۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۷
گوشت مرغ در اردبیل ۸ هزار تومان گران شد؛ افزایش قیمت ادامه دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

گوشت مرغ در اردبیل ۸ هزار تومان گران شد؛ افزایش قیمت ادامه دارد

اردبیل- باوجود اینکه مسئولان به دفعات از تنظیم بازار و تأمین کالاهای اساسی می‌گویند افزایش ناگهانی قیمت‌ها این بار گریبان گوشت مرغ را در بازار اردبیل گرفت.

ونوس بهنود؛ بازار: با افزایش قابل‌توجه قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ جایگزین آن شده و یکی از اقلام پرمصرف غذایی محسوب می‌شود. درواقع تغییرات قیمت گوشت مرغ می‌تواند کیفیت تغذیه مردم را در کمترین زمان تحت‌الشعاع قرار دهد و به‌نوعی مصرف گوشت را با کاهش همراه سازد.

بعد از آغاز تعطیلی دوهفته‌ای به دلیل شیوع بیماری کرونا به‌یک‌باره قیمت گوشت مرغ سر به فلک کشیده و در این میان فروشنده‌ها می‌گویند این افزایش ادامه نیز خواهد داشت.

گوشت مرغ کمیاب شده است
یکی از فروشندگان دلیل افزایش قیمت گوشت مرغ را کمیاب بودن آن عنوان کرد و گفت: متأسفانه قادر به تهیه گوشت مرغ نیستیم و حتی از استان‌های دیگر تأمین آن را سراغ گرفته‌ایم.

وی تصریح کرد: تا یک هفته قبل قیمت هر کیلو گوشت مرغ ۲۵ هزار تومان بود اما در حال حاضر به قیمت ۳۳ هزار تومان به فروش می‌رسد و این در حالی است که حاشیه سود چندانی هم برای خودمان در نظر نگرفته ایم.

به گفته این فروشنده احتمال افزایش تا ۳۸ هزار تومان هم وجود دارد چراکه گوشت پیدا نمی‌شود و برخی فروشگاه‌ها حتماً قیمت خود را افزایش خواهند داد.

وی افزود: وقتی دلیل کمیاب شدن گوشت را می‌پرسیم گفته می‌شود کمبود غذای طیور باعث این موضوع است و به‌نوعی تولید کاهش‌یافته است.

این فروشنده ادامه داد: قیمت تخم‌مرغ هم افزایش‌یافته و از ۱۳ هزار تومان به ۱۶ هزار تومان رسیده است.

اظهارات متناقض مسئولان و بازاری که تنظیم نمی‌شود
این اظهارات از سوی یکی دیگر از فروشندگان نیز مورد تائید است و می‌گوید دلیل افزایش قیمت مرغ کمیاب شدن آن است.

وی افزود: متأسفانه خیلی از مراجعان با شنیدن قیمت گوشت، برمی‌گردند و ما شرمنده مشتریان دائمی خود هستیم و گاهی با اکراه قیمت را اعلام می‌کنیم.

این در حالی است که چندی پیش معاون تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد نه‌تنها در توزیع گوشت مرغ کمبودی در استان وجود ندارد بلکه ۳۰ درصد نیاز استان‌های همسایه را نیز اردبیل تأمین کرده است.

نوبخت اژدری صراحتاً اعلام کرده است که در میزان جوجه ریزی در استان هیچ مشکلی وجود نداشته و حتی در تأمین نهاده‌های دامی نیز در خود اردبیل مشکلی به وجود نیامده است.

درصورتی‌که ادعای جهاد کشاورزی استان اردبیل صحت داشته باشد باید نتیجه‌گیری کرد ارسال گوشت تولیدی استان به سایر استان‌ها یکی از دلایل افزایش قیمت آن در داخل استان است و اینجاست که باید شیوه‌های مدیریتی و تنظیم بازار را در مقابل یک علامت سؤال قرارداد.

خیلی از خانواده‌ها ماه‌ها گوشت نمی‌خورند
کمبود گوشت مرغ که منجر به افزایش قیمت آن شده در حالی در روزهای نخست قرنطینه به دل‌نگرانی مردم از افزایش قیمت سایر کالاها تبدیل‌شده که استاندار اردبیل نیز بارها اعلام کرده است، اقلام ضروری و پرمصرف مردم به میزان کافی تأمین‌شده و در بازار موجود است.

اما آیا این تأمین نباید باثبات قیمت همراه باشد و آیا تنظیم بازار به معنی رعایت حقوق مصرف‌کننده و ایجاد امنیت روانی در بازار نیست؟

یکی از شهروندان با انتقاد از بالا کشیدن قیمت کالاهای مختلف تصریح کرد: به نظر می‌رسد بازار به حال خود رهاشده است. به‌عنوان‌مثال قیمت گوجه‌فرنگی تا دو ماه قبل ۵ هزار تومان بود. تا یک ماه قبل تا ۲۰ هزار تومان افزایش یافت و در حال حاضر ۸ هزار تومان است.

رحمانی می‌گوید چنین اتفاقی در قیمت روغن، تخم‌مرغ، گوشت قرمز، برنج و گوشت مرغ هم دیده می‌شود.

وی افزود: گوشت مرغ بیشترین میزان مصرف گوشت خانواده‌ها را تشکیل داده و در اردبیل بیشترین مصرف گوشت، شامل گوشت مرغ است اما افزایش قیمت آن موجب شده بسیاری از خانواده‌ها از خرید و مصرف منصرف شوند.

به اعتقاد این شهروند در وضعیتی که به دلیل بیماری کرونا خیلی‌ها دچار زیان اقتصادی شده و شغل خود را ازدست‌داده‌اند کمترین انتظاری که از مسئولان می‌رود این است که قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا نکند.

این گلایه به‌حق در شرایطی عنوان می‌شود که هزاران شهروند اردبیلی به‌واسطه بیماری کرونا بیکار شده‌اند و حتی خود دولت با تائید این موضوع حمایت از آن‌ها را با ارائه تسهیلات آغاز کرده است. اما در حالی قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند که حقوق و دریافتی هیچ خانواده‌ای با افزایش همراه نیست و پایش‌های میدانی نشان می‌دهد بسیاری از خانواده‌های کم برخوردار مدت‌ها است از تأمین اقلام مفید غذایی به‌ویژه گوشت عاجز مانده‌اند. آن‌هم در وضعیتی که مسئولان بارها اعلام کرده‌اند میزان تولید گوشت مرغ در اردبیل مازاد بر مصرف آن است.

اما در تشریح آخرین وضعیت نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها تلاش خبرنگار بازار برای جویا شدن نظرات رئیس سازمان صمت استان اردبیل بی‌نتیجه ماند.

هرچند این مجموعه بازدیدها و بازرسی‌های دوره‌ای از بازار داشته و با مشارکت سایر نهادها نیز بخشی از بازدیدها انجام می‌شود اما آنچه در عمل و به عینه قابل‌مشاهده است، عدم ثبات قیمت‌ها در بازار اردبیل است. آن‌هم در وضعیتی که میزان متوسط درآمد مردم این استان کمتر از میانگین کشوری است و بسیاری از خانواده‌ها سبد خرید خود را روزبه‌روز کوچک‌تر ساخته‌اند.

امروز در بازار اردبیل یک عدد مرغ کامل بیشتر از یارانه یک شهروند قیمت دارد و این در حالی است که دو هفته تعطیلی نیز در بازار حاکم شده و بیم تداوم افزایش قیمت‌ها به قوت باقی است. هرچند کیفیت خوردوخوراک کاهش‌یافته اما باید منتظر ماند و اقدام بعدی دولت را برای مدیریت بازار مشاهده کرد.

کد خبر: ۵۵٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha