۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
تأثیر شیوه‌نامه نهاوندیان روی سهم فولادی‌ها در بازار/ دولت دست از دخالت بردارد
بازار گزارش می دهد؛

تأثیر شیوه‌نامه نهاوندیان روی سهم فولادی‌ها در بازار/ دولت دست از دخالت بردارد

یک کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر شیوه‌نامه تنظیم عرضه و تقاضای بازار فولاد از طرف معاونت اقتصادی رئیس جمهور روی بازار سرمایه توضیحاتی داد و مطرح کرد: دولت هنوز از قیمت‌گذاری‌های دستوری چندین ساله خود درس عبرت نگرفته است.

رامین کیانی؛ بازار: مدت زیادی از ابلاغ آن نمی‌گذرد. چهارشنبه هفته گذشته بود که نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور نسخه خودش را که مهر و امضا شده بود، برای بازار فولاد کشور تجویز کرد و آن را به دست وزارتخانه صمت بی سمت داد تا داروهایش را تهیه کند اما از آن روز به بعد تب کوره‌های شمش‌کاران بالا رفت و تولیکنندگان نورد هم خوشحال از اینکه پایشان به خارج از کشور باز شده، از این نسخه حمایت کردند و جیبشان را برای سرازیر شدن پول بیشتر باز کردند اما همه این‌ها در بورس به خیال باطل تبدیل شد و این سنگ آهنی‌ها بودند که با روی خوش همه مواجه شدند.

روز اول معاملات بورس، پس از شنیده شدن خبر ابلاغ شیوه‌نامه جدید عرضه و تقاضای بازار فولاد کشور چندان روز خوبی برای صنایع فولادی نبود. به گفته کارشناسان خبر تصویب این شیوه‌نامه به عنوان قانون برای تولیدکنندگان فولاد باعث خواهد شد که قیمت سنگ آهن و در نتیجه سودآوری این شرکت‌ها بالا برود اما در مقابل تولیدکنندگان شمش و میلگرد سود کمتری به دست آورند و سر مشتریان این شرکت‌ها بی‌کلاه بماند و به همین دلیل هم سهام فولادی‌ها افت شدیدی در بورس داشت.

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره ابلاغ شیوه‌نامه عرضه و تقاضای فولاد گفت: متأسفانه، دولت هنوز درباره قیمت‌گذاری دستوری که طی چند سال اخیر اتفاق افتاده، درس عبرت نگرفته است و جفایی که به سهامداران خرد وارد می‌شود نادیده گرفته می‌شود چراکه عمده سهامداران سنگ آهن متعلق به صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های سرمایه گزاری و همچنین سهام عدالت است.

وی افزود: متأسفانه، با دلایل غیر منطقی و غیر قابل توجیه، دستوری جدید در معاملات فولاد مطرح شده است که قرار است رینگ این صنعت را با ۲۰ درصد تخفیف لحاظ شود و مشخص نیست که این تخفیف از جیب سهامداران به چه کسی تخفیف داده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تأکید بر اینکه جُور اصلی بودجه سرمایه دولت را بازار سرمایه به دوش کشیده است، تصریح کرد: دولت ۵۵ هزار میلیارد تومان اوراق، ۳۵ هزار میلیارد تومان سهام در بازار سرمایه به فورش رساند و ۱۰ هزار میلیارد تومان هم مالیات ناشی از نقل و انتقال سهام در این بازار به دست آورده است و در مجموع، دولت از بازار سرمایه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است.

دلبری ادامه داد: حداقل انتظار از دولت این است که در تصمیم‌گیری در بازار سرمایه کمی متعادل‌تر برخورد کند.

وی در رابطه با تأثیر این شیوه‌نامه روی سهام شرکت‌های فولادی گفت: این شیوه‌نامه روی شرکت‌هایی که از کنسانتره استفاده می‌کنند، تأثیر بیشتری خواهد گذاشت و فولادسازانی که در زنجیره فولاد سهام دارند، تأثیرشان کمتر خواهد بود و شرکت‌هایی که در استخراج سنگ آهن فعالیت می‌کنند، سود بیشتری خواهند برد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: نکته مثبت درباره این شیوه‌نامه این است که تمام محصولات زنجیره فولادی وارد بورس کالا می‌شود و در کل می‌توان گفت صنعت فلزات و کانی‌ها جزو مهم‌ترین صنایع در بازار سرمایه هستند و سرمایه‌گذاری‌های متعلق به این صنایع هم جزو بزرگترین هلدینگ‌های تالار شیشه‌ای هستند.

دلبری درباره روند معاملات در بورس تصریح کرد: بازار دوباره با ابهام بزرگی روبه‌رو شده است و این ابهامات باید زودتر شفاف‌سازی شود اما با توجه به تعطیلات دو هفته‌ای، به نظر می‌رسد حجم معاملات بالاتر خواهد رفت اما بعید است که قیمت سهم‌ها به سقف‌های قبلی برسند ولی با توجه به آرامش در بازارهای جهانی و ثبات نرخ‌ها در این بازار، خریداران قوی در روندهای منفی پیدا خواهند شد.

وی در پایان درباره ریسک‌های بورس گفت: تنها ریسک‌های بازار نرخ سود بین بانکی، دخالت‌های دولت در قیمت‌گذاری و همچنین نحوه عرضه سهام دولت خواهد بود که باید هرچه زودتر تعیین تکلیف بشوند.

کد خبر: ۵۵٬۵۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha