۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰
تاثیر مثبت توزیع اوراق قرضه بر کاهش نقدینگی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

تاثیر مثبت توزیع اوراق قرضه بر کاهش نقدینگی

مجتهد، کارشناس اقتصادی، سیاست بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه دولت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: توزیع اوراق قرضه دولتی با کاهش رشد نقدینگی به کنترل نرخ تورم کمک خواهد کرد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، رئیس بانک مرکزی معتقد است کنترل همزمان نرخ تورم، نقدینگی و نرخ ارز و مراقبت از سایر بازارها و نیز حمایت از جهش تولید شرایط پیچیده‌ای را برای بانک مرکزی و نظام بانکی ایجاد کرده است. از سوی دیگر، کرونا، تحریم، تولید نامتوازن و آسیب‌پذیری بخش واردات و صادرات به چالش‌های وضعیت کنونی دامن زده است. در این شرایط، باید این کلاف هزارپیچ را از هم گشود و یک به یک گره‌های آن را باز کرد. اما آیا این کار ممکن است؟ بهترین راهکار برای دستیابی همزمان به همه اولویت‌ها چیست؟ آیا می‌توان در شرایط امروز اقتصاد کشور به طور همزمان و یکپارچه تورم را مهار کرد، ‌نقدینگی را هدایت کرد، اثر تحریم‌ها و نرخ ارز را خنثی کرد و دولت و مجلس را به مسیر درست سیاست‌گذاری اقتصادی و اجتماعی کشاند؟

 احمد مجتهد، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این‌باره توضیحاتی داد و اظهار کرد: اگر ما بتوانیم تورم را کنترل کنیم، دقیقاً به هدف دیگرمان که کنترل نرخ ارز است، می‌رسیم.

وی ادامه داد: چند عامل در تغییرات نرخ ارز موثر هستند اما یکی از عوامل مهم آن تورم است و انتظارات مردم در مورد شرایط سیاسی و اقتصادی هم از عوامل بسیار مهمی است که در نوسانات نرخ ارز دخالت دارد.

مجتهد افزود: بنابراین در راستای وظیفه اصلی بانک مرکزی که حفظ ارزش پول ملی است، کنترل نرخ تورم در اولویت قرار دارد. اگر کنترل نرخ تورم صورت پذیرد منجر به کاهش قیمت‌ها و کاهش نرخ ارز می‌شود؛ لذا اگر انتظار تاثیر در سر این پیکان را داریم نمی‌شود از ابتدای پیکان یعنی کنترل تورم غافل شویم و در این رابطه بانک مرکزی اقدامی انجام ندهد.

وی یکی از منشاءهای تورم را در ساختار بودجه دانست و اظهار کرد: تورم بیشتر از کسری بودجه دولت‌ها ناشی می‌شود و در این رابطه مهم است بدانیم که چگونه می‌شود کسری بودجه دولت را جبران کرد که تبعات اقتصادی کمتری داشته باشد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: کاری که بانک مرکزی در این رابطه انجام داده است، فروش اوراق قرضه است که به این ترتیب رشد نقدینگی را کاهش دهد و نگذارد به افزایش تورم دامن بزند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی ایران با بیان اینکه توزیع اوراق قرضه دولتی سیاست درستی بوده است، یادآور شد: به نظر من، کار بانک مرکزی در این رابطه صحیح بوده و اثرات آن هم دیده شده است. این مسئله که انجام پذیرفت باعث شد رشد نقدینگی کاهش پیدا کند و حتی در فعالیت بانک‌ها هم اثر گذاشته است. چون بخشی از فروش اوراق قرضه به بانک‌ها صورت گرفته و آنها طبق دستورالعمل بانک مرکزی موظف‌ شده‌اند ۳ درصد از منابع سپرده‌های خودشان را به خرید اوراق قرضه اختصاص دهند.

مجتهد در پایان افزود: سیاست‌های بانک مرکزی در راستای کنترل نقدینگی باعث شده است تا منابع بانک‌ها در حقیقت کم شود و در این شرایط هدف بانک مرکزی که در رابطه با کاهش میزان نقدینگی و مدیریت آن است، محقق شده است که در درازمدت به کنترل تورم می‌انجامد.

کد خبر: ۵۵٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha