۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
بررسی علل رشد قیمت آهن
رییس سابق اتحادیه آهن و فولاد تشریح کرد

بررسی علل رشد قیمت آهن

آزاد، رییس سابق اتحادیه آهن و فولاد گفت: علت افزایش قیمت‌ها این است که براساس قیمت فوب جهانی به دلار هر کالایی را به ریال تبدیل می‌کنند و به عنوان قیمت پایه ارایه می‌دهند درحالی که این اقدام اشتباه است، ما که واردات نداریم و حتی این کالا را صادر می‌کنیم و قیمت آن در داخل اصلا ربطی به قیمت ارز ندارد.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، محمد آزاد، رییس پیشین اتحادیه آهن و فولاد در مورد آمار منتشر شده درخصوص افزایش سه برابری قیمت تیرآهن گفته است : این آمار نسبت به اواخر سال ۹۸ عنوان شده و آمار درستی است. قیمت بعضی اقلام مثل ورق آهنی حتی چهاربرابر شده، قیمت تیرآهن نیز نزدیک ۳ و نیم برابر شده است. کالایی که کیلویی ۳ تا ۴ هزار تومان بود حالا به کیلویی ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان رسیده است.

 به گفته او علت افزایش قیمت‌ها این است که براساس قیمت فوب جهانی به دلار هر کالایی را به ریال تبدیل می‌کنند و به عنوان قیمت پایه ارایه می‌دهند درحالی که این اقدام اشتباه است، ما که واردات نداریم و حتی این کالا را صادر می‌کنیم و قیمت آن در داخل اصلا ربطی به قیمت ارز ندارد.

این اقدامات باعث افزایش قیمت آهن شده است. با این افزایش قیمت حدود ۲۰درصد از خریداران آهن کاهش یافته و افرادی که قادر به خرید نیستند، فعالیت‌شان را عقب انداخته‌اند. حمیدرضا رستگار، رییس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد نیز در مورد گرانی‌های اخیر در بازار آهن و فولاد می‌گوید: فولاد یکی از کالاهای اساسی و پرکاربرد در هر کشوری است و از جمله کالاهایی محسوب می‌شود که می‌تواند به توسعه کشورهای در حال توسعه کمک کند. آهن و فولاد از کالاهای استراتژیک در کشور ما هم محسوب می‌شوند که در صنایع گوناگون از ساخت و ساز مسکن گرفته تا لوازم خانگی و خودروسازی و صنایع کشاورزی و... کاربرد دارد اما افزایش تحریم‌ها، نوسانات ارزی و رشد نرخ تورم باعث گرانی‌های اخیر شده است.

این فعال حوزه آهن در ادامه به شفاف‌سازی قیمت‌ها اشاره می‌کند و بر این باور است که در بازار آهن رقابت سالم وجود ندارد و در بخش توزیع آهن در بازار مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود. او در این باره می‌گوید: متاسفانه روند توزیع آهن و فولاد در کشور نظام‌مند نیست و برخی تولیدکنندگان بی‌نام و نشان اقدام به توزیع آهن در بازار و نرخ‌گذاری این کالا می‌کنند و همین موضوع باعث به‌هم ریختگی بازار شده است.

کد خبر: ۵۵٬۶۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha