۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
لزوم اجرای طرح های حمایتی بدون استفاده از منابع بانک مرکزی
استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز مطرح کرد

لزوم اجرای طرح های حمایتی بدون استفاده از منابع بانک مرکزی

افقه، استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: هرگونه طرح حمایتی که از سوی دولت یا مجلس بخواهد اجرا شود باید بدون استفاده از منابع بانک مرکزی باشد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، خردادماه امسال بود که رئیس کل بانک مرکزی برای اولین بار در کشوری که از آغاز دهه ۵۰ شمسی، اقتصادی همراه با بی ثباتی و تورم های بالا را تجربه کرده است، با صدور بیانیه ای چارچوب هدف‌گذاری تورم را اعلام کرد. دکتر همتی در آن مقطع اعلام کرد که هدف‌گذاری تورم در سال ۱۳۹۹، رقم ۲۲ درصد با دامنه مثبت و منفی ۲ درصد خواهد بود.

پس از این بیانیه، رئیس جمهور کشورمان نیز در مهرماه با ابلاغ بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۰ به دستگاه های اجرایی، هدف‌گذاری پیش‌بینی تورمی سال ۱۴۰۰ را ۲۲ درصد با پشتوانه عملیات بازار باز اعلام کرد.

اما آنچه در این میان حائز اهمیت است، مدیریت نقدینگی و رشد آن است. موضوعی که همراه از سوی رئیس کل بانک مرکزی بر آن تاکید شده است. در همین راستا پنج شنبه هفته گذشته، دکتر همتی در یادداشتی با اشاره به تلاش‌های نظام بانکی برای حمایت از سرپرستان خانواری که درآمد ثابت ندارند، اظهار داشت: پرداخت وام قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی به حدود ۱۰ میلیون سرپرست خانوار که درآمد ثابت ندارند از محل همان اعتبارات ۷۵ هزار میلیارد تومانی اختصاصی نظام بانکی برای مقابله با آثار کرونا است.

بر اساس این گزارش، علاوه بر اقدام نظام بانکی برای پرداخت وام یک میلیون تومانی، اخیرا دولت و مجلس نیز با ارائه طرح‌ها و مصوباتی به دنبال، پرداخت یارانه‌های ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی به حدود یک سوم جامعه هستند. موضوعی که با توجه به عدم شفاف‌سازی در زمینه منابع مورد نظر برای تامین مالی آن، ممکن است آثار منفی بر اقتصاد و تورم را داشته باشد. آن هم در شرایطی که رئیس شورای پول و اعتبار و همچنین رئیس جمهور، از هدف‌گذاری تورم ۲۲ درصد سخن به میان آورده‌اند و حالا ممکن است در صورت استفاده از منابع بانک مرکزی برای تحقق وعده واریز یارانه به حساب سرپرستان خانوار، شاهد دور شدن از هدف‌گذاری تورمی در ماه‌های پیش رو باشیم. هرچند با توجه به بی ثباتی در بازارهایی همچون سرمایه و سایر بازارهای موازی، شاهد رشد نقدینگی در دوازه ماهه منتهی به آبان ماه بودیم و به گواه مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه با افزایش به رقم ۲۹ درصد رسیده است. در نتیجه ضرورت پرهیز از اختصاص و تامین مالی از منابع بانک مرکزی، بیش از هر زمانی احساس می‌شود.

در این باره، مرتضی افقه استاد اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز نیز معتقد است: «اگر قرار باشد که با استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول یه مردم یارانه داده شود، همان بهتر که انجام نشود، زیرا که مصائب این کار خیلی بیشتر از عدم انجام آن است، در چنین صورتی که اگر این طرح اجرا شود، دوباره یک تورم بالا به جامعه و مردم تحمیل می‌کند، که خیلی بیشتر از همین ۱۲۰ هزار تومانی است که مجلس در نظر دارد و گرانی‌ها تشدید می‌شود، بنابراین باید اجرای چنین طرح‌هایی به طور کلی کنار گذاشته شود، کشور کم از این مسائل پوپولیستی صدمه ندید که حال دوباره چنین موضوعاتی مطرح شده است.»

در نتیجه آن چه در این شرایط مهم به نظر می‌رسد، اجماع تمام دستگاه‌ها و قوای مجریه و مقننه در جهت کمک به نظام بانکی برای میل به تورم هدف گذاری شده است. زیرا با کاهش و ثبات نرخ تورم، می‌توان به بسیاری از اهداف حمایتی از خانوار و افزایش قدرت خرید ایشان کمک کرد و ضرورت دارد که در اجرای بسته های حمایتی مطرح شده از قبیل پرداخت یارانه ۱۰۰ هزار تومانی یا یارانه ۱۲۰ هزار تومانی، چشم داشتی به منابع بانک مرکزی نداشته باشیم تا شاهد مدیریت روند تورمی کشور از سوی سیاست گذاری پولی کشور باشیم.

کد خبر: ۵۵٬۶۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha