشاورزان است که تعیین قیمت آن بر اساس سازوکارهای عرضه و تقاضا در بازار شکل گرفته و خارج از اختیارات وزارت جهاد کشاورزی است.

وفابخش در خصوص پایین بودن قیمت تضمینی و عدم استقبال کشاورزان از کشت جو در سال گذشته خاطرنشان کرد: همه ساله قیمت تضمینی بر اساس قانون و با در نظر گرفتن پارامترهایی نظیر هزینه های تولید و سود متعارف برای تولیدکننده برآورد و اعلام می‌شود و در صورتی که قیمت جو در بازار بالاتر از قیمت تضمینی باشد هیچ الزامی برای مداخله دولت در امر خرید نیست و این امر نه تنها تاثیر منفی بر استقبال کشاورزان از کشت نداشته بلکه در سال ۱۳۹۹-۱۳۹۸ سطح زیرکشت جو نسبت به سال قبل از آن ۱۲۳ هزار هکتار افزایش و میزان تولید نیز ۱۱ درصد رشد داشته و به ۳.۹ میلیون تن رسیده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی، قطع یارانه شرکت های تولید کننده بذر را قویا تکذیب کرد و افزود: پرداخت یارانه به بذر جو در سال جاری نیز همانند سال های گذشته انجام می شود.

کد خبر: ۵۵٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha