۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
زنجیره تولید فولاد رانتی است/ خبر خوش برای تولیدکنندگان لوازم خانگی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با بازار:

زنجیره تولید فولاد رانتی است/ خبر خوش برای تولیدکنندگان لوازم خانگی

جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر لوازم خانگی خارجی جزو کالاهایی باشد که واردات آن، ممنوع اعلام شده است؛ کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می توانند به موضوع واردات لوازم خانگی ورود کنند تا مانع عرضه این محصولات به بازار شوند.

سجاد صفری؛ بازار: «علی جدی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که زنجیره تولید فولاد با مشکلات عدیده ای روبرو است و برای بهبود شرایط زنجیره تولید فولاد بایستی چه اقداماتی انجام بگیرد؟ اظهار داشت: زنجیره تولید فولاد کشور در زمینه تهیه مواد اولیه و فروش محصولات با مشکلاتی روبرو است و کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای رفع این مشکلات، آیین نامه ای را تدوین کرده است که این آیین نامه به صحن مجلس تحویل داده خواهد شد و در صورتی که نمایندگان مجلس به آن رای بدهند تصویب و ابلاغ خواهد شد.

وی افزود: تولید در ابتدای زنجیره تولید فولاد نسبت به انتهای آن، بیشتر است؛ به عبارتی، میزان تولید شمس آلومینیوم در کشور، حدود ۲ برابر میزان مصرف آن است. لذا تولیدکنندگان نباید در تهیه مواد اولیه با مشکل روبرو باشند. متاسفانه، یک فضای رانتی در زنجیره تولید فولاد بوجود آمده است و عرضه مواد اولیه، شفاف نیست.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: طبق آیین نامه ای که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تدوین شده است مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان بایستی در بورس کالا عرضه بشود و چون عرضه بیشتر از تقاضا خواهد بود باعث می شود مشکلات تولیدکنندگان محصولات فولادی برای تهیه مواد اولیه، کمتر شود.

خیلی از تولید کنندگان به دلیل عدم مواد اولیه با ظرفیت پایین کار می کنند
جدی در ادامه با اشاره به بهبود بازار فولاد، گفت: وقتی که مواد اولیه در بورس کالا عرضه بشود تولیدکنندگان می توانند به اندازه مورد نیاز، مواد اولیه، تهیه کنند که این موضوع به بهبود بازار تولید محصولات فولادی کمک خواهد کرد. در حال حاضر، بسیاری از تولیدکنندگان، بخاطر اینکه به اندازه کافی، مواد اولیه در اختیار ندارند با ظرفیت های پایین مشغول به کار هستند و وقتی که مواد اولیه به اندازه در اختیار آنها قرار بگیرد می توانند با ظرفیت حداکثری به فعالیت خود ادامه بدهند.

وی تاکید کرد: عرضه مواد اولیه مورد نیاز زنجیره تولید فولاد در بورس کالا باعث خواهد شد افرادی که رانت دارند و از این طریق، مواد اولیه را به تولیدکنندگان ارائه می دهند حذف شوند و دست دلالان از این بازار کوتاه بشود و مزیت دیگر عرضه مواد اولیه در بورس کالا این است که با حذف دلالان، مواد اولیه با قیمت پایین تری در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد گرفت و این موضوع باعث می شود قیمت تمام شده محصولات فولادی کاهش یابد و با قیمتی مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار بگیرد.

جدی درخصوص صادرات فولاد، گفت: تولیدکنندگان محصولات فولادی می توانند از طریق بورس کالا محصولات خود را عرضه کنند و مازاد تولید را به خارج از کشور، صادر کنند.

نباید اجازه واردات لوازم خانگی را داد
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که تولیدکنندگان لوازم خانگی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند و علاوه براین، قرار است ۴۲۰ کانتیر لوازم خانگی وارداتی از گمرک شهید رجایی ترخیص بشود و این مشکلات تولیدکنندگان را بیشتر خواهد کرد؛ مجلس برای بهبود اوضاع صنعت لوازم خانگی چه اقداماتی را انجام خواهد داد؟ به بازار، گفت: یکی از مشکلاتی که تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی با آن روبرو هستند تهیه مواد اولیه و تهیه ورق فولادی است و با اجرای طرح کمیسیون صنایع درخصوص عرضه مواد اولیه در بورس کالا تولیدکنندگان می توانند از این طریق، مواد اولیه مورد نیاز خود را تهیه کنند.

جدی اظهار داشت: وقتی تولیدکنندگان داخلی با تحمل سختی ها و مشقت های بسیار در عرصه تولید لوازم خانگی تلاش می کنند و باتوجه به اینکه تاکنون، توانسته اند نیاز بازار را تامین کنند؛ نباید اجازه داده شود که محصولات خارجی مشابه تولید داخل، وارد کشور بشود و اگر واردات محصولات لوازم خانگی جزو کالاهایی است که واردات آن، ممنوع، اعلام شده، بایستی جلوی عرضه آن به بازار گرفته بشود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی در سراسر کشور به دلیل برخی از مشکلات موجود در عرصه تولید و صنعت کشور با ظرفیت های پایین مشغول به کار هستند و واردات لوازم خانگی می تواند به تولیدکنندگان داخلی، ضربه سنگینی وارد کند.

جدی افزود: اگر تولیدکنندگان داخلی قادر نیستند که نیاز بازار را تامین کنند بایستی به مشکلات آن ها رسیدگی شود و چاره کار این نیست که با واردات لوازم خانگی نیاز بازار را تامین کرد؛ بلکه بایستی از تولیدکنندگان حمایت بشود و در راستای رفع مشکلات آن ها اقدام بشود تا بتوانند ظرفیت واحد تولیدی و صنعتی خود را افزایش بدهند.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: اگر لوازم خانگی خارجی جزو کالاهایی باشد که واردات آن، ممنوع اعلام شده است؛ کمیسیون صنایع و معادن و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می توانند به این موضوع ورود کنند تا مانع عرضه این محصولات به بازار شوند.

سازمان حمایت و تعزیرات بر قیمت ها نظارت کنند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که قیمت کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم چه زمانی که نرخ ارز ۳۲ هزار تومان بود و چه الان که نرخ ارز حدود ۲۶ هزار تومان است تفاوتی نداشته است و کمیسیون صنایع و معادن، درخصوص کاهش قیمت کالاهای مصرفی چه اقداماتی را در دستور کار قرار خواهد داد؟ به بازار، گفت: کالاهایی که قیمت آن ها بستگی به نرخ دلار دارد بایستی با کاهش قیمت دلار در بازار، قیمت آن ها نیز، کاهش یابد و نیاز است سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی در این خصوص ورود کنند و بر قیمت کالاها نظارت داشته باشند.

جدی اظهار داشت: سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی بایستی بر کنترل قیمت کالاها نظارت داشته باشند تا در حق مصرف کنندگان اجحاف نشود و اگر این نهادها در کنترل قیمت کالاها کوتاهی کنند کمیسیون صنایع و معادن مجلس به مدیران آن ها تذکر خواهد داد.

وی در ادامه در خصوص عملکرد «علیرضا رزم حسینی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: حدود ۲ ماه است که رزم حسینی سکانداری وزارت صمت را برعهده گرفته اند و در این مدت، عملکرد قابل قبولی داشته اند و در بسیاری از حوزه ها و برای بهبود شرایط، بصورت میدانی ورود کرده است؛ هر چند وزارت متبوع رزم حسینی، وازتخانه گسترده ای است و کار در این وزارتخانه، دشوار است ولی اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس با نگاهی به عملکرد ایشان از روند کار، رضایت دارند.

جدی در پایان، بیان کرد: کمیسیون صنایع و معادن انتظار داشت که رزم حسینی به رسوبات کالاها در گمرکات کشور ورود کند که وی به این موضوع، ورود کردند و برای ترخیص کالاها اقدامات مناسبی را انجام داده اند و انتظار این است که وی به موضوع قیمت خودرو، قیمت کالاهای اساسی و کنترل بازار ورود کند تا اوضاع جامعه، بهتر از شرایط کنونی شود.

کد خبر: ۵۵٬۶۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha