۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۲
مشکلات مرز دوغارون تمام نشد؛ ترافیک در دروازه ترانزیت به آسیای مرکزی
بازار پیگیری کرد؛

مشکلات مرز دوغارون تمام نشد؛ ترافیک در دروازه ترانزیت به آسیای مرکزی

مشهد- زمان ترخیص خودروهای حامل بار تجاری از مرزهای خراسان رضوی به سمت افغانستان در مرز دوغارون یکی از مشکلات دیرینه‌ای است که هرچند با تصمیمات اخیر استاندار خراسان رضوی تسهیل‌یافته اما بنا بر گفته بسیاری از رانندگان و شرکت‌های حمل‌ونقل هنوز به اتمام نرسیده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: با انسداد مرزهای ترکمنستان برای خروج کالاهای ایرانی از استان خراسان رضوی و هم‌چنین محدودیت‌هایی که در مرز میلک در استان سیستان و بلوچستان برای ترانزیت کالا وجود دارد لذا فشار بیشتری بر روی مرز دوغارون در شهرستان تایباد در خراسان رضوی واردشده است که این فشار مضاعف زمان ترخیص خودروها را به بیش از یک هفته رسانده بود و بنا بر گفته برخی از رانندگان زمان توقف ناوگان باری نیز به بیش از ۲۰ روز می‌رسید که این موضوع خسارات بسیاری را برای شرکت‌های حمل‌ونقل به همراه داشت و موجب اعتراضات بسیاری در این راستا شده بود.

کاهش صف خودروهای خروجی
مدیر پایانه مرزی دوغارون شهرستان تایباد واقع در شرق خراسان رضوی بابیان اینکه مدت توقف کامیون‌های کالاهای صادراتی و ترانزیت به مقصد افغانستان در این پایانه با هشت روز کاهش از ۱۰ روز پیشین هم‌اینک به دو روز کاهش‌یافته اظهار کرد: این کاهش در پی سفر اخیر استاندار خراسان رضوی به گمرک مرزی دوغارون، اتخاذ تصمیم و صدور دستور وی برای شتاب درروند خروج کامیون‌های متوقف در این مرز رسمی تحقق یافت. 

کریم نوایی نظامی افزود: در همین چارچوب نه‌تنها مدت معطلی کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی هشت روز کاهش‌یافته بلکه زمان توقف کامیون‌های حامل انواع بار برای تخلیه در پایانه مرزی دوغارون هم از ۲۵ روزبه چهار روز رسیده و ۲۱ روز کاهش‌یافته است.

مشکلات تمام‌نشدنی
باوجوداینکه افزایش ساعت کاری گمرک دوغارون توانسته در طی یک هفته گذشته کمی از صف بلند و بالای خودروهای حامل بار ترانزیتی را کاهش دهد اما بنا بر گفته اصغر همتی یکی از فعالان حوزه صنعت حمل‌ونقل این موضوع به معنای پایان مشکلات نیست.

این راننده ترانزیت در گفت‌وگو با بازار با اشاره به این موضوع که افزایش ساعت کار دستگاه‌های اجرایی در مرز دوغارون افزایش‌یافته و تا ۲۲ شب ادامه دارد، بیان می‌کند: این در حالی است که همین خودروها پس از خروج از مرز دوباره در گمرک اسلام قلعه متعلق به کشور افغانستان به دلیل کمبود امکانات و نیرو متوقف‌شده و بر زمان خروج آن‌ها افزوده می‌شود.

وی هم‌چنین به موضوع دیگری ازجمله ناامنی اشاره داشته و بیان می‌کند: باوجوداینکه خروج خودروها تا ساعت ۲۲ امکان‌پذیر است اما عملاً رانندگان ایرانی پس از ساعت ۱۵ بعدازظهر و هم‌زمان با تاریکی هوا رغبتی برای خروج از مرز نداشته و ترجیح می‌دهند شب را در پایانه به صبح برسانند.

وی نبود امنیت در آن‌سوی مرزها را علت این بی‌رغبتی عنوان کرد و ادامه می‌دهد: این مشکلات متأسفانه زمان ترخیص را برای خودروهای حامل بار از بین برده و لذا در این راستا نیاز است تا نسبت به تأمین امنیت خودروها و هم‌چنین تجهیز گمرک اسلام قلعه توسط افغانستان این موضوعات پیگیری شود.

بررسی مشکلات در کمیسیون مشترک
در همین راستا معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که دوغارون مرزی نیست که بتوان به‌راحتی از حجم تردد کامیون‌های صادراتی و ترانزیتی در آن کاست به بازار گفت: برای حل مشکلات این مرز و کاهش صف خودروهای باری چاره‌ای جز شبانه‌روزی کردن ارائه خدمات در این مرز نداریم.

ترانزیت کالا از دوغارون ۵۲ درصد و از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ۳۱۰ درصد رشد کرده است که مقایسه این ارقام با میزان صادرات از این مرز نشان‌دهنده تمرکز بیشتر فعالیت‌های منطقه مرزی دوغارون بر روی کامیون‌های ترانزیتی است

علی رسولیان بابیان اینکه البته دستور استاندار و افزایش ساعت کاری منجر به کاهش حجم کامیون‌ها در مرز دوغارون شده است ادامه داد: به‌منظور حل مشکلات مرز دوغارون، زمینه برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی با حضور مسئولان افغانستان فراهم‌شده است تا برای این موضوع بحث و تبادل‌نظر لازم انجام گیرد.

وی با اشاره به کمبود باسکول و ضعف اینترنت در آن‌سوی مرز دوغارون گفت: باید ساماندهی دو بخش مزبور به‌عنوان یک مطالبه جدی از سوی ایران به دولت افغانستان اعلام شود زیرا با افزایش ساعات کاری در مرز، نبود باسکول و اینترنت مطلوب در گمرک اسلام قلعه مشکلات دوغارون را بیشتر خواهد کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در صورت دو شیفته شدن فعالیت کارکنان مرزبانی و اداره گذرنامه در مرز، باید کارکنان گمرک نیز به‌صورت دو شیفت فعالیت داشته باشند که تحقق این مهم نیازمند جذب نیروی انسانی جدید در این بخش است و باید هر چه سریع‌تر در این زمینه اقدام شود.

وی بابیان اینکه در حال حاضر کارکنان بخش صدور گذرنامه بیشترین فشار کاری در مرز را متحمل می‌شوند اظهار کرد: در این راستا می‌بایست تعداد کارمندان گذرنامه را افزایش داد و خدمات‌رسانی آنان را در دو شیفت ساماندهی کرد.

زمان کند ترخیص کالا
ناظر گمرکات خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگار بازار مبنی بر اینکه چرا زمان ترخیص کالاها معمولاً با کندی همراه است پاسخ می‌دهد: بر اساس مدیریت ریسک اظهارنامه‌ها در سه مسیر سبز،زرد و قرمز قرار می‌گیرند و تشریفات مربوط به گمرک در حداقل زمان انجام می‌شود.

امید جهان خواه بابیان اینکه  بعضاً کالاها به دلیل نیاز به اخذ مجوزهای قانونی ترخیص  ازجمله استاندارد ، بهداشت ، قرنطینه ، محیط‌زیست نیاز دارد بیان می‌کند: به همین منظور باید سایر سازمان‌ها اعلام نظر و مجوز ترخیص صادر کنند.

و بابیان اینکه در این راستا  نماینده و گمرک  منتظر اعلام نظر سازمان‌های هم‌جوار باید بمانند  و یا مشکل تأمین ارز و یا تائید منشأ ارز  توسط بانک مرکزی پیش می‌آید لذا  این توقف‌ها  ارتباطی به گمرک ندارد و چون کالا در گمرک می‌باشد توقف به نام گمرک منظور می‌شود.

ناظر گمرکات خراسان رضوی بااین‌حال با اشاره به این موضوع  که با افزایش ۵۰ درصدی ساعات کار در مرز دوغارون، تعداد کامیون‌های معطل‌مانده در پشت مرز کاهش قابل‌ملاحظه‌ای یافته است ادامه می‌دهد: با توجه به کمبود نیروی انسانی در گمرکات خراسان رضوی  نیاز است تا برای جبران کمبود نیروی انسانی در گمرک دوغارون و گمرک خواف تدبیر ویژه‌ای اتخاذ شود.

جهانخواه بابیان اینکه از ابتدای امسال تا ۲۵ آبان ماه یک هزار و ۸۵۴ تن کالا به ارزش ۳۲ میلیون دلار از مرز دوغارون صادرشده افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۳.۵ درصد در وزن و ارزش کالا افزایش داشته است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی گفت: در این مدت ترانزیت کالا از دوغارون ۵۲ درصد و از منطقه ویژه اقتصادی دوغارون ۳۱۰ درصد رشد کرده است که مقایسه این ارقام با میزان صادرات از این مرز نشان‌دهنده تمرکز بیشتر فعالیت‌های منطقه مرزی دوغارون بر روی کامیون‌های ترانزیتی می‌باشد.

فرصتی مغتنم
با شیوع ویروس کرونا مرزهای زمینی ترکمنستان با ایران و دیگر کشورهای همسایه بسته شد و اکنون فقط مرز زمینی سرخس در حد محدود بازگشایی شده است لذا تجار بین‌المللی، مسیرهای جایگزین دیگر از جمله مرز دوغارون را برای ترانزیت کالای خود به آسیای مرکزی انتخاب کرده‌اند.

از ان جا که انسداد و اختلال در تجارت زمینی پاکستان از گذرگاه مرزی جنوبی افغانستان و ولایت قندهار این کشور، مهمترین عامل رونق ترانزیت در مرز دوغارون است و می توان سهم ۸۰ درصدی به این رویداد برای رونق مرز دوغارون در نظر گرفت لذا باید با تسهیل ترددهای مرزی و رونق هر چه بیشتر کریدورهای جدید، ترانزیت کالا به افغانستان از مسیر پاکستان را به ایران منتقل کرد و از فرصت پیش آمده به نفع ترانزیت کشور استفاده کرد.

کد خبر: ۵۵٬۶۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha