۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
پیش بینی کاهش رشد اقتصادی آمریکا
بانک «جی پی مورگان» اعلام کرد

پیش بینی کاهش رشد اقتصادی آمریکا

بانک آمریکایی جی پی مورگان اعلام کرد رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه نخست سال آینده، به سبب تشدید شیوع کرونا یک درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش بازار، چند مؤسسه تحقیقات سرمایه گذاری پیش بینی کردند: رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه نخست سال آینده، ممکن است کندتر یا حتی منفی شود.

این وضع ممکن است به سبب افزایش موارد ابتلای افراد به ویروس کرونا، محدودیت‌های جدیداً اعمال شده درباره تردد افراد و نیز اقدامات ضعیف درباره ارائه کمک‌های مالی به وجود آید.

بانک آمریکایی جی پی مورگان روز جمعه در یادداشتی برای مشتریان خود نوشت: رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه نخست سال آینده، به سبب تشدید شیوع کرونا یک درصد کاهش می‌یابد. این در حالی است که پیش بینی می‌شود اقتصاد آمریکا در سه ماهه چهارم امسال ۲/۸ درصد افزایش داشته باشد.

این بانک سرمایه گذاری قبلا پیش بینی کرده بود اقتصاد آمریکا به سبب ارائه شدن مشوق‌های مالی بیشتر، رشد سالانه ۲ تا ۳ درصدی را از سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ تا سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ داشته باشد.

موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا اخیراً به شدت افزایش یافته است. تعدادی از دولت‌های محلی، مقررات منع رفت و آمد را مجدداً به اجرا درآورده اند یا مدارس را تعطیل کردند تا بتوانند شیوع کرونا را کنترل کنند.

موسسه‌های تحقیقاتی دیگری نیز به وجود آمدن مشکلات برای اقتصاد آمریکا را مطرح کرده اند، ولی جی پی مورگان نخستین موسسه مهمی بود که رشد منفی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ را پیش بینی کرد.

بخش تحقیقات جهانی بانک آمریکا جمعه بدون ارائه توضیحات بیشتر اعلام کرد منقضی شدن برنامه‌های بیمه بیکاری فدرال در پایان ماه دسامبر می تواند موجب کاهش تا یک و نیم درصدی رشد اقتصادی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ شود.

مسئولان بانک آمریکا همچنین هشدار دادند پایان یافتن برنامه‌های کمک رسانی برای مقابله با شروع کرونا و فقدان کمک‌های مالی بیشتر، اوضاع را وخیم‌تر می‌کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه تصمیم گرفت تسهیلات فدرال از طریق استفاده از منابع مالی «قانون کمک رسانی و امنیت اقتصادی» فدرال را که ۳۱ دسامبر منقضی می‌شود تمدید نکند. این وضعیت موجب نگرانی سرمایه گذاران درخصوص دورنمای رشد و ثبات بازار شده است.

موسسه یو بی اس اعلام کرد آمریکا ممکن است یک بسته کمکی دیگر به ارزش ۵۰۰ میلیارد تا یک تریلیون دلار را اجرا کند.

بانک آمریکا اعلام کرد کنگره احتمالا یک بسته ۵۰۰ میلیارد تا یک تریلیون دلاری را در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ اجرا می کند تا بتواند کاهش بودجه‌های برنامه‌های کمک مالی رو به انقضا را تامین کند و نیز به حمایت از رشد اقتصادی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ بپردازد.

با وجود این، میزان کمک بسته مالی به نظر میرسد بسیار کمتر از حدود دو تریلیون دلاری باشد که زمانی نزدیک بود پیش از برگزاری انتخابات سراسری آمریکا در اوایل نوامبر اعلام شود.

کد خبر: ۵۵٬۵۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha