۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
 بورس کم ریسک‌ترین بازار در نقدشوندگی است
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

بورس کم ریسک‌ترین بازار در نقدشوندگی است

آقابزرگی می گوید کماکان ارزیابی از وضعیت بورس نشان می دهد که پیش روترین و پر بازده ترین و کم ریسک ترین بازار در موضوعات نقدشوندگی و قانونمندی و در موضوع شفافیت بدون تردید بازار بورس است.

حمیدرضا پیرهادی، گروه بورس: اگر هفته جاری نیز روندی مثبت و متعادل داشته باشد می تواند گفت که بازار سهام اکنون نزدیک به دو هفته است که با صعود و نزولی معمولی، خیال سهامداران را راحت کرده است. بازار سرمایه امروز را نیز سبزپوش آغاز کرد و امروز در جریان معاملات بازار سهام عرضه در برخی نمادها بیشتر شد و شاخص کل نیز به همین دلیل عقبگردی جزئی داشت. حال باید دید این رویه ثابت می ماند؟

دلیل اصلی تغییر جهت بورس از منفی به مثبت
فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در تشریح این سوال به «خبرنگار بازار» بیان کرد: دلیل اصلی تغییر جهت بازار از شرایط دو سه ماه قبل عمدتا به نظام اصلاح قیمت برمیگردد و به صورت درونزا خود انتظام، نظام اصلاح قیمت موجب ایجاد تعادل نسبی در بازار شده است. تعادل نسبی به این معنی که یک نقطه ای مشخص شده و از این به بعد مجددا یک مدار صعودی مثل ۳،۴ ماهه نخست سال داشتیم، نیست.

وی ادامه داد: افزایش و فاصله بیش از اندازه ارزش ذاتی و ارزش روز سهام به اقتضای شرایط و با توجه به تغییر مولفه های اثر گذار به مرور زمان این اصلاحات را به وجود آورد.

این کارشناس تصریح کرد: ورود به مدار تعادلی نباید لزوما به این معنی منتهی شود که نقطه استارتی مانند ابتدای سال ۹۹ داشته باشیم و باوجود پر رنگ کردن نقش بازارگردانان برای جمع آوری صف های فروش که در حال حاضر باید معطوف به کنترل خرید باشد، از این موضوع غافل نشویم. چرا که این خریدها ممکن است بعدها موجب دردسر شود. همانطور که در چند ماه گذشته تجربه این موضوع را داشتیم.

آقابزرگی درتکمیل تحلیل خود می گوید: عامل اساسی برای تغییر حال و فضای بازار، اصلاح قیمت ها بوده است و توجه ویژه ای هم باید به نرخ ارز که بدون تردید بزرگترین عامل برای اقبال از بازار در سال ۹۹ بوده است، داشته باشیم. درحال حاضر با روند ثابت و ایستایی که ارز پیدا کرده و کاهش دامنه نوسان آن طی روزهای اخیر که تقریبا یک روند ملایم و رو به نزول را تجربه می کند، موجب می شود تا به مرور زمان در ماحصل محاسبه سود و زیان شرکت ها و صنایع بورسی موثر و به واقعیت نزدیک شود.

او بیان کرد: پیش از این بازار سهام با نرخ های ارز نیمایی ۱۱ و ۴ هزار تومان محاسبه می شد و با اصلاح این روند به مرور زمان به نقطه ای می رسیم که نشان دهنده سود عملیات شرکت ها و صنایع است که متاثر از آثار تورمی در شرکت است. بدین معنی که تورم موجب افزایش سود شرکت ها می شود که این موضوع رابطه مستقیمی با افزایش قیمت سهام شرکت ها دارد.

کپتال مارکت بورس چقدر است؟
فعال بازار سرمایه معتقد است که به دلیل همین انتظارات و محاسبات تورمی بود که بورس یک مدار صعودی را طی کرد و در حال حاضر بیش از ۱۶۵ درصد بازدهی را ثبت کرده ایم و فکر می کنم در بهترین حالت، انتظار داشته باشیم که اگر شاخص ما در ابتدای سال مثلا حدود پانصد و دو هزار واحد بوده است و تا انتهای سال اگر با ۱۸۰ درصد سود محاسبه کنیم شاخص نباید بیش از یک میلیون و هفتصد هزار واحد بالا رود.

آقابزرگی گفت: این موضوع بنا بر اطلاعات پیش بینی شده سود شرکت ها که حدود ۱۶۰ هزار میلیارد تومان است و کپتال مارکت ما که مجموعا در بورس و فرابورس نزدیک به ۶ هزار هزار میلیارد تومان است، برای اینکه تناسب معقولی داشته باشند باید این عدد را سقف بازدهی تا اسفند ماه  ۹۹ بدانیم. البته با فرض ثابت ماندن شرایط حال حاضر و موارد اثر گذار در بازار.

وی ابراز کرد: اما کماکان ارزیابی از وضعیت بورس نشان می دهد که پیش روترین و پر بازده ترین و کم ریسک ترین بازار در موضوعات نقدشوندگی و قانونمندی و در موضوع شفافیت بدون تردید بازار بورس است.

این کارشناس تاکید کرد که سرمایه گذاران توجه داشته باشند اصول اولیه مثل تکمیل آگاهی، دانش، خدمات مشاوره ای و تخصصی با چشم انداز میان مدت و بلند مدت در دستور کار قرار دهند تا دیگر شاهد اتفاقی که در چند ماه پیش برای برخی از سرمایه گذارانی که تازه وارد بازار شده بودند، نباشیم و این درمورد کلیه نمادها و کلیه سهام ها اعم از تاثیر گذاران روی شاخص یا غیر تاثیر گذار صدق می کند.

او درمورد قفل بودن و باز شدن سهام شستا و تاثیر بر شاخص کل بورس تشریح کرد: به هرحال شستا حدود ۵،۶ درصد کل مارکت ما را در بر میگرد و سهام بزرگ و ارزنده ای است. اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هیچ سهام و صنایعی نباید با این ساز و کار فعلی که ما در بازار سرمایه داریم اجازه داشته باشند مرتبا به صورت یک سویه صف های عریض و طویل خرید و فروش ایجاد کنند.

بازارگردان بورس وجود دارد
آقابزرگی ابراز کرد: مکانیزم بازار گردانی باید توام با بازار سازی باشد. ما مارکت میکر و بازگردان داریم. رکن بازارساز متولی نزدیک کردن ارزش ذاتی به ارزش روز سهام است. بنابراین اگر فاصله ای چه در عدم تطابق اطلاعات حال حاضر بازار و چه عوامل اثر گذار بر وضعیت اقتصادی و وضعیت موجود شرکت ندارد، در اینجا وظیفه میکر مارکت است که نقش خود را ایفا کند و قیمت سهم را به قیمت ارزش ذاتی نزدیک کند

این کارشناس بازار سرمایه درانتها یادآور می شود که تمام نمادها بایستی با این رویه جلو بروند و سازمان بورس نیز باید این انتظار و وظیفه را از تک تک سهامدار عمده ناشرین داشته باشد.

کد خبر: ۵۵٬۵۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha