۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۶
اقدام ملی مسکن طرحی مقبول برای قشر متوسط جامعه
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

اقدام ملی مسکن طرحی مقبول برای قشر متوسط جامعه

اردبیل- طرح اقدام ملی که راهکار دولت برای خانه‌دار کردن مردم بوده و مدتی است ورد زبان‌ها شده، با موج استقبال اردبیلی‌ها در ثبت‌نام و سپس آرامشی سؤال‌برانگیز مواجه شده است.

ونوس بهنود؛ بازار: بعدازاینکه دولت دوازدهم پرونده مسکن مهر را به نهایت رساند و در برخی شهرها به‌صورت کامل بایگانی کرد، خیل عظیم تقاضاها ایجاب می‌کرد تا دولت بی‌توجه به تأمین مسکن نباشد. پای‌کار بماند و راهکار جدیدی ارائه کند. هزینه بالای تأمین و اجاره مسکن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیازمندی‌های اولیه مردم درنهایت به طرح اقدام ملی رسید.

قرار شد دولت ایرادات مسکن مهر را در طرح جدید خود ملغی کند. مکان‌یابی مناسبی داشته باشد و تسهیلات مقبول و قابل تأمینی هم در اختیار متقاضی قرار دهد. درنهایت قرار شد در شهرها زمین‌های مناسبی برای احداث مسکن با مالکیت ۹۹ ساله در اختیار متقاضی قرار گیرد. متقاضی ثبت‌نام کند. آورده اولیه را واریز کند و به فراخور پروژه هزینه‌های بعدی را تأمین کند. تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی هم پیش‌بینی شد.

این طرح در ابتدای آغاز به کار خود با استقبال قابل‌توجه و موجی از ثبت‌نام‌ها در اردبیل همراه شد. در مدت کوتاه ثبت‌نام به‌سرعت سهمیه تکمیل و سایت بسته شد. هرچند در برخی شهرها هنوز ثبت‌نام انجام‌نشده اما به اعتقاد مسئولان امر، مردم منتظر ثبت‌نام‌های جدید هستند و این طرح بی‌شک با استقبال مواجه خواهد شد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان اردبیل که رسانه‌ای‌ها او را به روحیه عمل‌گرا می‌شناسند، معتقد است در طرح اقدام ملی نیاز بخش عمده‌ای از جامعه دیده‌شده و این طرح یکی از برنامه‌های قابل دفاع دولت است.

فرهاد سبحانی در گفتگو با خبرنگار بازار به‌تمامی پروژه‌های مسکن‌سازی این نهاد اجرایی اشاره کرد و گفت: به هر طریق ممکن و با هر اعتبار و توانی که داریم نیاز مسکن را تأمین می‌کنیم.

*با توجه به اینکه پیش‌بینی‌شده در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بنیاد مسکن متولی ساخت مسکن‌های طرح اقدام ملی خواهد بود، تا به امروز برای اجرای این طرح چه اقداماتی داشته‌اید؟
درواقع بر اساس تصمیم‌گیری صورت گرفته به‌غیراز شهر اردبیل مابقی شهرها تحت پوشش بنیاد مسکن خواهد بود. در طرح اقدام ملی برای ۱۵۰۰ واحد مسکن تقاضا داشتیم که برای هزار واحد زمین خریداری‌شده است. از این تعداد ۳۷۵ واحد تشکیل پرونده شده و ۲۴۴ متقاضی نیز پیش‌قسط خود شامل ۴۰ میلیون تومان را واریز کرده‌اند.

در پارس‌آباد و خلخال بیشترین میزان تقاضا به ثبت رسیده است. که در پارس‌آباد احداث ۱۲۰ واحدی و در خلخال احداث ۶۰ واحدی آغازشده است.

*در برخی شهرها آگهی ثبت‌نام منتشرنشده است. در این خصوص توضیح دهید که متقاضیان چه زمانی قادر به ثبت‌نام خواهند بود؟
بله درست است. در برخی شهرها ازجمله سرعین، نیر، مشگین شهر و اصلاندوز آگهی منتشرنشده که دلیل خاصی نداشته و زمین تأمین نشده بود. با تأمین زمین و قول مساعد وزارت راه و شهرسازی به‌زودی آگهی ثبت‌نام نیز منتشر می‌شود.

*به اعتقاد شما این موضوع که بخش عمده‌ای از ثبت نامی‌ها عملاً در مرحله پرداخت ۴۰ میلیون تومان اولیه متوقف‌شده‌اند به مشکلات اقتصادی به‌ویژه در شرایط کرونا مرتبط نیست؟
نخیر. به اعتقاد بنده دلیل آن به عدم اطلاع مردم برمی‌گردد. این طرح به‌تازگی آغازشده و ما پیش‌بینی کرده‌ایم در مرحله بعدی ثبت‌نام‌ها و به‌مرورزمان با استقبال بیشتری نیز مواجه خواهد شد. هم‌اکنون هم در شهرهای مختلف تقاضاهای مکرری داریم که در مرحله بعدی ثبت‌نام موردبررسی قرار خواهند گرفت.

*گفته می‌شود طرح اقدام ملی تفاوت چندانی با مسکن مهر ندارد. چه تمهیداتی این دو طرح را متمایز ساخته و آیا مناسب تمامی گروه‌های درآمدی جامعه است؟
در طرح اقدام ملی زمین‌های مرغوب باارزش افزوده پیش‌بینی‌شده است. از طرفی نظام‌مهندسی و شهرداری  تخفیفات ۵۰ درصدی را قائل شده‌اند و به متقاضی وام ۱۰۰ میلیون تومانی با ۱۸ درصد نرخ سود پرداخت می‌شود که شرایط اخذ آن نیز ساده در نظر گرفته‌شده است.

به اعتقاد بنده این طرح برای دهک متوسط جامعه مناسب است. به‌هرحال فرد متقاضی باید به میزانی درآمد داشته باشد تا اقساط وام را بازپرداخت کند. البته برای دهک‌های یک و دو و سه هم دولت بی‌برنامه نمانده و مسکن اجتماعی که شامل مسکن خیرین و اجاره به‌شرط تملیک است را پیش‌بینی کرده است.

*در مورد آخرین وضعیت مسکن محرومان روستایی توضیحاتی بفرمایید.
ما تأمین ۳ هزار مسکن محرومان روستایی را برنامه‌ریزی کردیم که برای هر واحد ۵۰ میلیون تومان وام با ۵درصد کارمزد پرداخت می‌شود. محدودیت ساخت ۶۰ متر است و در اجرا با کمیته امداد و بهزیستی مشارکت داریم.

از این تعداد برای ۲۸۰۰ واحد تشکیل پرونده داریم و هزار متقاضی به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند. همکاری خوبی با نهادهای اجرایی داریم تا جایی که ۹۰۰ مورد از تقاضاها مددجوی کمیته امداد است و این طرح مطابق با اهداف خود و حمایت از محرومان اجرا می‌شود.

از طرفی سال گذشته مشکل ارائه سفته زنجیره‌ای حل‌وفصل شد و محدودیت‌ها از بین رفته است. ساخت مسکن توسط خود متقاضی انجام می‌شود و با اعطای پروانه رایگان، نظارت بر ساخت را نیز بنیاد مسکن متقبل شده است.

*درصورتی‌که روستا به شهر تبدیل شود، آیا حمایت شما از متقاضی سلب خواهد شد؟
نخیر. وام ۵۰ میلیون تومان با ۵ درصد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر دایر است از طرفی اگر روستا به شهر تبدیل شود حمایت را قطع نمی‌کنیم. تا به امروز فقط یک پرونده به این شکل وجود داشته که دستور تداوم حمایت داده شد.

امسال ساخت ۵ هزار مسکن محرومان سهمیه تعریف‌شده استان اردبیل است و درصورتی‌که تقاضایی به دست ما برسد در کمترین زمان رسیدگی می‌کنیم.

*کیفیت ساخت‌وسازها در مسکن محرومان را چطور ارزیابی می‌کنید. آیا موضوعاتی مانند نماسازی مناسب، استفاده از مصالح بومی، مدیریت انرژی در ساختمان و سیما و منظر شهری رعایت می‌شود؟
ما در تمامی مسکن‌هایی که وام داده‌ایم مشکلی در رعایت آیین‌نامه‌های ساختمان نداریم. به دلیل اینکه نظارت‌ها دقیق است و علاوه بر استان، سازمان مرکزی نیز نظارت‌های دوره‌ای دارد. از طرفی به دلیل اینکه ساختمان‌ها عموماً تک طبقه است در مقابل زمین‌لرزه استحکام مطلوبی دارد.

ما برای اینکه کیفیت ساخت‌وساز ارتقا یابد علاوه بر آموزش مهندسان و طرح‌های توجیحی، طرح‌های تشویقی هم تعریف کرده‌ایم. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که فرد مایل به مدیریت انرژی ساختمان و عایق‌بندی سقف و دیوارها باشد، مبلغ تسهیلات را افزایش می‌دهیم تا حمایت شود.

*در خصوص تسهیلات بهسازی مسکن محرومان که از حوادث طبیعی آسیب‌دیده‌اند توضیحاتی بفرمایید.
این طرح در راستای حمایت از محرومان اجرا می‌شود و تسهیلاتی پرداخت می‌شود تا فرد با کمک آن بتواند نسبت به تعمیر مسکن خود که از حوادث طبیعی مانند باران سیل‌آسا یا زلزله خسارت‌دیده، اقدام کند. سال گذشته به ۳۰۰ مسکن و امسال هم به ۳۰۰ واحد دیگر وام اختصاص‌یافته است.

*آخرین اقدامات مقاوم‌سازی مسکن روستایی به کجا رسیده است؟
۵۴ درصد از مسکن روستایی استان مقاوم شده‌اند. سال گذشته جذب متقاضی مطلوب بود و برای ۳۲۰۰ متقاضی وام پرداخت شد که همان ۵۰ میلیون تومان با ۵ درصد نرخ سود است.

امسال سهمیه ۵ هزار واحد را تعریف کردیم و تاکنون، ۳ هزار واحد به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند. در اجرای مقاوم‌سازی جزو ۴ استان برتر کشور هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم سهمیه امسال را تا پایان سال عملیاتی کنیم.

*آیا پرونده مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر مختومه شده است؟
بله. سهمیه ما ۶۰۰۱ واحد مسکن بود که خوشبختانه ساخت آن به اتمام رسیده و ۹۲ درصد هم به مرحله قسط‌بندی رسیده است. در حال حاضر هیچ پروژه نیمه‌تمام و بلاتکلیفی نداریم.

کد خبر: ۵۵٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha