۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۷
نشست  گروه ۲۰ علیرغم سایه آمریکا می تواند مثبت باشد
گلوبال تایمز بررسی کرد:

نشست گروه ۲۰ علیرغم سایه آمریکا می تواند مثبت باشد

کشورهای جهان باید همچنان به دنبال گروه ۲۰ به عنوان یک بستر مهم برای حاکمیت جهانی باشند.

بازار؛ گروه بین الملل: پانزدهمین نشست گروه ۲۰ روز گذشته آغاز شده و تا امروز ادامه دارد. از آنجا که بیماری همه گیر کووید ۱۹ در سراسر جهان بیداد می کند و بسیاری از کشورها همچنان از رکود اقتصادی رنج می برند، موضوع این اجلاس با عنوان «تحقق فرصت های قرن بیست و یکم برای همه» برگزار می شود.

در سال های اخیر، نگرانی های گروه ۲۰ یکسان بوده و شامل توسعه اقتصادی، حاکمیت جهانی و کنار آمدن با یک جانبه گرایی و حمایت گرایی آمریکا بوده است. امسال گروه ۲۰ به تأثیر بیماری همه گیر کووید ۱۹ بر اقتصاد جهان و تجارت بین المللی توجه بیشتری خواهند کرد. آنها همچنین به چگونگی ادامه حیات برخی از کشورهای در حال توسعه و مناطق توسعه نیافته در متن این بیماری همه گیر توجه خواهند کرد. بعلاوه، برخی از کشورها با مشکلات بدهی روبرو بوده و با چالش های بیشماری مواجه می باشند.

اولین بار نیست که گروه ۲۰ به یک بحران جهانی پاسخ می دهد. پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ ، گروه ۲۰ نقش جهانی مشابهی را ایفا کرد. در ماه مارس، اجلاس مجازی بی سابقه گروه ۲۰ برای مقابله با تأثیرات ناشی از شیوع COVID-۱۹ برگزار شد. برخی از تحلیلگران قبلاً گفته بودند که جهانی سازی  تحت تاثیر بیماری همه گیر مرده است. غیرقابل انکار است که همه گیری در واقع تاثیری بر جهانی سازی از جمله زنجیره صنعتی بین المللی تحمیل کرده است. برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی اظهار نگرانی کرده اند که کشورها نباید به خاطر امنیت ملی به منابع خارجی اعتماد کنند. باید گفت گروه ۲۰ متوجه چنین روندی شده است. سهم گروه ۲۰ اهمیت چند جانبه گرایی را اثبات می کند و می تواند به تثبیت وضعیت در بحران جهانی کنونی کمک کند.

برگزاری موفقیت آمیز اجلاس مجازی گروه ۲۰ در ماه مارس نشان می دهد که اکثر کشورها تمایلی به قطع امید به چند جانبه گرایی ندارند. آنها هنوز هم می خواهند تا آنجا که ممکن است جهان را به سمت وحدت سوق دهند. با شرایط پیچیده بین المللی امروز و وضعیت آشفته حاکمیت جهانی، اکثر کشورها هنوز معتقدند که جهانی سازی مهم است - اینکه ما در جامعه ای زندگی می کنیم که فکر آینده مشترک بشریت را در سر می پرورانیم. این امر روند بسیار مثبتی است.

باید گفت چین همیشه نقشی اساسی در گروه ۲۰ بر عهده داشته است. چین و دیگر اعضای گروه ۲۰ باید مسئولیت خود را هنگام وقوع بحران های بزرگ بر عهده بگیرند. آنها باید بیشتر مطمئن شوند که جهان به سمت یک مسیر درست توسعه پیش می رود - حتی در صورت عدم وجود بحران. به عنوان مثال هنگامی که دولت ترامپ شروع به یک جانبه گرایی و حمایت گرایی کرد، چین تمام تلاش خود را کرد تا به دلیل خودخواهی یک کشور خاص، از بی اثر شدن گروه ۲۰ جلوگیری کند.

چین همچنین مایل است در اقدامات خاص شرکت کند. به عنوان مثال، چین برای اولین بار در طرح تعلیق پرداخت بدهی گروه ۲۰ شرکت می کند و از چارچوب درمان بدهی گروه ۲۰ برای کشورهای کم درآمد حمایت می کند.

چین در پاسخگویی به چنین بحرانهایی تنظیمات به موقع انجام داده و راه حلها و خرد خود را ارائه داده است. اما اکنون  دوره ای از «جنون نهایی» دولت ترامپ بوده و بسیاری از مردم نگران سایه ای هستند که دولت ایالات متحده آمریکا بر روی گروه ۲۰ انداخته کرده است.

به گزارش رسانه ژاپنی کیودو نیوز، اعلامیه رهبران گروه ۲۰ در آینده ممکن است مخالفت با حمایت گرایی را بیان نکند. علاوه بر این، اجلاس ۲۰۲۰ همچنان تحت تأثیر دولت ترامپ خواهد بود. اگر ایالات متحده آمریکا تمایلی به پیشبرد امور خاصی نداشته باشد یا حتی به عمد مانع آنها شود، سپس کشورهای دیگر تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

 به نظر می رسد گزارش رسانه ژاپنی چشم اندازی بسیار غم انگیز است. با توجه به اوضاع سیاسی فعلی ایالات متحده آمریکا، دولت ترامپ ممکن است خشم خود را در مورد موضوعات چند جانبه خالی کند. اما باید گفت چگونه جهان می تواند از ایالات متحده آمریکا انتظار کمک جهت مقابله با کووید ۱۹ داشته باشدوقتی که این کشور حتی نمی تواند به خود کمک کند؟

  بنابراین می توان گفت ایالات متحده آمریکا در این اجلاس نقشی منفی در گروه ۲۰ بازی می کند. اما این به معنای شکست گروه ۲۰  نیست. از این گذشته هنوز ۱۹ کشور مسئول دیگر وجود دارد. حتی اگر گروه ۲۰ «۱۹ + ۱» شود، ۱۹ کشور دیگر هنوز در راه رسیدن به اجماع و نشان دادن روندهای مثبت جهان هستند. حتی اگر برخی از فاکتورهای مثبت در سند نتیجه نهایی گنجانده نشود ، این بدان معنا نیست که گروه ۲۰ جلسه ای ناموفق خواهد داشت. از طرف دیگر، چین قطعاً نقش مثبتی در این نشست بازی خواهد کرد. به عبارت دیگر، کشورهای جهان باید همچنان به دنبال گروه ۲۰ به عنوان یک بستر مهم برای حاکمیت جهانی باشند.

کد خبر: ۵۵٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha