۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
تنها گزینه سرمایه گذاری در آذر ماه بورس است/ پول هوشمند به بورس وارد شده است
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

تنها گزینه سرمایه گذاری در آذر ماه بورس است/ پول هوشمند به بورس وارد شده است

کرداری معتقد است که درهفته اخیر بیشتر افرادی که دارای نقدینگی بودند و قصد سرمایه گذاری و حفاظت پول خود در برابر تورم داشتند وارد عمل شدند و بازارهای موازی جذابیت خاصی برای سرمایه گذاری ندارد. بنابراین تنها گزینه باقی مانده مجددا بازار سرمایه است.

حمیدرضا پیرهادی؛ بازار: هفته گذشته بازار سهام مثبت آغاز و مثبت هم به پایان رسید. کارشناسان نیز با تحلیل روند سبزپوش بازار، این نوید را دادند که ممکن است روزهای تعادلی بورس بازگردد. هفته گذشته بازار سرمایه هفته خوبی را پس از مدت ها پشت سر گذاشت و شاخص کل با افزایش ارتفاع به کانال ۱.۳ میلیون واحدی وارد شد. تعداد نمادها با صف خرید رشد داشت و ارزش معاملات نیز به رقم های بالایی رسید.

امروز در پیش گشایش بازار از ۶۵۱ نماد حدود ۲۴۳ نماد (۳۷ درصد) با صف خرید و حدود ۱۱۲ نماد (۱۷ درصد) نیز با صف فروش رو به رو بودند.

درنهایت شاخص کل با رشد ۲۱ هزار و ۲۴۰واحدی، (۱.۶ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۳۶۶هزار واحدی قرار گرفت. شاخص‌ هم وزن ۰.۶درصدی رشد کرد و ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس به حدود ۲۱هزار و ۱۴۰میلیارد تومان رسید.در بررسی بیشتر با یکی از کارشناسان این حوزه به گفتگو پرداختیم.

پول هوشمند وارد بورس شده است
سعید کرداری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار درمورد روند مثبت هفته گذشته بورس و بهترین نحوه معامله در شرایط فعلی می گوید: بهترین کار در این ماه این است که در بازار سرمایه گذاری کنید. ازطرفی قیمت ها به یک سطح از حمایت رسیدند و اکنون با توجه به افتی که داشتند به جذابیت خوبی رسیده اند. ازطرف دیگر سطح حمایت شاخص بر یک میلیون دویست بود که انتظار میرفت در این عدد حمایت شود و این اتفاق هم افتاد.

وی با اشاره به دلایل مثبت شدن روند بازار افزود: از دیگر دلایل اصلی این موضوع می‌توان روند نرخ ارز را نام برد. در این روزها روند دلار به گونه ای است که پیش بینی تورمی نداریم و اکنون بازار منتظر پایین آمدن قیمت های ارز هستند و همینطور قیمت سکه هم به تناسب آن پایین میاید و این موجب از دست رفتن بازارهای موازی شده است.

این کارشناس تاکید کرد: درهفته اخیر بیشتر افرادی که دارای نقدینگی بودند و قصد سرمایه گذاری و حفاظت پول خود در برابر تورم داشتند دو حالت دارد. نخست اینکه احتمال دارد به سمت سپرده های بانکی بروند که سپرده های بانکی هم همانطور که مشخص شد بالاتر از ۲۰ درصد نخواهد رفت و همتی، رییس بانک مرکزی این قول را داد که نرخ سود بین بانکی نهایتا ۲۰ درصد خواهد بود. به همین جهت جذابیت خاصی برای سرمایه گذاری ندارد.

کرداری اشاره کرد: باتوجه به اینکه نرخ تورمی در کشور ما قطعا بالای ۲۰ درصد خواهد بود و از آنجا که مردم خواهان حفظ سرمایه خود هستند تنها گزینه باقی مانده مجددا بازار سرمایه است. چرا که در چند ماه گذشته هم افت قابل توجهی داشته و هم سود دهی شرکت ها با توجه به ثابت ماندن نرخ ارز بر ۲۶ تومان، بسیار مناسب است و گزارش های خوبی ارائه دادند.

پیشنهادم برای افرادی که تمایل به حضور مستقیم در بازار دارند این است که بیشتر به سمت سهم هایی که بنیاد قوی تری دارند و سود دهی های خوبی داشتند، یعنی EPS های خوبی دارند برای خرید بروند

هفته سبزی خواهیم داشت
فعال بازار سرمایه می گوید که به همین دلیل در هفته جاری شاهد روند مثبت بازار خواهیم بود و فعلا اقبال به بازار سرمایه بیشتر است و نقدینگی نه به اندازه ورود ابتدای سال اما تا حدود زیادی به بازار برمیگردد.

وی تاکید کرد که توجه داشته باشیم برخی از سهم ها، سهم های دلاری و صادراتی هستند و با کاهش نرخ ارز ممکن است آن ها هم در آینده کاهش داشته باشند. البته این برای زمانی است که ما نرخ ارز را زیر ۲۰ هزار تومان متصور شویم که اگر توافق یا گشایش اقتصادی ایجاد شود امکان این اتفاق را داریم.

کرداری گفت: پیشنهاد می شود از این دست سهم ها کم تر در پرتفو سهامداران نگه داری شود و بیشتر روی سهم هایی که داخلی و ریالی هستند سرمایه گذاری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد که پیشنهاد بنده برای افراد نا آشنا به بازار و تازه وارد، صندوق های سرمایه گذاری است که در بورس هستند. آن ها مدیریت حرفه ای و خوبی دارند و سهامداران با ورود به آن ها خود را درگیر خرید و فروش سهم ها نمی کنند.

توجه داشته باشیم برخی از سهم ها، سهم های دلاری و صادراتی هستند و با کاهش نرخ ارز ممکن است آن ها هم در اینده کاهش داشته باشند. البته این برای زمانی است که ما نرخ ارز را زیر ۲۰ هزار تومان متصور شویم که اگر توافق یا گشایش اقتصادی ایجاد شود امکان این اتفاق را داریم

سرمایه گذاری در سهام بنیادی بهترین راه 
کرداری گفت که با این حال پیشنهادم برای افرادی که تمایل به حضور مستقیم در بازار دارند این است که بیشتر به سمت سهم هایی که بنیاد قوی تری دارند و سود دهی های خوبی داشتند، یعنی EPS های خوبی دارند برای خرید بروند.

او در انتها گفت: شاید در ابتدای سال مردم تمام سهم ها را می‌خریدند و اصلا به این موضوعات دقت نمی کردند و به همین دلیل هم شاهد رشدهای عجیب و غریبی در آن سهم ها بودیم در حالی که اصلا ارزندگی مناسبی نداشتند. اما امیدواریم که این مسائل دوباره در بازار تکرار نشود و سرمایه گذاران به سمت خرید سهم هایی بروند که EPS  های خوب و بنیادهای قوی دارند یا سهم هایی با P/E های در محدوده ی ۱۰ واحدی و ۱۲ واحدی که حتی این روزها زیر این اعداد هم در بازار پیدا می شود.

کد خبر: ۵۵٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha