۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
صادرات بیش از ۵.۷ میلیون دلاری خودرو
سخنگوی گمرک ایران اعلام کرد

صادرات بیش از ۵.۷ میلیون دلاری خودرو

لطیفی، سخنگوی گمرک گفت: سال ۹۸ حدود یک هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و ۷۲۲هزار و هفت دلار به ۹ کشور جهان صادر شده است.

به گزارش بازار به نقل از گمرک ایران، سید روح اله لطیفی افزود: سال ۹۸، حدود یکهزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو به وزن یک هزار و ۵۷۳ تن به ۹ کشور هنگ کنک، تایوان، سوریه، امارات، اسپانیا، چین، عراق و ترکیه صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: کشور عراق با سه میلیون و ۱۲۲هزار و ۹۰۰ دلار، جمهوری آذربایجان با یک میلیون و ۱۵۹هزار و ۴۰۰ دلار، سوریه با ۹۸۱هزار و ۸۲۵ دلار سه مقصد نخست خودروهای ایرانی بودند.

لطیفی افزود: هنگ کنگ با ۱۱۶ هزار و ۸۶۲ دلار، اسپانیا با ۹۶ هزار و ۳۶۲ دلار، تایوان با ۷۹ هزار و ۵۲۱ دلار، چین با ۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار، ترکیه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و ۶۶۲ دلار دیگر خریداران خودرو از ایران بودند.

سخنگوی گمرک پیرامون خودروهای صادراتی تصریح کرد: خودروی ساینا بیش از ۹۰ درصد سبد صادرات خودرو در سال ۹۸ را به خود اختصاص داده بود و پراید، تیبا، کوئیک، سمند، پارس، ۲۰۷، هایما و دنا سهمی کمتر از ۱۰ درصد را در بر می گیرند.

وی افزود: بیشترین تنوع خودرویی با خودرو های تیبا، ساینا، کوئیک، وانت آریسان، پژو پارس، پراید ۱۳۱ و رهام به مقصد اسپانیا تعلق دارد.

پارسال باستناد آمار تجارت خارجی ۱۶۹ میلیون و ۳۰۲ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۸۵ میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار صادرات و واردات  داشتیم که از این میزان بیش از ۴۱ میلیارد و۳۷۰ میلیون دلار سهم صادرات ایران و ۴۳ میلیارد و ۷۳۷ میلیون دلار نیز واردات بود.  

سال ۹۸ ایران در مجموع به بیش از ۱۲۸ کشور جهان صادرات و از ۱۱۲ کشور واردات کالا داشت. به طوری‌که به ۴۰ کشور اروپایی، ۲۱کشور آسیایی، ۲۸ کشور آفریقایی و۱۲ کشور امریکایی صادرات وهمچنین از ۴۱ کشور اروپایی، ۳۱ کشور آسیایی ۱۲ کشور امریکایی و۱۱ کشور در آفریقا واردات کالا داشته‌ایم.

 ارقام کل تجارت خارجی کشور در هفت ماهه امسال به ۸۵ میلیون تن به ارزش ۳۸ میلیارد و ۲۷۸ میلیون دلار رسید.

در این مدت سهم صادرات از کل تجارت خارجی ۶۵ میلیون و ۵۷۳ هزار تن به ارزش ۱۸ میلیارد و ۲۳۸ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیون و ۳۳۲ هزار تن به ارزش ۲۰ میلیارد و ۴۰ میلیون دلار بود که از کل واردات در این مدت ۱۳.۸ میلیون تن مربوط به کالاهای اساسی است.

کد خبر: ۵۵٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha