۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
باید برای بازار لیدرمحور تاسف خورد/ روند طولانی مدت بازار سرمایه مثبت است
تحلیل هفته پیش رو بورس به بیان کارشناس؛

باید برای بازار لیدرمحور تاسف خورد/ روند طولانی مدت بازار سرمایه مثبت است

یک کارشناس بازار سرمایه هفته جاری را هفته مثبتی برای بازار سرمایه معرفی کرد و دلیل افت برخی از سهم‌ها در روز نخست هفته معاملات را تغییر سهامداری آن‌ها دانست.

رامین کیانی؛ بازار: بازار سرمایه امروز شاهد افت و خیز فراوانی بود چون شاخص کل بورس در ابتدای معاملات دیروز بیش از ۲۹ هزار واحد افزایش داشت اما این روند چندان پایدار نبود و پای شاخص از بالاترین نقطه روز خود سر خورد و به پایین افتاد و صعود خود را آهسته و پیوسته ادامه داد اما با این وجود، روند کلی بازار سهام صعودی بود و سهامداران را در ساعت بسته شدن معاملات چندان ناامید نکرد. به گفته کارشناسان مسائلی از جمله رنج قیمتی دلار بین ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان و جلوگیری بانک مرکزی از افزایش سود سپرده بانکی را از عوامل رشد شاخص کل هستند. امروز هم بازار منفی بود و ریزش بیش از ۱۷ هزار واحدی را تجربه کرد.

علاوه بر این، از نظر بسیاری از کارشناسان، ابلاغ شیوه‌نامه عرضه و تقاضای بازار فولاد باعث شده است تا سهام شرکت‌های معدنی که قرار است از این پس، محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند بی‌تأثیر در سهام شرکت‌های معدنی نبوده است چراکه این شرکت‌ها درآمد بیشتری نسبت به فعالیت‌های سابقه خود خواهند داشت و از طرفی، کم شدن صادرات و پایین‌تر آمدن شرکت‌های فولادی، باعث افت قیمت سهام این شرکت‌ها در بورس شد که تأثیر این مسئله به طور کامل پس از اجرایی شدن شیوه‌نامه در بورس کالا مشخص خواهد شد.

روند شاخص کل مثبت است
علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه و عضو هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار درباره روند معاملات دیروز بازار سرمایه گفت: روند شاخص کل، یک روند مثبت است و در روزهایی که حجم معاملات بالا است، شاهد افزایش میزان عرضه هم خواهیم بود ولی به طور کلی، چون روند در بلند مدت صعودی است ، از لرزه‌ها در شاخص کل نباید نگران باشیم به خصوص زمانی که ریسک خاصی به جز مسئله بودجه تا پایان سال پیش رو نداریم.

وی افزود: علاوه بر این، اصلاح سهام در میان سهم شرکت‌های فلزاتی در بورس هم اتفاق افتاده است و صرفاً باید در روند معاملات، به حجم آن‌ها نگاه کنیم و باید گفت که حجم معاملات امروز، حجم بی‌نظیری در یکی، دو ماه گذشته بوده است و این روند به نفع بازار است و ممکن است برخی در یک سود ۱۰ تا ۲۰ درصدی باشند که در دو هفته اخیر با توجه به مقاومت ایمنی ۴۰۰ هزار واحدی شاخص امروز سهام خود را عرضه کرده باشند ولی این موارد نباید سهامداران را نگران کند چراکه روند پیش رو تا پایان سال صعودی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره اثر شیوه‌نامه تعیین قیمت فولاد روی شاخص کل بورس گفت: شیوه‌نامه جدید تعیین قیمت محصولات فولادی در انتهای هفته گذشته منتشر شد و اگر قرار بود این خبر روی روند بازار اثر بگذارد باید در ابتدای صبح اثر می‌گذاشت کما آنکه اثر خود را در سهم شرکت‌های معدنی گذاشت و سهام معادن سنگ آهن در بورس کالا با افزایش قیمت مواجه شد و در این گروه اثر مختص خود را گذاشت.

باید برای بازار لیدرمحور تاسف خورد
تاجبر با ابراز تأسف از اینکه بازار سرمایه کشور لیدر محور است، افزود: بهانه عرضه در بورس، همزمان با عرضه برخی از لیدرها و سهامداران عمده اتفاق می‌افتد و از نمونه آن‌های می‌توان سهام «ایران خودرو» را نام برد چون اتفاقی که امروز در نماد این شرکت افتاد طبیعی نبود و رنجی غیرعادی داشت که ناظر بازار هم آن را ندید گرفت که با این اتفاق بسیار کوچک، کل بازار با عرضه مواجه شد.

اوضاع سهم های خودرویی چگونه است؟
عضو هیئت مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار تصریح کرد: سهم خودرویی‌ها هفته گذشته، اصلاح خیلی شدیدی داشت و به دلیل همین اصلاح بیشتر سهم شرکت‌های خودروسازی رشد قیمت داشتند و طبیعی است که پس از این مدت مثبت بودن سهام، استراحتی داشته باشند و تغییر سهامداری در حجم بالا در آن‌ها اتفاق بیفتد و مهم‌ترین اتفاق نسبت به این گروه، عرضه خودرو در بورس کالا است که می‌تواند صنعت خودرو را متحول کند.

وی در پایان گفت: این هفته تقابل عرضه و تقاضا زیاد خواهد بود و به نظر می‌رسد بازار دوباره روی ریل صعودی قرار خواهد گرفت ولی در میان مدت، پارامترهای موجود در بودجه مانند نرخ انرژی، حق انتفاء معادن، نرخ نفت و نرخ دلار می‌تواند روی بازار اثر بگذارد و تا زمان تعیین شدن بودجه سرمایه‌گذاری در میان مدت سرمایه‌گذاران را دچار احتیاط خواهد کرد.

کد خبر: ۵۵٬۵۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha