۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
شورای روابط اقتصادی خارجی در کشور تشکیل شود
پژوهشگر حوزه اقتصاد:

شورای روابط اقتصادی خارجی در کشور تشکیل شود

توکلی، پژوهشگر حوزه اقتصاد گفت: مثل تجربه دوران دولت سازندگی می توان در کشور شورای تحت عنوان «روابط اقتصادی خارجی» تشکیل داد تا با حضور ارگان ها و نهاد های درگیر در زمینه دیپلماسی اقتصادی تصمیم گیری های لازم انجام شود.

به گزارش بازار، رضا توکلی، پژوهشگر دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: بطورکلی در بحث دیپلماسی اقتصادی دستگاه ها، نهادها و ارگان های مختلفی مثل بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت، وزارت امورخارجه، حوزه اقتصادی و بین الملل ها وزارتخانه های اقتصادی مثل وزارت جهاد کشاورزی، نفت و غیره دخالت دارند.

وی اظهارداشت: ضرورت ایجاب می کند با توجه به اهمیت موضوع تمامی این ارگان ها در یک مرکز واحدی بتوانند با هم بحث و گفتگو کنند و به یک نتایج قابل قبولی در زمینه دیپلماسی اقتصادی برسند.

پژوهشگر دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: به لحاظ اینکه مجری دیپلماسی اقتصادی بایستی چه کسی باشد و ساختار نهادی مناسب برای دیپلماسی اقتصادی به چه صورت است می توان از تجربه و مدل های عملیاتی سایر کشورهای دنیا استفاده کرد.

وی افزود: برای مثال در برخی از کشورها دستگاه متولی دیپلماسی اقتصادی دستگاه مستقل و متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه و بازرگانی است.

توکلی بیان داشت: موضوع دیپلماسی اقتصادی هم وجهه بازرگانی دارد که بیشتر در سطح دیپلماسی تجاری معرفی می شود و هم وجهه کلی اقتصادی و حتی ملاحظات سیاسی و امنیتی دارد که بیشتر دغدغه وزارتخانه های امور خارجه است.

وی ادامه داد: با این وجود در بعضی از کشورها دستگاه دیپلماسی بطور مستقل مراودات اقتصادی دنبال می شود، در برخی از کشورها مثل سازمان توسعه تجارت ایران دارند البته با اختیارات فراتر و همینطور مدل های دیگری که وجود دارد.

پژوهشگر دفتر مطالعات دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق (ع) یادآورشد: اینکه تشخیص دهیم کدام یک از این مدل ها برای کشور ایران مناسب است خود جای بحث و گفتگوی فراوانی دارد.

کد خبر: ۵۵٬۲۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha