۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۰
آینده بازار سرمایه در گرو ارزش واقعی شرکت ها
کارشناس ارشد سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت مطرح کرد

آینده بازار سرمایه در گرو ارزش واقعی شرکت ها

ظفری، کارشناس ارشد سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت گفت: معمولا افراد، از بازده بالاتر درک ملموس تری دارند تا ریسک بیشتر، از همین رو، ممکن است سرمایه گذارانی که آشنایی کافی با بازار سرمایه ندارند، در خرید و فروش سهام شرکت ها هیجانی عمل کنند.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، الهه ظفری، کارشناس ارشد سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت، در خصوص روند آتی بازار سرمایه تا پایان سال، گفت: آینده بازار سرمایه به بحث ارزش واقعی شرکتها گره خورده است. هرچند ممکن است گاهی به نظر برسد که این طور نبوده اما حتی در بهار سال جاری آنچه باعث جذب نقدینگی بالا به بدنه بازار شد موضوع ارزشمندی نسبی سهام شرکتها بود. در آن زمان  بر اساس چشم اندازهایی که از نرخ دلار و نرخ فروش شرکتها داشتیم نسبت به سایر بازار ها و نسبت به قیمت های روز ارزش بالاتری را برای قیمت سهام شرکتها قائل بودیم.

ظفری ادامه داد: در علوم اقتصادی بحثی به نام تخصیص بهینه منابع وجود دارد که جزو مباحث بنیادی در ذهن فرد عقلایی برای انتخاب های بهینه ی سرمایه گذاری است که مفهومی به نام انتخاب بازار ها را ایجاد می کند. این موضوع باعث می شود افراد به بازار کم ریسک تر با انتظار بازدهی بالاتر جذب شوند. نکته جالب این رفتار این است که معمولا افراد از بازده بالاتر درک ملموس تری دارند تا ریسک بیشتر درنتیجه ممکن است هیجانی عمل کنند. این موضوع در کنار شناخت ناکافی از بازار، می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد؛ در نتیجه با متمرکز شدن فعالان بازار در صف های خرید و فروش مواجه خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ارزش مفهومی پیچیده است و صرفا در بحث فروش و بهای تمام شده حتی تسعیر ارز خلاصه نمی شود، گفت: گاهی ارزش به واسطه عدم جایگزینی بوجود می آید و گاهی به دلیل وجود نمونه های فرآوان از بین می رود. گاهی ارزش در بحث های کیفی تمرکز می کند و شاید روی کاغذ، حساب و کتاب دقیقی نشود ازآن داشت. لذا التزام به نگاه بسیار تحلیلی و بلند مدت راهکار فعالیت در هر بازاری خواهد بود. اختلاف نظرها در تعیین ارزش باعث به وجود آمدن عرضه و تقاضا در بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: در نتیجه خلاصه کردن وضعیت بازار به صورت مثبت یا منفی مطلق یعنی زیر سوال بردن ارزش و فرآیند عرضه و تقاضا. به عنوان مثال حتی در یک صنعت یکسان هم ممکن است شرکتها با توجه به عوامل مختلفی مانند ساختار مالی، اهرم، بازار هدف و... با بهترین شرایط صنعت نیز ارزشمند نباشند، اما یک شرکت در صنعت پرریسک توانسته باشد زنجیره ارزشی تشکیل دهد که ارزشمند باشد. بحث ارزشمندی در انتخاب ذات بازار است و ممکن است بازار گاهی از آن فاصله بگیرد اما در نهایت به آن باز خواهد گشت.

ظفری در پایان تصریح کرد: بازار سرمایه طی دو ماه اخیر خودش را اصلاح کرد و در مقایسه با با دیگر بازارها جذاب‌تر شده است. همچنین صورت‌های مالی مناسبی از شرکت‌ها منتشر شده است. از سوی نرخ‌های جهانی محصولات شرکت‌ها هم برای قیمت‌گذاری با رشد همراه بودند.

وی خاطرنشان کرد: این موارد درکنار هم موجب جذاب تر شدن نسبت قیمت به عایدی (P/E)  شرکت ها شده و سهام داران نباید سهام ارزشمند خود را از دست بدهند.

کد خبر: ۵۵٬۴۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha