۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
رقابت ۴۰۰ برند در بازار صنعت لبنیات کشور
سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران عنوان کرد

رقابت ۴۰۰ برند در بازار صنعت لبنیات کشور

بنی طبا، سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران گفت: مسئولیت نظام سیاست گذاری را نباید از تولید کننده توقع داشت.

به گزارشر بازار، «سید محمدرضا بنی طبا» افزود: مسئولیت تولید کننده تامین کالای کشور و وظیفه نظام سیاست گذاری حمایت و حراست از قدرت خرید مردم و سبد خانوار است.

وی اظهارداشت: تولید کننده نخستین کسی که از افزایش قیمت تمام شده کالا به خصوص در بازار های رقابتی ضرر می کند.

سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران گفت: هم اکنون در بازار صنعت لبنیات کشور ۴۰۰ برند در حال رقابت با هم هستند.

وی افزود: وقتی هزینه های تولید مثل شیر خام، مواد بسته بندی، حمل و نقل، مالیات بر ارزش افزوده و دستمزد کارگر بر مدار افزایشی قرار می گیرد به تبع محصولات لبنی هم باید افزایش قیمت پیدا کند.

بنی طبا اظهارداشت: متاسفانه افزایش هزینه های تولید در کشور بسیار بالاست از اینرو می طلبد در این زمینه چاره اندیشی اساسی صورت گیرد.

وی ادامه داد: یارانه ای که هم اکنون تحت عنوان حمایت از نهاده های دامی و دامدار در ابتدای زنجیره تولید پرداخت می شود باید به انتهای زنجیره یعنی مصرف‌کننده منتقل شود.

سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران گفت: این روش پرداخت یارانه ضمن عادلانه بودن، ایجاد شفافیت و جلوگیری از رانت و فساد مانع بر هم زدن نظام عرضه و تقاضا نیز خواهد شد.

وی افزود: سال گذشته ۹۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده‌های دامی در کشور هزینه شد اما در نهایت رضایت دامدار، تولیدکننده و مصرف کننده راجلب نکرد.

بنی طبا بیان داشت: ما به التفاوت این ۹۰۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز بازار آزاد رقمی افزون بر ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌شود که نتیجه مطلوبی هم در بر نداشته است.

بنی طبا گفت: در همه دنیا دولت ها از دامداران حمایت می‌کنند اما این حمایت منجر به دخالت در قیمت گذاری و برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا و عدم شفافیت نمی‌شود.

وی افزود: این چرخه اشتباه باید اصلاح شود و اگر نشود در آینده‌ای نه چندان دور با توجه به زیان ده شدن صنعت لبنیات شاهد اضمحلال این صنایع در کشور خواهیم بود.

سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران در ادامه راهکارهای ثبات بازار و در عین حال حفظ و تداوم تولید را اصلاح سیاستگذاری، حذف ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی و اجتناب از قیمت‌گذاری دستوری عنوان کرد.

کد خبر: ۵۵٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha