۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
گزینه محتمل بایدن برای وزارت خارجه؛ یک یهودی که روحیه ایرانی را خوب می‌شناسد
بازار گزارش می‌دهد؛

گزینه محتمل بایدن برای وزارت خارجه؛ یک یهودی که روحیه ایرانی را خوب می‌شناسد

گمانه ها در خصوص انتخاب «تونی بلینکن» به سمت وزارت خارجه دولت «جو بایدن» قوی تر از قبل شده است.

جواد حیران نیا؛ بازار: نشریه هیل نزدیک به کنگره آمریکا اعلام کرد جو بایدن فرد مورد نظر خود را برای وزارت خارجه امریکا تعیین کرده است. یک مقام سابق دولت اوباما در گفت و گو با هیل تایید کرد که «تونی بلینکن» دیپلمات کهنه کار و متحد قدیمی بایدن گزینه اول این سمت بوده است.

این در حالی است که «آلیسون کاپلار» در روزنامه اسراییلی هاآرتص نوشته است: بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی بایدن جهان حالا منتظر انتخاب وزیر امور خارجه دولت جدید آمریکا است. در این بین اسرائیل نیز مانند سایر دولت ها مشتاق است که ببیند وزیر امور خارجه بعدی چه کسی خواهد بود و این شخص چه سوابقی در مورد سیاست خاورمیانه خواهد داشت. سوزان رایس سفیر سابق سازمان ملل و مشاور سابق امنیت ملی در کنار تونی بلینکن، معاون اسبق وزیر خارجه و معاون امنیت ملی دو نامی هستند که این روزها بیشتر از سایرین برای وزارت امور خارجه به گوش می‌رسند.

به اعتقاد این روزنامه نگار «کفه ترازو بیشتر به سمت رایس سنگینی می‌کند. وی یکی از گزینه های نهایی بایدن برای سمت معاونت بود ولی پس از آنکه سرانجام سناتور کمالا هریس انتخاب شد، این گمانه‌زنی در مورد انتخاب وی به عنوان وزیر امور خارجه تقویت گردید. علاوه بر این، بایدن متعهد شده که کابینه متنوعی داشته باشد که از این نظر نیز رایس گزینه مطلوبی خواهد بود. بزرگترین نقطه ضعف او مخالفت احتمالی از سوی سنا است. جمهوریخواهان مدت‌هاست که رایس را مسئول اطلاعات نادرست در مورد حملات مرگبار به کنسولگری آمریکا در بنغازی در سپتامبر ۲۰۱۲ می‌دانند.»

بلینکن احتمالاً راحتتر از سد سنا عبور خواهد کرد. اگرچه او نیز مانند رایس نقش‌های ارشد سیاسی را در کاخ سفید اوباما ایفا می‌کرده، اما نسبت به رایس به رئیس جمهور منتخب بسیار نزدیکتر است

در مقابل، بلینکن احتمالاً راحتتر از سد سنا عبور خواهد کرد. اگرچه او نیز مانند رایس نقش‌های ارشد سیاسی را در کاخ سفید اوباما ایفا می‌کرده، اما نسبت به رایس به رئیس جمهور منتخب بسیار نزدیکتر است. این مرد ۵۸ ساله به عنوان مشاور ارشد سیاست خارجی بایدن در مجلس سنا فعالیت می‌کرد و یکی از دستیاران ارشد وی نیز بود. از نظر جهان بینی بلینکن یک دموکرات میانه‌رو محسوب می‌شود و جمهوری خواهان کمتر نسبت به او حساسیت دارند.

«تونی بلینکن» قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا در دولت اوباما بود. وی پیش از این سمت از مشاوران باراک اوباما در حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی بود.

در آن زمان بلینکن در حالی به سمت قائم مقامی وزارت خارجه آمریکا رسید و جایگزین ویلیام برنز ‌شد که «جان کری» وزیر خارجه دولت اوباما ترجیحش این بود که «وندی شرمن» چنین سمتی را تصاحب کند.

اما به هر حال حال بلینکن که نزدیک به اوباما بود در این سمت ایفای نقش کرد. بلینکن همچنین از چهره‌های بانفوذ پشت‌پرده در مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده است.

بلینکن اصالتی یهودی دارد و ناپدری‌اش نیز بازمانده هولوکاست است. پیام او به رأی دهندگان یهودی در طول مبارزات انتخاباتی این بود که ترامپ برای اسرائیل خوب نیست

بلینکن اصالتی یهودی دارد و ناپدری‌اش نیز بازمانده هولوکاست است. پیام او به رأی دهندگان یهودی در طول مبارزات انتخاباتی این بود که ترامپ برای اسرائیل خوب نیست، زیرا خسارتی که به موقعیت بین المللی آمریکا وارد کرده در نهایت به دولت یهود نیز آسیب می‌رساند.

وی در تصویب توافق هسته‌ای اوباما در سال ۲۰۱۵ توسط کنگره نقش اصلی را داشت و در کل مبارزات انتخاباتی بایدن گفته که تصمیم ترامپ برای خروج از توافق در سال ۲۰۱۸ ، باعث آسیب به اسرائیل شده است.

وی در حال حاضر از مشاوران اصلی سیاست خارجی در تیم «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا است. دیدگاههای وی در زمینه برجام و ایران به صورت صریح و گاهی مبهم ارائه شده است.

بلینکن: اگر ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای برگردد، ما هم همان کار را خواهیم کرد.

برای نمونه وی در مصاحبه با شبکه سی بی اس نیوز اخیراً گفته است: اگر ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای برگردد، ما هم همان کار را خواهیم کرد. اما آن را به عنوان سکویی در همکاری با متحدانمان در جهت محکمتر کردن و طولانی تر کردن این توافق به کار می گیریم و همزمان به نحو موثرتری با سایر اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران مقابله خواهیم کرد.»

  بلینکن در رابطه با سیاست خارجی دولت بایدن در مورد توافق هسته ای ایران گفت: به نظرم (در رابطه با ایران) ما یک کارنامه بسیار وحشتناک برجای مانده از دولت فعلی را داریم. هنگامی که ترامپ از برجام یعنی توافقی که به شکلی قابل راستی آزمایی مسیر ایران به سوی بمب هسته ای یا دست کم مواد هسته ای لازم برای ساخت آن را می بست، کناره گرفت، او قول داد که به توافق بهتری خواهد رسید. اکنون، البته که عکس آن رخ داده است.

مشاور سیاست خارجی بایدن افزود: ایران در حال بازسازی ظرفیت هسته ای خود است. ترامپ عملا ایران را از تعهداتش در چارچوب برجام آزاد کرد و اکنون این کشور در حال غنی سازی در سطوح بالاتر و ذخیره سازی بیشتر است، از سانتریفیوژهای پیشرفته تری استفاده می کند و زمان گریز برای انباشت مواد لازم برای ساخت بمب هسته ای از بیش از یکسال، به چندماه کاهش یافته است. همه این مسائل در زیر نگاه ترامپ رخ داد و او هیچ برنامه قابل فهمی در این زمینه نداشت.

اما بلینکن گاهی در لفافه و مبهم سعی کرده بود دیدگاههای بایدن در خصوص ایران را در کمپینهای انتخاباتی بیان کند. البته شرایط کمپینهای انتخاباتی متفاوت است و از آنجه که ایران هراسی نیز در آمریکا خریدار دارد لذا صحبت از ایران حساسیتهای خاص خود را برای نامزدهای انتخاباتی دارد. در زمان کمپینهای انتخاباتی بلینکن تصریح کرده بود «سیاست ترامپ در قبال ایران شکست خورده و فشار حداکثری، علاوه بر آنکه نتوانسته به ایجاد توافقی بهتر منجر شود ما را از شریکانمان دور کرده است. اما زمان گذشته و در صورت بازگشت ایران به پایبندی کامل [به برجام] بایدن به دنبال ایجاد توافقی قوی‌تر خواهد بود.»

اگرچه او «توافقی قوی تر» را باز نکرده بود ولی یادداشت خود بایدن در «سی ان ان» چگونگی سیاست او در قبال ایران را تشریح کرده بود.

بلینکن: حتی اگر تحریم‌های مربوط به هسته‌ای علیه ایران به حالت تعلیق درآید، ما تحریم‌های غیر هسته‌ای را به عنوان اهرمی علیه رفتارهای نادرست ایران در سایر حوزه‌ها ادامه خواهیم داد

بلینکن در مصاحبه‌ای که حدود یک ماه پیش با یهودی اینسایدر داشت گفته بود که حتی اگر تحریم‌های مربوط به هسته‌ای علیه ایران به حالت تعلیق درآید، ما تحریم‌های غیر هسته‌ای را به عنوان اهرمی علیه رفتارهای نادرست ایران در سایر حوزه‌ها ادامه خواهیم داد.

وی همچنین در مصاحبه با رادیوی عمومی ملی آمریکا (NPR) گفته بود: این مفهوم که ایران به گونه ای روح توافق هسته ای را نقض کرده اشتباه است و هیچ روحی در این توافق وجود ندارد. آن صرفا یک توافق بوده و ایران به آن پایبند بوده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نظارت مستقیم بر این توافق را داشته، بارها پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تایید کرده است.

بلینکن در این گفتگو اظهار داشته بود: رئیس جمهور ترامپ دو مرتبه تایید کرده که ایران در حال اجرای مفاد برجام است. اگر او در عرض یک ماه یا چند هفته نظر خود را تغییر می دهد (که ایران برجام را نقض کرده) چه دلیلی وجود دارد؟

بلینکن روحیه ایرانی را خوب می شناسد و می داند که گفتگوی احتمالی با ایران باید مبتنی بر مسائلی باشد که تهران نیز بتواند آنها را مورد ملاحظه قرار دهد

این مقام سابق آمریکایی که خودش در طول مذاکرات هسته ای سال ۲۰۱۵ حضور داشته، به تجربه خود بر این واقعیت متکی است که ایران هرگز محدودیت ها را برای همیشه نمی پذیرد. با وجود این، حتی اگر تاریخ برجام به سر آید، ایران همچنان یکی از اعضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای باقی می ماند.

به هر روی از یک سو باید در نظر داشت که بلینکن یک فرد یهودی و نزدیک به صهیونیستهاست و از سوی دیگر یکی از عوامل موثر در به سرانجام رسیدن برجام بوده است. همانگونه که در گفتگو با رادیو ملی آمریکا اعلام کرده ایران هرگز محدودیت ها(در برجام مثل بند غروب خورشید) را برای همیشه نمی پذیرد. بر این اساس او روحیه ایرانی را خوب می شناسد و می داند که گفتگوی احتمالی با ایران باید مبتنی بر مسائلی باشد که تهران نیز بتواند آنها را مورد ملاحظه قرار دهد.

کد خبر: ۵۵٬۴۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha