۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
وضعیت بازارهای جهانی در هفته ای که گذشت

وضعیت بازارهای جهانی در هفته ای که گذشت

با انتشار خبر موفقیت آمیز بودن واکسن کرونا در ابتدایی ترین بازتاب ها بورس های جهانی و بازار نفت رشد و طلا سقوط بی سابقه ای کرد. پس از این اتفاق سرمایه ها از بازار طلا خارج و به سمت بازارهای دارایی سرازیر شد. این عامل خود بر رونق گیری بازار ها و خروج از حالت رکود اثر مثبت دارد.

به گزارش بازار به نقل از مرکز آهن، از روز دوشنبه پیش و همزمان با انتشار خبرهای مثبت فاز سوم واکسن کرونا، بازارهای جهانی به این خبر واکنش مثبت نشان داده و گویی کور سوی امیدی در این شرایط سخت ایجاد شد. کرونا که تا به امروز به عنوان دشمن اقتصاد دنیا به حساب می آید اکنون با قوت گرفتن نابودی آن بازارهای جهانی جان تازه به خود گرفتند. در سطح جهانی معاملات در بازارهای آمریکا، آلمان، لندن و فرانسه رشد پیدا کرد. از دیگر واکنش های مثبت این خبر افزایش قیمت نفت که به عنوان معیار جهانی محسوب می شود همزمان با این خبر ۸ درصد افزایش پیدا کرد. سهام ها در بازار بورس آمریکا که البته از زمان پیروزی بایدن افزایش پیدا کرده بود، مجدد با انتشار خبر واکسن کرونا روند صعودی به خود گرفت.

 در ایران نیز بورس سبز شد و به دنبال آن قیمت طلا و ارز کاهش داشت. این در حالی است که از زمان شیوع این ویروس برخی کسب و کار ها زیان دید و قیمت ها در بازار ارز و طلا به بالاترین حد خود رسید. اکنون می خواهیم اوضاع بازارهای داخلی بعد از توزیع واکسن کرونا تا نابودی این ویروس را بررسی کنیم.

بازتاب خبر کشف ویروس کرونا بر بازارهای داخلی
با همه گیری ویروس کرونا چندین شرکت داروسازی در جهان شروع به شناخت این ویروس و کشف واکسن آن کردند تا اینکه در نیمه های ماه نوامبر چندین شرکت اعلام به موفقیت آمیز بودن واکسن هایشان کردند که در این میان شرکت داروسازی فایزر اعلام کرد در مرحله سوم کارآزمایی بالینی در ۹۰ درصد از کیس ها مصونیت ایجاد کرده است و همچنین هیچ عارضه ی جدی مشاهده نشده است. این شرکت داروسازی همچنین اعلام کرد تا پایان سال ۲۰۲۱، ۳ میلیارد دز از این واکسن را به سرتاسر جهان وارد خواهد کرد. مدرنا هم از دیگر شرکت ها بود که اعلام کرد تا پایان ماه نوامبر پروانه تولید این واکسن را خواهد گرفت.

با انتشار خبر موفقیت آمیز بودن این واکسن در ابتدایی ترین بازتاب ها بورس های جهانی و بازار نفت رشد و طلا سقوط بی سابقه ای کرد. پس از این اتفاق سرمایه ها از بازار طلا خارج و به سمت بازارهای دارایی سرازیر شد. این عامل خود بر رونق گیری بازار ها و خروج از حالت رکود اثر مثبت دارد. اکنون با فرض اینکه این واکسن تولید شود و در اختیار مردم در سطح جهان قرار بگیرد، زمان شاید حتی یکساله ای که طول خواهد کشید تا به ایران و در اختیار تمام مردم قرار بگیرد را نباید از یاد برد. پس وضعیت رعایت پروتکل ها همچنان ادامه خواهد داشت. و اما بازارهای جهانی و داخلی.

البته که بازارها را نمی توان بی تاثیر از کرونا دانست. مطابق با آمار کرونا موجب رشد نرخ بیکاری در برخی مشاغل و از میان رفتن درصدی از منبع مالی قشرهای جامعه شد. از طرف دیگر این ویروس موجب کاهش رشد تولید ناخالص کشور شد همین دو عاملی بر کاهش قدرت خرید کاهش تولیدات در داخل شد. عوامل گرانی و بی ارزش شدن پول ملی هم در نظر بگیرید.

اما شرایط سیاسی را هم نباید از یاد برد. تحریم ها همچنان برقرار است و نرخ ارز چه بر اثر تحریم ها و چه بر اثر عوامل داخلی همچنان حتی با کاهش قیمت چند روز اخیر، بالا می باشد. بنابراین پس از ریشه کن شدن کرونا عوامل دیگری باید برطرف شوند تا بتوان گفت بازارها بهبود یافته است. در بازار آهن نیز پس از افت شدید معاملات فولادی در بورس بورس کالا، نرخ برخی اقلام من جمله میلگرد را کاهش دارد تا در این صورت بتواند معاملات را افزایش دهد. ضمن آنکه با فصل پاییز و زمستان و به رکود رفتن بازار آهن تداوم یافتن این کاهش قیمت دور از انتظار نخواهد بود.

کد خبر: ۵۵٬۳۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha