۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
۷ خودرو پاک که گزینه ایده‌آل خواهند بود
بهترین هیبریدهای ۲۰۲۰ کدام‌اند؟

۷ خودرو پاک که گزینه ایده‌آل خواهند بود

رقابت خودروسازان برای تولید محصولات کم آلاینده در دنیا هر روز داغ‌تر می‌شود، خودروهای هیبرید همان محصولات مورد توجه خودروسازان هستند. رشد خودروهای هیبرید در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بیشتر از گذشته خواهد بود.

بازار؛ گروه خودرو: آمارجهانی تا اواخر سال۲۰۱۸ نشان می‌دهد که در بازه پنج سال روند توسعه، تولید و فروش هیبریدها روبه افزایش بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که سال گذشته میلادی ۴.۷۹میلیون دستگاه خودروی الکتریکی در بازار حضور داشته‌اند. این عدد قابل توجه مجموع الکتریکی‌ها و هیبریدها را نشان می‌دهد، اما به تعبیر بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران صنعت خودرو، چالش به وجود آمده بر اثر ویروس کووید-۱۹ تاثیر منفی بر روند رشد و توسعه الکتریکی‌ها گذاشته و این مساله می‌تواند جایگاه خودروهای بنزینی، دیزلی و حتی هیبریدها را نسبت به قبل پایدارتر کند. از آنجا که کمپانی‌های مطرح پیش از آغاز ۲۰۲۰ تدارک ویژه برای رقابت و سهم بیشتر بازار دیده‌ بودند. با شروع سال جاری میلادی و معرفی محصولات جدید خودروسازان مطرح، شاهد خودروهای جذاب هیبریدی و الکتریکی در این زمینه هستیم. با درنظر داشتن این مولفه که این روزها هیبریدها در بازار جایگاه ویژه‌ای دارند و دوستدار محیط زیست نیز به حساب می‌آید و لقب خودرو پاک را با خود یدک می‌کشند، در این مطلب به ۷ خودروی هیبرید جدید که از دیدگاه نشریات معتبر چون کارانددرایو عنوان برترین را به خود اختصاص داده‌اند، خواهیم پرداخت.

تویوتا کمری هیبرید
سدان میان سایز خوشنام و محبوب تویوتا یعنی کمری تاکنون هشت نسل از آن روی خط تولید این خودروساز ژاپنی قرار گرفته و عرضه بازار شده است. نسل هشتم کمری موسوم به XV۷۰ در دهم جولای سال ۲۰۱۷ به جهان معرفی شد. XV۷۰ از نظر استایل نسبت به نسل‌های قبلی خود زیباتر و جذاب‌تر بوده و تکنولوژی جدید تویوتا را با خود یدک می‌کشد. تویوتا کمری هیبرید سال ۲۰۱۸ نیز در لیست بهترین پیشرانه‌های احتراق داخلی قرار گرفته و این مقوله نشان از تغییرات محسوس در بخش فناوری تویوتا دارد. کمری هیبرید ۲۰۲۰ به صورت استاندارد به اندروید اتو و نمایشگر ۸اینچی، سامانه پیشگیری برخورد، شناسایی عابرپیاده و پایش نقاط کور و کروز کنترل فعال تجهیز شده است. اما در قوای محرکه کمری هیبرید را همان موتور چهارسیلندر خطی تنفس طبیعی موسوم به A۲۵A-FXS تشکیل می‌دهد تا با یک موتورالکتریکی توانایی تولید حداکثر ۲۰۸اسب‌بخار قدرت به صورت ترکیبی و ۲۲۱نیوتون‌متر گشتاور را دارد. گیربکس CVT برای انتقال قدرت به چرخ‌های جلو تعبیه شده که باتوجه به نصب باتری‌های لیتیوم-یونی، امکان رانندگی به صورت کامل الکتریک را به مالک خود می‌دهد و در زمان شتاب‌گیری هیچ تاثیری نخواهد داشت. نکته قابل توجه در کمری هیبرید این است که به صورت ترکیبی مطابق آنچه که از سوی کمپانی تویوتا ۴.۵لیتری در هر یک صد کیلومتر است اما این مقدار در زمان تست به ۵.۷ لیتر به صورت ترکیبی رسیده است. کمری جدید ۱۰ سال یا ۱۵۰هزار مایل(۲۴۱هزار کیلومتر) گارانتی برای باتری و ۸سال گارانتی برای قطعات دارد که ارزش نسخه فول‌آپشن کمری هیبرید موسوم به XLE ۳۲هزار و ۵۵۰دلار است.

هیوندای سوناتا هیبرید
هیوندای با طراحی و تولید سوناتا توانسته در بازار سدان‌های سایز متوسط جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهد، تا حدی که بین سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، ۲۳۶هزار و ۹۲۱ دستگاه در ایالات متحده به فروش برساند. نسل هشتم سوناتا در اواخر سال گذشته میلادی به جهان معرفی شد که در پس چهره تهاجمی خود با یک سدان کوپه مانند مواجه هستیم که از نظر استایل یک سر و گردن نسبت به نسل‌های قبل خود بالاتر است. بسیاری سوناتا جدید هیبرید را یک سدان اسپرت در عین حال مملو از ویژگی‌های لوکس می‌خوانند و ضریب درگ ۰.۲۴ آن نشان از پرفورمنس بالایی این خودرو خانوادگی دارد. قلب تپنده سوناتا هیبرید ۲۰۲۰ را یک دولیتری چهارسیلندر جدید خانواده اسمارت‌استریم با یک موتورالکتریکی به قدرت ۵۱اسب‌بخار تشکیل می‌دهد که توانایی تولید ۱۹۲اسب‌بخار و ۲۰۴ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند تا برخلاف رقیب سرسخت ژاپنی خود یعنی تویوتا کمری به وسیله یک گیربکس ۶سرعته اتوماتیک قدرت را به چرخ‌های جلو منتقل می‌دهد. باتری‌های ۱.۶ کیلووات ساعتی لیتیوم-یونی و سیستم سولار (باتری‌های خورشید در سقف خودرو) وظیفه تامین انرژی موتورالکتریکی را دارند، همچنین چهارحالت رانندگی، اکو، کامفورت(راحتی)، اسپرت و کاستوم(شخصی‌سازی) در نظر گرفته شده تا لذت رانندگی با یک خودرو هیبرید دوستدار محیط زیست را دوچندان کند. لیست بلندی از آپشن‌های ایمنی و رفاهی روز چون سیستم ایمن خروج از خودرو، کروز کنترل پیشرفته، کمکی رانندگی، نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی با قابلیت اندروید اتو و اپل کارپلی، سیستم ترمز اضطراری خودکار و باز و بسته شدن درهای خودرو بدون کلید و با تلفن همراه و... اشاره کرد. هیوندای ۱۰سال یا ۱۰۰هزار مایل(۱۶۱هزار کیلومتر) گارانتی برای قوای محرکه و ۵سال یا ۶۰هزار مایل(۹۶هزار کیلومتر) گارانتی محدود ویژه خدمات در نظر گرفته که نسخه لیمتید سوناتا هیبرید ۳۵هزار  دلار است.

هوندا آکورد هیبرید
اگر به دنبال یک سدان موقر و با ویژگی‌های متفاوت هستید و در عین حال هیبرید، هوندا آکورد در پیش روی شماست. نسل دهم سدان میان سایز خانوادگی هوندا از طراحی اسپرت و البته شکیل برخوردار است که نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. مهندسان کمپانی هوندا برای نسخه هیبرید یک موتور دولیتری چهارسیلندر خطی تنفس طبیعی مجهزبه تکنولوژی i-VTEC و یک موتور الکتریکی قدرتمند تدارک دیده‌اند که مجموع توان ترکیبی به ۲۱۲اسب‌بخار قدرت و ۳۱۴ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. در واقع می‌توان گفت میان سه سدان سایز متوسط مدنظر ما در این مطلب هوندا آکورد از قدرت و گشتاور بالاتری برخوردار است. سیستم انتقال قدرت e-CVT هم وظیفه انتقال قدرت و گشتاور از موتور الکتریکی را برعهده دارد و هم پیشرانه درون‌سوز بنزینی که می‌تواند رانندگی یکنواخت را به ارمغان آورد. مهم‌ترین تجهیزات هوندا آکورد نمایشگر ۸اینچی با قابلیت اندروید اتو و اپل کارپلی، شارژ وایرلس تلفن همراه، سیستم هشدار نقاط کور، کمکی رانندگی، سیستم پارک اتوماتیک و کروز کنترل پیشرفته و... و. اشاره کرد. کمپانی هوندا گارانتی‌های متفاوت در زمینه خدمات سه سال یا ۳۶هزار مایل(۵۸هزار کیلومتر)، ۵ سال یا ۵۰هزار مایل(۸۰هزار کیلومتر) برای قوای محرکه و ۸سال سال یا ۱۰۰هزار مایل(۱۶۱ هزار مایل) برای قطعات در نظر گرفته که با این وجود نسخه تورینگ آن ۳۵هزار و ۱۴۰ دلار است و نسخه EX-L آن ۳۱هزار و ۸۷۰دلار است.

تویوتا کرولا هیبرید
کمپانی تویوتا پرفروش‌ترین سدان خود یعنی کرولا را به صورت هیبرید تنها برای بازارهای مشخصی عرضه می‌کند. در واقع نسل دوازدهم کرولا که با ظاهری جذاب‌تر و البته اسپرت‌تر به بازار آمده در زیر ظاهر اسپرت خود با همان مشخصات برادر بزرگتر و با تجربه خود یعنی پریوس روبه‌رو هستیم که یک موتور چهارسیلندر خطی به حجم ۱.۸لیتری تنفس طبیعی با یک موتورالکتریکی ارتقا یافته در زیر این سدان کامپکت جا خوش کرده که حداکثر ۱۲۱ اسب‌بخار قدرت و ۱۶۳نیوتون‌متر گشتاور را با یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو می‌رساند. برای کاهش هزینه‌های ساخت و قیمت مناسب‌تر در بازار، مهندسان تویوتا از پک باتری‌های نیکل متال هیدرید بهره گرفته‌اند که تنها به صورت کاملا الکتریکی می‌تواند تا ۵ کیلومتر پیمایش داشته باشد. مهم‌ترین نکته در کرولا هیبرید مصرف سوخت ترکیبی بسیار قابل توجه آن است که در هر صد کیلومتر ۳.۵لیتر بنزین می‌سوازند که این به معنای بو کردن بنزین است تا مصرف! از تجهیزات استاندارد کرولا هیبرید باید به رینگ‌های ۱۵ اینچی، نمایشگر ۸ اینچی با قابلیت اتصال به اندروید اتو و اپل کارپلی، خروجی ۱۲ ولت، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کلاستر دیجیتالی، کروز کنترل فعال، سیستم کمکی پارک و سیستم پیشگری از برخورد و شناسایی عابرپیاده اشاره کرد. کرولا هیبرید SX را می‌توان با ۲۹هزار و ۷۳۵ دلار خرید.

فورد فیوژن هیبرید
تنها نماینده فورد در سدان‌های میان سایز هیبرید فیوژن است که چندی پیش خبر توقف تولید این مدل از سوی فورد نیز تایید شده بود. فیوژن هیبرید از ظاهری تهاجمی برخوردار است که در زیر کاپوت خود یک موتور دولیتری چهارسیلندر اتمسفریک با یک موتور الکتریکی قدرتمند که توانایی تولید ۸۸کیلووات(۱۱۸اسب‌بخار) را دارد، قرار گرفته تا به صورت ترکیبی ۱۸۸ اسب‌بخار و ۱۸۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. همانند سایر سدان‌های سایز متوسط هیبرید یک گیربکس CVT در آن وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد و یک باتری ۱.۴ کیلووات ساعتی لیتیوم-یون وظیفه تامین انرژی موتورالکتریکی را دارد. هرچند که نسخه پلاگین هیبرید این خودرو یعنی فیوژن انرجی به باتری ۹کیلووات ساعتی تجهیز شده است. فیوژن از نظر تجهیزات ایمنی در سطح و هم‌تراز رقبای خود قرار دارد و از سامانه Ford Co-Pilot۳۶۰ برخوردار است که همان سیستم پیشرفته کمکی رانندگی منطبق بر عملکرد دوربین و سنسورهای راداری است. چندین نسخه از فیوژن هیبرید به بازار عرضه شده که فول‌ترین آن تیتانیوم است و ۳۴هزار و ۵۹۵ دلار ارزش دارد.

شورولت بولت
ریزجثه‌ترین و زیباترین خودرو هیبرید در این لیست را باید شورولت بولت معرفی کرد. این هاچ‌بک ساب‌کامپکت که تنها نسخه الکتریکی  دارد بیش از چهار سال است که در بازار جهانی حضور دارد و به نوعی یکی از محصولات موفق جنرال‌موتورز در این زمینه است. دلیل انتخاب این گزینه الکتریکی در میان سایر خودروهای هیبرید قرار گرفته قدرت بالای موتورالکتریکی و باتری با ظرفیت بالای آن است. تامین کننده نیروی پیشران بولت را موتورهای قدرتمند تمام برقی می‌توانند ۲۰۰اسب‌بخار قدرت  و ۳۶۱ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند که به گفته کمپانی شورولت، گشتاور را می‌توان افزایش داد، اما ساختار بدنه این اجازه را به مهندسان نداده است. باتری‌های لیتیوم-یونی در نسخه ۲۰۲۰ ظرفیتی برابر ۶۶ کیلووات ساعت دارد که با یک بار شارژ کامل مطابق استاندارد WLTP ۳۸۰ کیلومتر توانایی پیمایش دارد. این در حالی است که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را نیز در ۷ثانیه به ثبت می‌رساند. نکته مهم در شارژ باتری‌ها این است که اگر از پریز برق ۲۴۰ولتی استفاده شود حدود ۹ساعت زمان نیاز دارد تا باتری‌های به صورت کامل شارژ شوند، اما با استفاده از شارژر مخصوص شورولت در ایستگاه‌های شارژ این زمان تنها به ۳۰ دقیقه می‌رسد. سیستم‌های کمکی رانندگی، ترمز خودکار اضطراری، پیشگیری از برخورد با خودرو و شناسایی عابرپیاده جزو مهم‌ترین تجهیزات ایمنی شورولت بولت است که برای داشتن چنین خودروی ریزجثه جذابی باید برای نسخه Premier   ۴۱ هزار ۲۰دلار هزینه کرد و نسخه ارزان‌تر آن یعنی LT تنها ۳۶هزار و ۶۲۰ دلار است.

هوندا اینسایت
دومین نماینده هوندا در لیست بهترین هیبریدهای سال، نسبت به آکورد سدان سایز متوسط، اسپرت‌تر و از فرم کوپه مانند برخوردار است. زیر کاپوت اینسایت یک موتور چهارسیلندر خطی به حجم ۱.۵لیتر تنفس طبیعی با هماهنگی یک موتورالکتریکی حداکثر ۱۵۱ اسب‌بخار قدرت و ۲۶۷ نیوتون‌متر گشتاور تولید می‌کند. مهندسان هوندا یک پک باتری‌های لیتیوم-یونی به ظرفیت ۱.۲کیلووات ساعتی تدارک دیده‌اند تا انرژی لازم برای موتورالکتریکی ۹۶کیلوواتی (۱۲۸.۷اسب‌بخار) را تامین کند. گیربکس CVT نیز همانند برادر بزرگتر خود یعنی آکورد وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌های جلو را دارد. نکته جالب این است که در سرعت‌های متوسط، پیشرانه بنزینی یک ژنراتور را به گردش در می‌آورد که در تعامل با باتری است و انرژی کششی را نیز فراهم می‌کند. در دورهای پایین که بار موتور کمتر است، پیشرانه بنزینی به طور مستقیم با چرخ‌های محرک در ارتباط بوده و در زمان شتاب‌گیری و دورهای بالا هر دو موتور بنزینی و الکتریکی نیروی کششی را تامین می‌کنند. سیستم‌هایی چون هشدار نقطه کور، کروز کنترل پیشرفته، کمکی رانندگی در اتوبان، کمکی پیشرفته در پارک، سیستم ایمنی برای خروج سرنشینان و سیستم ترمز اضطراری خودکار تعبیه شده تا تجهیزات ایمنی هوندا اینستات باشند. مدل تورینگ این سدان کامپکت هیبرید هوندا ۲۸هزار و ۸۴۰ دلار و مدل EX آن ۲۴هزار و ۸۱۰ دلار است.

کد خبر: ۵۵٬۴۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha