۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
صندوق‌های سرمایه‌گذاری توان پاسخگویی ابطال واحدها را ندارند/ برخورد با صندوق‌های سرمایه‌گذاری ناجوانمردانه است
در گفتگو با یک تحلیلگر بازار سرمایه؛

صندوق‌های سرمایه‌گذاری توان پاسخگویی ابطال واحدها را ندارند/ برخورد با صندوق‌های سرمایه‌گذاری ناجوانمردانه است

امیری یکی از فعالان صندوق‌های سرمایه گذاری می‌گوید که در دوران ریزش شاهد خروج تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران از صندوق‌ها بودیم و از طرف دیگر صندوق‌ها هم توان فروش واحدهای خود در بازار منفی را نداشتند.

پژمان مرادی؛ بازار: زمانی که بازار روند ریزشی داشت گفته می‌شد که ابطال سهم در صندوق‌های سرمایه گذاری چندین برابر شده است و هجمه زیادی به صندوق‌ها توسط سرمایه‌گذاران وارد می‌شد، حالا قرار است که اعتباراتی در اختیار این صندوق‌ها به منظور بهبود عملکرد آن‌ها قرار دهند.

یکی از تحلیل‌های که برخی از کارشناسان داشتند این بود که دوران ریزش سبب می‌شود که سهامداران خرد دیگر به صورت مستقیم وارد بازار سهام نشوند و پول خود را به صندوق‌های سرمایه گذاری بسپارند این در حالی است که بر اساس گفته چند مدیر صندوق سرمایه‌گذاری نه تنها در دوران ریزش پولی وارد صندوق‌ها نشد بلکه ابطال واحدهای صندوق توسط سرمایه‌گذاران هم شدت بیشتری به خود گرفت تا جای که برخی از صندوق‌ها نمی‌توانستند به تعهدات خود عمل کنند.   صندوق‌های سرمایه گذاری هم در دوران ریزش هم مسیر سهم‌ها  مسیر منفی را طی می‌کردند تا جای که برخی از آن‌ها تا نزدیک ۳۰ درصد ریزش را در طول این سه ماه تجربه کردند.  

بر اساس آمار منتشر شده از صندوق‌های سرمایه گذاری بازدهی اکثر این صندوق‌ها در دوران ریزش تا کنون منفی بوده است. یکی از گلایه مندی‌های که مدیران این صندوق‌ها دارند ابطال سفارش فروش سهم‌ها این صندوق‌ها بود که توسط سازمان صورت می‌گرفت. آن‌ها گفته‌اند زمانی که شخصی واحدهای خریداری شده خود از صندوق را ابطال می‌کند نیاز به پول دارد و ما تا زمانی که نتوانیم سهام خود را در بازار نقد کنیم توان پرداخت طلب شخص را نداریم.

صندوق‌های سرمایه گذاری انواع مختلفی دارند که صندوق سرمایه‌گذاری مشترک شناخته شده‌ترین آن‌ها در این بازار است. بسیاری از کارشناسان گفته‌اند که مردم به جای ورود مستقیم به بورس، سرمایه خود را وارد صندوق‌های سرمایه گذاری کنند.  

اینکه تصویر کنیم که سهامداران بعد از نقد کردن سهام خود در دوران ریزش به سمت صندوق‌ها حرکت کرده باشند اشتباه است و این گونه نبود، اما در همان دوران تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران واحدهای خود را ابطال کردند تا پول خود را از صندوق خارج کنند

امیری مدیر صندوق کارشناس صندوق‌های سرمایه گذاری و یکی از فعالین در این عرصه می‌گوید این که ما را مانند حقوقی‌های بازار در نظر بگیرند و مانند آن‌ها سفارشات فروش ما را ابطال کنند ناجوانمردانه است چرا که پول موجود در صندوق‌ها پول مردم است.

سجاد امیری تحلیل‌گر بازار سرمایه  در گفتگو با بازار در مورد شرایط کنونی صندوق‌ها با توجه به خبر مجوز افزایش اعتبار به وسیله بانک‌ها گفت: افزایش اعتبارات در کوتاه مدت تاثیری بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نمی‌گذارد اما در بلند مدت با توجه به سیاست‌های خود صندوق می‌تواند موثر باشد. آنچه در عمر صندوق‌های سرمایه گذاری موضوعیت دارد بحث بازدهی صندوق است، اگر این اعتبارات باعث یک گشایش در بهره بازدهی صندوق باشد موثر است در غیر این صورت این اعتبارات مانند تیغ دو لبه‌ای است که اگر درست استفاده نشود ممکن است باعث زیان هم بشود.

امیری اضافه کرد: این اعتبارات یک جایگاه پولی برای صندوق‌ها فراهم می‌کند تا روند کاهش میزان ریزش بازار، جمع کردن صف خرید، افزایش قدرت نقدشوندگی صندوق و جذابیت برای بازار سرمایه را فراهم می‌کند.

این کارشناس صندوق سرمایه گذاری با انتقاد از عدم آگاهی مردم نسبت به ریسک موجود در صندوق افزود: ما فقط به مردم می‌گویم که در صندوق‌ها سرمایه گذاری کنند اما به آن‌ها در مورد ریسک‌های موجود در صندوق(ضریب بتا) چیزی نمی‌گویم و این موضوع سبب می‌شود که سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها را محل بدون ریسک تلقی کنند.

وی یکی از معیارهای انتخاب نوع صندوق سرمایه گذاری را درصد ضریب بتا(شاخصی است از ریسک سیستماتیک یکسرمایه گذاری  یا مجموعه‌ای از دارایی‌های مالی، نسبت به ریسک پرتفوی بازار.) دانست و در مورد آن اظهار کرد: باید ضریب بتا را در کنار تشویق مردم به صندوق‌های سرمایه گذاری تشریح کرد که از نظر تجربی ضریب ۱.۲ برای صندوق معقول و زیر عدد ۱ خطرناک  و اگر ضریب صندوق بتا برای صندوق بالای ۱.۲ باشد نشان از ریسک بالای برای مردم است.

امیری در پاسخ به این سوال که آیا در زمان ریزش بازار و زیان سهامداران در بازار سهام، استقبال از صندوق‌ها بیشتر شد یا نه؟ گفت: اینکه تصویر کنیم که سهامداران بعد از نقد کردن سهام خود در دوران ریزش به سمت صندوق‌ها حرکت کرده باشند اشتباه است و این گونه نبود، اما در همان دوران تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران واحدهای خود را ابطال کردند تا پول خود را از صندوق خارج کنند.

وی اضافه کرد: ما نمی‌توانستیم در دوران منفی واحدهای خود در بازار را بفروشیم و پول مردم را در زمان مقرر که اعلام کرده بودیم بپردازیم و همین موضوع سبب هجمه‌های زیادی به صندوق‌ها شد.

برخورد با صندوق‌های سرمایه گذاری ناجوانمردانه است
این کارشناس یکی از مشکلات صندوق‌های سرمایه گذاری را حقوقی دانستن آن‌ها در بازار می‌داند و در همین رابطه گفت: سازمان در زمان ریزش سفارشات فروش صندوق‌ها را ابطال می‌کرد و با آن‌ها مانند حقوقی‌ها رفتار می‌کرد در حالی که پول موجود در این صندوق‌ها پول مردم است و ما هم جزو افراد حقیقی بازار هستیم. این جوانمردانه نیست که با صندوق‌ها مانند حقوقی‌ها رفتار کنند، ما باید پول ابطال واحدهای مردم را پرداخت کنیم که در صورت عدم فروش سهام چگونه می‌تواند این تقاضا را پاسخ دهیم؟

وی ادامه داد: مجبور شدیم در زمان ابطال به خاطر قولی که به مردم دادیم از پول خودمان درخواست مردم را پاسخ دهیم که امیدوارم با تزریق این اعتبارات بتوانیم در زمان منفی بودن بازار بخشی از درخواست ابطال سرمایه‌گذاران را پاسخ دهیم.

امیری که از این اعتبارات به نام لوریج(اهرم) یاد کرد گفت: نهایت لوریج در ایران  یک به نیم است، بانک‌ به اعتبار صندوق نگاه می‌کند و به همان نسبت به آن اعتبار می‌دهد. به عنوان مثال شما فرض کنید که اعتبار صندوق ۱۰۰هزار میلیارد تومان است، بانک با توجه به این میزان دارایی به صندوق حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان اعتبار می‌دهد و بعد از مدتی آن را با سود حدود ۱۶ درصد دریافت می‌کند.

به گفته او دادن این اعتبارات این فرصت را می‌دهد که صندوق‌ها بتوانند در زمان منفی بازار واحدهای ابطال شده را نقد کنند و به تعهدات خود در زمان منفی جامع عمل بپوشانند.  

امروز ۲آذر شاخص کل با ریزش ۱۷ هزار واحد در جایگاه ۱میلیون ۳۴۹ هزار واحد قرار گرفت که نسبت به روز گذشته ۱.۱۹درصد تغییر داشته است.

کد خبر: ۵۵٬۶۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha