۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
درآمد دفاترخدمات مسافرتی به حدود ۱۰ درصد رسیده است
با کاهش سفرهای هوایی و لغو تورهای گردشگری؛

درآمد دفاترخدمات مسافرتی به حدود ۱۰ درصد رسیده است

با شیوع بیماری کرونا و کاهش سفرهای هوایی و لغو بسیاری از تورهای گردشگری، صنعت جهانگردی متحمل ضرر و زیان زیادی شده به طوری که سفر حدود ۸ میلیون گردشگر خارجی به ایران تقریبا در فروردین ماه سال جاری به حداقل رسید و عملا با لغو تمام تورهای گردشگری خارجی به ایران، درآمد ۵ هزار دفاترخدمات مسافرتی در کشور به صفر رسید.

بازار؛ گروه صنعت: بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۹ و قبل از شیوع بیماری کرونا بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ هزار نفر در جهان به کشورهای مختلف سفر کردند و با شیوع این بیماری صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۰ با بیش از ۹۵ درصد افت دچار ضرر و زیان زیادی شد.

لغو تورهای گردشگری و کاهش سفرهای هوایی در جهان سبب شده که انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) اخیرا در گزارشی اعلام کرد که با گسترش ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ شرکت های هوایی بین ۶۴ تا ۱۱۳ میلیارد دلار متضرر خواهند شد.

با کاهش سفرهای هوایی و لغو توریهای گردشگری داخلی و خارجی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران گفت: درآمد دفاتر خدمات مسافرتی در سطح کشور به حدود ۱۰ درصد قبل از شیوع بیماری کرونا رسیده است.

رحمت الله رفیعی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: پیش از شروع شیوع این بیماری حدود ۵ هزار دفاتر خدمات مسافرتی در سطح کشور فعال بودند، اما با انتشار ویروس بیماری کرونا هم اکنون بیش از ۵۰ درصد آن تعطیل شده‌اند و از مابقی آن نیز ۱۰ درصد فعالیت می کنند.

حدود ۱۰ درصد دفاتر خدمات مسافرتی فعال هستند 
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی ایران با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا و کاهش سفرهای هوایی و عدم استقبال از تورهای گردشگری، لطمات جبران‌ناپذیری را به درآمدهای دفاتر خدمات مسافرتی وارد کرده است، گفت از ۵ هزار دفتر خدمات مسافرتی در کشور ۲ هزار واحد صنفی آن در تهران متمرکز بودند که هم اکنون از ۲ هزار واحد صنفی در تهران حدود ۱۰ درصد همانند گذشته فعال هستند.

رفیعی اظهارداشت: کاهش فعالیت های گردشگری در حوزه حمل و نقل هوایی و زمینی سبب شده است که در دفاتری که ۵۰ نفر اشتغال به کار داشتن، تعداد نیروی انسانی خود را به ۵ نفر کاهش دهند و با ۱۰ درصد نیروی انسانی به کار خود ادامه ‌دهند و در برخی از آژانس هایی که بیش از ۱۰۰ نفر در آن مشغول به کار بودند، تعداد نیروی انسانی خود را به حدود ۱۰ نفر کاهش داده‌اند.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران یادآورشد: با کاهش سفرهای گردشگری در جهان به علت شیوع بیماری کرونا صنعت گردشگری زیان سنگینی متحمل شد و آمارها نشان می‌دهد هیچ صنعتی همانند صنعت گردشگری به علت انتشار این بیماری منحوس متضرر نشده است.

در ایران دولت از صنعت گردشگری حمایت نکرد
این مقام مسئول در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اظهار داشت: با توجه به ضرر بزرگی که صنعت گردشگری در دنیا به علت این بیماری متحمل شده بسیاری از دولت ها با ارائه بسته‌های حمایتی هرچه توانستند برای سرپا نگه داشتن این صنعت تلاش کردند، اما در ایران دولت نتوانست از این صنعت را که درآمد آن تقریباً به صفر رسیده است، حمایت کند.

وی افزود: اختصاص کمک‌های بلاعوض، پرداخت وام‌های بلند مدت و معافیت های مالیاتی از جمله حمایت های دولت ها از صنعت گردشگری بود که در ابتدا به علت شیوع بیماری بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل هوایی جهان را کاهش داد.

رفیعی یادآورشد: آمار حاکی از اشتغال به کار بیش از ۵۰ هزار نفر در دفاتر خدمات مسافرتی قبل از شیوع بیماری کرونا در ایران بود و بدون شک هرگونه تعدیل نیرو انسانی در این بخش با پرداخت بیمه بیکاری سربار اصلی دولت محسوب می شود.

رفیعی خاطرنشان کرد: در فروردین ماه سال جاری در جلسه‌ای که با حضور معاون اول رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد مقرر گردید که به ازای هر پرسنلی که دفاتر خدمات مسافرتی تعدیل تعطیل نکنند ۱۲ میلیون تومان تسهیلات به این دفاتر پرداخت شود، اما با گذشت هشت ماه از این جلسه که وام آن از ۱۲ به ۱۶ میلیون تومان افزایش یافته تاکنون تسهیلات بسیار اندکی به این دفاتر پرداخت شده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران بیان کرد: این در حالی است که بسیاری از مسئولان این واحدهای صنفی تلاش کردند همچنان نیروی انسانی خود را حفظ کنند تا با افزایش بیکاری در جامعه مشکلات دولت دوچندان نشود.

از ۵ هزار دفاتر خدمات مسافرتی ۳ درصد تسهیلات گرفته اند 
رفیعی اظهارداشت: با بررسی‌های انجام شده از ۵ هزار دفاتر خدمات مسافرتی در سراسر کشور فقط ۳ درصد موفق شدند که این تسهیلات را دریافت کنند و مابقی هنوز موفق به دریافت این تسهیلات نشده‌اند.

وی یادآورشد: ۲۰ روز پیش دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا یک بسته حمایتی برای پرداخت به بخش گردشگری را تصویب کرد که به موجب آن به ازای هر واحد صنفی و بنگاه تجاری در حوزه گردشگری بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان تسهیلات به این دفاتر پرداخت شود.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و در عین حال افزود: با اختصاص این بسته حمایتی دفاتر آژانس های مسافرتی اقدامات خود را برای دریافت این تسهیلات آغاز کردند، اما هنوز پرداخت آن به مرحله اجرایی نرسیده است.

این مقام مسئول در انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اظهارداشت: پیش از شیوع بیماری کرونا برخی از آژانسهای مسافرتی بزرگ در کشور ماهانه به طور متوسط ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشتند، اما هم اکنون درآمد آنها نزدیک به صفر درصد رسیده است.

صنعت گردشگری در ایران بیش از ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است 
وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می دهد که فعالیت صنعت گردشگری در ایران ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است در حالی که آمارهای جهانی در این صنعت حاکی از کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی فعالیت صنعت گردشگری در جهان است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران یادآورشد: سالانه ۸ میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر می کردند که از آن ۴ میلیون نفرشان به عراق برای زیارت عتبات عالیات می‌رفتند و از این ۴ میلیون نفر ۹۰ درصد با حمل و نقل زمینی و تنها ۱۰ درصد با حمل و نقل هوایی به عراق سفر می کردند که از آن ۱۰ درصد نیز هم اکنون ۸۰ درصد کمتر شده است

ضرر ۱۱۳ میلیارد دلاری شرکت های هوایی در سال ۲۰۲۰
با کاهش سفرهای هوایی و لغو بسیاری از تورهای گردشگری در جهان و ایران انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) هشدار داده است که با توجه به کاهش سفرهای هوایی و عدم استقبال مردم از این سفرها در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی، بیش از ۷۷ میلیارد دلار به صنعت حمل ونقل هوایی جهان ضرر وارد خواهد شد و با گسترش ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ شرکت های هوایی بین ۶۴ تا ۱۱۳ میلیارد دلار متضرر خواهند شد.

در این گزارش یاتا متذکر شده است، به طور متوسط ضرر و زیان ماهانه ۱۳ میلیارد دلاری، صنعت حمل و نقل هوایی جهان و شرکت های هوایی را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

یاتا تاکید کرده است که برخی از شرکت‌های هوایی در جهان هر دقیقه معادل ۳۰۰ هزار دلار ضرر می کنند و هیچ روزنه ای برای آینده بهتر صنعت حمل و نقل هوایی در شرایط فعلی متصور نیست.

این انجمن اعلام کرد: در ژانویه سال جاری شاهد افزایش ۲.۴ درصدی تقاضا برای مسافرت‌های هوایی در جهان نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم که بنا به گزارش انجمن ترافیک هوایی بین‌الملل این رقم کمترین رشد از سال ۲۰۱۰ تا کنون محسوب می‌شود.

یاتا تاکید کرده است، دلیل کاهش تقاضا برای مسافرت‌های هوایی شیوع ویروس کرونا در جهان بوده و انتظار می‌رود این روند در ماه‌های فوریه و مارس نیز ادامه یابد.

«الکساندر دجونیاک» دبیرکل انجمن ترافیک هوایی بین‌المللی می‌گوید:‌ کاهش تقاضای حمل و نقل هوایی در ماه ژانویه در جهان تازه نوک کوه یخی تعطیلی است که شیوع ویروس کرونا بر حمل و نقل هوایی جهانی گذاشته است.

وی گفت: در حالی شاهد کاهش قابل توجه رشد حمل و نقل هوایی در ماه ژانویه بوده‌ایم که بسیاری از محدودیت‌های پرواز شرکت هواپیمایی به چین از روز ۲۳ ژانویه آغاز شد.

وی می‌گوید: با این حال همه این اتفاقات کافی است تا رشد حمل و نقل هوایی بین‌المللی را به کمترین میزان در ۱۰ سال گذشته برساند.
دجونیاک معتقد است: شیوع ویروس کرونا یک بحران جهانی است که نه تنها در حال آزمایش کردن مقاومت شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی است، بلکه در حال تست مقاومت اقتصاد جهانی در برابر بحران‌ها است.
 

کد خبر: ۵۵٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha